skuespiller som er vendt mot et kamera

Hvordan jeg fotograferer | Fotografering på et filmsett

Christophe Brachet

Det høres kanskje rart ut, men jeg lærte opprinnelig å fotografere under vann. Jeg kom til Paris fra Martinique hvor jeg var dykkerinstruktør og surfelærer, og fikk gjennombruddet mitt innen filmproduksjoner da jeg møtte Dominique Besnehard. Han er en berømt fransk skuespiller/agent som har blitt filmprodusent, og han ga meg en sjanse på en film han produserte. Karrieren min tok av derfra, siden jeg brukte teknikkene jeg hadde lært på en ny fotograferingsstil.

skuespiller som får håret ordnet av en dame

© Christophe Brachet | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.0, ISO 320

Jobbe på settet

Som en selvlært fotograf nærmer jeg meg filmsettet instinktivt. Å lære å ta bilder under vann ga meg et overraskende godt grunnlag for å ta bilder på settet. For å ta et godt bilde under vann må du være ekstremt diskré slik at du ikke skremmer bort fisken. Tro det eller ei, det er alltid viktig for meg å huske på dette når jeg er på settet, siden jeg jobber i et så begrenset område.

2 skuespillere ved et bord under en scene

© Christophe Brachet | Sony α9 II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/1.8, ISO 1250

Det er viktig å ikke distrahere noen eller lage lyd som kan plukkes opp av en mikrofon. Derfor er den stille lukkerfunksjonen på Alpha-kameraene også viktig for arbeidet mitt. Ikke bare gir det meg muligheten til å få bildene jeg trenger uten å forstyrre filmingen, men det hjelper meg å fange de mest naturlige øyeblikkene som medlemmene av produksjonsteamet vil elske.

Velge riktig objektiv

For å skape bildene mine bruker jeg en rekke forskjellige objektiver – hvert enkelt tilbyr noe litt annerledes.

Når jeg skal fange en hel scene, eller når jeg er på et spesielt trangt sted, bruker jeg Sony FE 24 mm f/1,4 G Master-objektivet. Så er det FE 35 mm f/1,8-objektivet, som har en stor fordel av å være lite og lett.

2 skuespillere på et røykfylt sett

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/640s @ f/1.8, ISO 250

For bilder i portrettstil vil jeg bruke Sony FE 55 mm f/1,8 ZA og FE 135 mm f/1,8 G Master-objektivet. De er alle ekstremt skarpe, men favoritten min er FE 135 mm f/1,8 G Master-objektivet, da jeg synes det gir eksepsjonelt skarpe bilder, med rask, lydløs autofokusering.

Tillit gjennom teknologi

Foruten å være respektfull mot og oppmerksom på de rundt meg, er en av måtene jeg skaper tillit mellom meg og rollebesetningen og filmcrewet på, å la dem se bilder mens jeg tar dem. Jeg bruker en Wi-Fi-tilkobling for å overføre noen av de beste bildene fra kameraet til telefonen min ved hjelp av Sony Imaging Edge Mobile-appen. Det gjør det så enkelt å vise dem, og det er en god måte å lage en rapport fra settet på. Det hjelper også senere når jeg kanskje trenger å be dem posere for noen av produksjonsbildene.

skuespiller med en sigar som ser på kameraet

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/1.8, ISO 400

I tillegg til Alpha 9- og Alpha 7R-serien tar jeg også bilder med Alpha 7S og Alpha 7S II, ettersom deres funksjoner ved lite lys gjør dem gode å bruke for min stil med dokumentariske bilder. Jeg gleder meg også til å ta bilder med Alpha 7S III og bruke videofunksjonene til å lage litt bak kulissene-innhold sammen med bildene mine.

makeup-artist som tar på leppestift på en skuespiller

© Christophe Brachet | Sony α7S + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 2000

Sette opp og bruke kameraet

Det er flere måter Alpha-settet mitt hjelper meg med å ta de bildene jeg ønsker på. Jeg må ofte jobbe på et trangt sted eller ta bilder i en vanskelig vinkel, så størrelsen og vekten og den artikulerte skjermen til Alpha-kameraene er en reell fordel i forhold til et digitalt speilreflekskamera.

Fokuseringshastighet er også viktig for meg. Jeg tar vanligvis bilder med veldig store blenderåpninger, så jeg må vite at jeg vil få motivets øyne perfekt i fokus. Bruk av Øye-AF gjør det mulig å ta bilder med en lav dybdeskarphet, og sikrer at øyet vil være helt skarpt i hvert bilde. Det gir meg frihet til å komponere et bilde mer kreativt, med kameraet som hele tiden følger øyet, selv mot kantene i rammen.

skuespiller som blir filmet liggende i en seng

© Christophe Brachet | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/80s @ f/4.5, ISO 4000

Jeg tar alltid bilder i manuell eksponeringsmodus, og justerer eksponeringsinnstillingene etter behov. Fordelen med å ta bilder med et speilløst kamera er at jeg kan se det nøyaktige bildet jeg skal ta, både gjennom søkeren og på skjermen. Jeg kan sjekke eksponeringen, fargebalansen og se dybdeskarpheten, alt i sanntid mens jeg tar bilder.

skuespiller som sitter på en bøtte

© Christophe Brachet | Sony α7S + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1250s @ f/2.8, ISO 640

Mesteparten av tiden tar jeg bilder i JPEG-format og noen ganger i RAW-format for filmplakater. Jeg tar vanligvis alle svart-hvitt-bildene mine live i kameraet ved å bruke High Contrast Black and White-effekten. Jeg elsker ideen om å lage et vakkert bilde og deretter kunne bruke det direkte fra kameraet uten å måtte redigere det.

Medfølgende produkter

Christophe Brachet

Christophe Brachet | France

«Det jeg liker ved α7S er at det er lite og diskré, slik at jeg kan fange opp naturlige øyeblikk»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement