Hjertet bak lydanlegget

Intervju med lydtekniker Kasumi Miyamoto på det kompakte lydanlegget CAS-1 fra Sony

Kasumi Miyamoto har alltid vært lidenskapelig opptatt av lyd, fra pianotimene hun tok da hun var yngre, til en altoverskyggende fascinasjon for farens lydanlegg og -utstyr. Hun mener bestemt at lydanlegg skal gjøre mer enn bare spille av musikk – de skal også kunne bevege deg. 

Via jobben sin som lydtekniker for Sony har Miyamoto klart å gjøre nettopp det, med det kompakte lydanlegget CAS-1. Dette lydanlegget ble skapt for å kunne gjengi artistens unike sound og stemning så nøyaktig som mulig.  

S: Hva liker du best ved jobben din i Sony?

Miyamoto: Da jeg begynte å jobbe for Sony, visste jeg at jeg ville jobbe med lyd og lage produkter som var rettet mot lydentusiaster. Heldigvis ble jeg plassert i akkurat den lydavdelingen jeg hadde ønsket å jobbe for, og jeg fikk ansvaret for produkter som AV-mottakeren STR-DA5800 ES og USB DAC-forsterkeren UAD-1. Det er en glede å kunne utvikle produkter som kan gjengi kvalitetslyd. Jeg liker tanken på at musikkelskere i hele verden kan lytte til musikken på en helt ny måte, takket være produktene våre.  

S: Hvilken rolle hadde du i utviklingen av lydanlegget CAS-1?

Miyamoto: Jeg hadde ansvar for den elektriske tilførselen og forsterkeren. Det var min jobb å designe og tune lyden på CAS-1 til best mulig kvalitet.

S: Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

Miyamoto: Jeg starter arbeidsdagen med å utvikle elektriske kretser, verifisere prototyper og samle inn data om bølgeformer. Deretter tilbringer jeg omtrent tre timer i lytterommet hvor jeg tuner lyden mens jeg lytter til lydanlegget.

S: Hva er unikt med lytteopplevelsen fra dette kompakte lydanlegget?

Miyamoto: Jeg mener at styrken til CAS-1 ligger i at det kan gi fantastisk lydkvalitet selv om det er så lite, og det kommer helt uventet på! Nå om dagen er det veldig vanlig at folk lytter til musikk via hodetelefoner, men det er ikke så mange som har fått sjansen til virkelig å lytte til høyttalere av god kvalitet. CAS-1 ble laget for de som vil ha mer ut av lytteopplevelsen. Vi har skapt et produkt som gir brukeren følelsen av at en hel konsertscene har dukket opp i stua.  

S: Hva var inspirasjonen bak lydanlegget CAS-1?

Det finnes en drøss med lydprodukter der ute som gjør det enkelt for brukere å lytte til musikk. Men hvis brukere har lyst på en noe bedre lytteopplevelse, må de typisk velge blant et begrenset utvalg avansert lydutstyr. Det finnes ikke mange produkter i mellomsjiktet i dette markedet. 

Det var derfor vi gjerne ville lage det kompakte lydanlegget CAS-1. Det er unikt fordi det både er enkelt å bruke og leverer lyd av høy kvalitet – den typen lyd som gleder hverdagslyttere og også imponerer lydentusiaster. 

S: Kan du si litt mer om prosessen rundt utviklingen av lydanlegget CAS-1? 

Miyamoto: Da vi først begynte utviklingen av dette lydanlegget, tenkte vi på hva slags gjenstander kundene naturlig kunne tenke seg å ha på skrivebordet – som bøker. Vi tenkte at CAS-1 burde være på størrelse med en ordbok, slik at det kunne passe naturlig inn ved siden av bøker og andre gjenstander man vanligvis har på et skrivebord.

Vi har vært nøye med materialvalget, for eksempel har vi brukt skandinavisk bjørk for å understreke lyden av ekte tre. Til slutt gjennomførte vi fire ulike tester på lydanlegget for å sørge for at vi fikk optimal lydkvalitet. 

S: Hvilken type musikk låter best på CAS-1? 

Miyamoto: Jeg anbefaler alle å lytte til et livealbum. Livemusikk fanger inn øyeblikket, følelsen, energien og stedet på en spesiell måte. CAS-1-spilleren skal reprodusere den lyden så nøyaktig som mulig. Det skal vise stemningen i rommet da det opprinnelige opptaket ble gjort.

S: Hvorfor er høyoppløselig lyd så viktig?

Miyamoto: Styrken til CAS-1 ligger i avspilling av filer med høyoppløselig lyd. Høyoppløselig lyd inneholder store mengder data som gjør at du kan høre ting du aldri har hørt før. Det gir deg virkelig følelsen av å lytte til en liveopptreden, og det gir deg et helt nytt forhold til favorittsangene dine. Den høye bithastigheten og høye samplingsraten til høyoppløselig lyd er det som gjør lydkvaliteten så presis. Etter hvert som lydkvaliteten på digital musikk blir bedre, kommer stadig flere til å henge seg på denne trenden.

S: Hva bør kunder tenke på før de skal kjøpe et lydanlegg?

Miyamoto: Folk bør velge lydanlegg ved faktisk å lytte til produktet før de kjøper det. Nå er det veldig enkelt å handle via Internett, men jeg må oppfordre folk til å teste lydanlegget før de tar en avgjørelse. Du får ikke den fulle opplevelsen bare ved å lese om ulike funksjoner og spesifikasjoner på nettet. 

Hvis du ser nærmere på det kompakte lydanlegget CAS-1 for første gang, må du ikke la deg narre av den kompakte størrelsen. CAS-1 får enkelt plass i ethvert bomiljø, og det forbedrer rommet med førsteklasses lydkvalitet. 

Musikk og livet: trender og nyheter for musikkelskere og lydentusiaster.