The Music Man: Phil Nicolo

Hør hva en GRAMMY®-belønt musikkprodusent tenker om høyoppløselig lyd og mer

Phil Nicolo har vært omgitt av lyden av farens favorittoperaer helt siden han var liten. Og da han hørte rockemusikken fra et visst britisk firkløver, ble han umiddelbart bitt av Beatles-basillen. Nicolo skjønte at han ville gjøre karriere et sted der musikken aldri tok slutt. Siden den spede starten på loftet hjemme hos foreldrene, har han jobbet med artister som Aerosmith, Bob Dylan og Lauryn Hill. Nicolo er en GRAMMY®-belønt amerikansk musikkprodusent, studioeier, mikser og masteringingeniør, og han samarbeider med tvillingbroren Joe om å produsere album for både velkjente artister og kommende stjerner. 

Les videre hvis du vil høre mer om Nicolos lidenskap for musikk, høre rådene hans til kommende musikkprodusenter og lese om måten høyoppløselig lyd forbedrer musikk både for tilhengere og de som jobber i musikkbransjen.

 S: Hva er det første minnet ditt som har med musikk å gjøre? 

Nicolo: Det første musikkminnet mitt er fra før jeg kunne snakke. Faren min var en stor tilhenger av opera, så jeg vokste opp til lyden av alt fra La traviata, Rigoletto og Aida av Giuseppe Verdi til Tosca, La bohème og Madama Butterfly av Giacomo Puccini til Barbereren i Sevilla, La Cenerentola og La gazza ladra av Gioachino Rossini, for å nevne noen. Det at jeg tidlig fikk lytte til så fantastisk musikk, gjorde at jeg utviklet en dyp lidenskap for alle musikkformer. Og da jeg hørte The Beatles i 1964, var det gjort. Jeg visste at musikk kom til å bli en stor del av livet mitt.

S: Hvordan begynte du karrieren din innen musikk?

Nicolo: Da vi var juniorer på Temple University, bygget tvillingbroren min og jeg et studio på loftet hos foreldrene våre. Vi solgte lydutstyr via en forhandler (Stereo Discounters) og brukte alle pengene vi tjente derfra, på studioet.

S: Hvordan var det å åpne sitt eget studio? 

Nicolo: Selv om vi lærte mye da vi hadde studio på loftet hos foreldrene våre, flyttet vi til slutt ut og åpnet det første ordentlig studioet vårt i sentrum av Philadelphia i 1980, og vi døpte det Studio 4 Recording. Der fikk vi mange uventede utfordringer i fanget. Én ting er å lage et godt album, men det er noe helt annet å skulle markedsføre en ny bedrift. Vi bygget sakte opp studioet ved å jobbe hardt og ta på oss så mange oppdrag som mulig (enkelte ganger til veldig lave priser, bare for å holde hodet over vannet). Etter mye strev og tålmodighet ble vi etter hvert et av de beste studioene i Philadelphia.

S: Hvordan er det å jobbe med broren din, Joe?

Nicolo: Det har vært et utrolig fint partnerskap. Selv om vi er tvillinger, har vi ulikt syn på mye. Og selv om vi har ganske lik musikksmak, er det også noen store forskjeller. Han lener mer mot hiphop, mens jeg lener mer mot rock. Jeg er mer opptatt av miksing og av å betjene miksebordet, så det blir ofte til at jeg dytter ham vekk mens vi samarbeider, fordi jeg helst vil gjøre alt selv!

S: Hvilke kvaliteter bør en ha for å lykkes som musikkprodusent? 

Nicolo: For å lykkes som produsent må en ha evnen til å lytte til og kommunisere med artisten. Men jeg vil påstå at den grunnleggende egenskapen en musikkprodusent må ha, er tålmodighet. Det er så viktig at man lar artister prøve ut ideene sine, selv om de virker litt rare der og da. Når du først begynner med noe, også det som er rart, så vet du aldri hvor du kommer til å ende opp. Du vet egentlig aldri når de virkelig gode øyeblikkene skal komme.

S: Har du noen favoritter blant artistene du har jobbet med? Og hvilken sjanger liker du best å produsere? 

Nicolo: Jeg har vært så heldig at jeg har jobbet med enormt mange flotte artister, så det er vanskelig å velge. Øverst på listen står nok bluesmusikeren Taj Mahal og R&B-sangeren Lauryn Hill. De er begge fantastiske musikere som leverer 110 prosent hver eneste gang, og forventer at alle andre også gjør det. 

Jeg liker å produsere alt mulig, og jeg er så heldig at jeg har jobbet med veldig mange ulike sjangre, men jeg tror favoritten er tradisjonell jazz.

S: Hvis du kunne jobbe med en hvilken som helst musiker, død eller levende, hvem skulle det være? 

Nicolo: Uten tvil John Lennon. Det var veldig fint å jobbe med Yoko Ono da de skulle slippe soloskivene til Lennon på nytt. Det hadde vært en stor ære å jobbe med ham mens han var i live.

S: Hva er du stoltest over så langt i karrieren?

Nicolo: Det som har gjort meg stoltest, var da jeg vant en GRAMMY® for miksing og mastering av albumet Across 110th Street av Spanish Harlem Orchestra i 2005. Det var helt fantastisk å vinne en GRAMMY® for en musikksjanger som var såpass ny for meg. Salsa har, som alle andre sjangre, sine egne lyder, teksturer, arrangementer, samt egen dynamikk og instrumentbruk. Det tok en stund før jeg lærte meg alt dette og hvordan det brukes i salsa. Jeg har produsent Aaron Levinson å takke for min kjærlighet til salsa.

S: Hva tenker du om høyoppløselig lyd?

Nicolo: Høyoppløselig lyd er veldig viktig for de av oss som har musikk som yrke. Jeg synes det er tragisk at musikken har tatt store steg fremover i løpet av de siste årene, men at musikkvaliteten har blitt verre på grunn av MP3-er og strømming. Det er på tide å snu den trenden ved å gi folk flott lyd og lære dem mer om det. Nå som flere og flere musikkelskere får prøvde høyoppløselig lyd, tror jeg de kommer til å skjønne at det gir en bedre og mer tilfredsstillende opplevelse. Alle vil vel lytte til favorittmusikken sin med fantastiske detaljer og presis lyd? 

S: Hvordan har du gjort andre oppmerksom på lydkvalitet og musikk? Hvorfor mener du dette er så viktig? 

Nicolo: I 2003 ble jeg innlemmet i Temple University Communication Hall of Fame, og jeg ble invitert til å undervise på emnet Advanced Music Recording Techniques (avanserte innspillingsteknikker innen musikk). Siden den gang har jeg undervist på det emnet. Jeg synes det er flott å undervise unge mennesker og gjenoppdage og lære nye ting selv. Det er en glede å kunne undervise andre om lydkvalitet og musikkproduksjon. Det er viktig at vi kan videreføre denne kunnskapen til kommende generasjoner hvis vi skal klare å opprettholde god kvalitet i alle ledd av musikkbransjen, fra lyd til produksjon til selve skaperprosessen.

Musikk og livet: trender og nyheter for musikkelskere og lydentusiaster.