Et personlig syn på en nasjonal krise

Menelaos Myrillas

Selv om han kanskje har blitt kjent for sine utrolige og fantasifulle reportasjefotografier, begynte greske Menelaos Myrillas faktisk sin karriere som portrettfotograf.

menelaos myrillas sony alpha 9 prins charles og camilla som tar en kaffe på en kafé

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/500 s ved f/4,0, ISO 800

Det var ved inngangen til et nytt tiår, da den økonomiske krisen i Hellas tok til. Menelaos begynte å føle seg ubekvem med dekadensen i kjendis- og moteverdenen, og han endte til slutt opp i fotojournalistikken.

menelaos-myrillas-sony-alpha-9-kvinne-som-sitter-på-en-hagestol-med-et-glass-vin-i-hånden

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/320 s ved f/2,8, ISO 200

«Livsstil begynte å kjede meg, for å være ærlig», forklarer han. «Jeg har ikke noe imot det, men når landet ditt har havnet i et slikt uføre ... da føles det litt feil å ta slike bilder. Det var da jeg begynte med fotojournalistikk for alvor, for å dokumentere hva som skjedde rundt meg.»

menelaos myrillas sony alpha 9 portrett av lenin bak et coca cola-skilt

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s ved f/18, ISO 2000

Noe som gjør Menelaos bilder annerledes, er at han er åpen på at han formidler sitt syn gjennom fotograferingen.

«Jeg mener at god fotografering viser fotografens personlige syn», sier han. «Du vil høre folk snakke om kun dokumentering og det å være nøytral. Men jeg har ingen tro på nøytralitet, særlig når det gjelder noe som skjer i ditt eget land. Hvis du reiser til en krigssone, vil du være sammen med noen som har tatt deg dit, en som tilhører den ene siden, så du vil alltid bare dekke ting fra den ene siden. Jeg er derfor usikker på hvor objektiv reportasjefotografering kan være, men jeg er overhodet ikke redd for å si at jeg ikke er nøytral!»

menelaos myrillas sony alpha 9 en smilende dame delvis skjult av menneskene i forgrunnen

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 70–200 mm f/4 G OSS | 1/250 s ved f/4,0, ISO 6400

Sammen med hans unike vinkler, har Menelaos også en utradisjonell tilnærming til hvordan han faktisk fotograferer. I stedet for å ha to kameraer med ulike objektiver, noe som er vanlig praksis for de fleste fotografer, pleier han å bruke kun ett kamera om gangen. Han bruker i stedet utskifting av objektiv som en mulighet til å få noen få sekunder til å tenke. «Jeg liker å gi meg selv et pust i bakken når jeg skifter objektiv. Jeg vet det ikke er særlig ‘fotojournalistisk’, men det gir meg mulighet til å reflektere.»

menelaos myrillas sony alpha 9 skyggeportrett i halvprofil

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/60 s ved f/4,0, ISO 6400

Derfor vil du normalt finne FE 24–70 mm f/2,8 GM eller 24–70 mm f/4 ZA festet til Menelaos Sony α9, med FE 70–200 mm f/4 G klar til bruk ved siden av. Rekkevidden på 24–200 mm dekker det meste av det han trenger for å ta bildene sine.

Denne tiden han bruker til å tenke, betyr at det alltid er en dypere mening i Menelaos’ bilder. De er ofte personlige for ham, og krever en viss kontekst og forståelse for det store bildet. Ett slikt bilde viser en politiker maskert av svidde, brune blader mens han går gjennom et buskas.

menelaos myrillas sony alpha 9 mann med ansiktet skjult bak en busk med svidde blader

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/250 s ved f/8,0, ISO 100

«Jeg har et bilde av lederen for opposisjonspartiet, Kyriakos Mitsotakis. Det er fra en seremoni for å markere starten på skoleåret, og du kan ikke se ansiktet hans. Bare noen måneder tidligere hadde 100 personer omkommet i skogbrannene i området hvor bildet er tatt. Det er et ordtak i Hellas som sier at når du får et politisk verv, ‘overtar du den brente jord’, og det er det jeg tenkte på da jeg tok bildet. Fordi det gjelder enhver politiker, ønsket jeg å gjøre det allment og lot være å vise ansiktet hans.»

Det var egentlig utstyret som gjorde at han kunne fange et slikt unikt øyeblikk. «Det ville vært mye vanskeligere å ta dette bildet uten α9-kameraet mitt og den fantastiske måten det låser fokus på. Det har fullstendig endret måten jeg fotograferer mennesker på når de går eller løper. Nå trenger jeg ikke lenger å følge etter dem. Fordi α9 har opptil 20 fps tilgjengelig, vet jeg at jeg vil få nøyaktig den rammen jeg trenger. I dette tilfellet så jeg hvor han ville komme inn i rammen. Jeg trykket på Eye AF-knappen for å låse på øynene og deretter ansiktet hans og så ventet jeg. Idet jeg så at han kom inn i rammen, holdt jeg lukkerknappen nede, i trygg forvissning om at jeg ville få den aktuelle rammen i fokus.»

menelaos myrillas sony alpha 9 Digitalt økonomisk forum 2018 i Aten

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/160 s ved f/4,0, ISO 2500

En av de viktigste tingene ved α9 for Menelaos er den elektroniske søkeren. Nå trenger han ikke lenger å sjekke skjermen, slik han pleide å gjøre med DSLR-kameraet.

«Jeg trenger ikke å se på bildene jeg har tatt», sier han. «Jeg vet jeg kan stole på eksponeringen og fokuseringen til kameraet og heller konsentrere meg om bildene. Kameraet gjør det bare enklere slik at jeg kan fokusere på ideen min for et bilde og om jeg får det til å fungere – noe som betyr at jeg kan konsentrere meg om budskapet jeg ønsker å formidle.»

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-9

α9 – speilløst fullformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200G


FE 70-200mm F4 G OSS

SEL70200G

Menelaos Myrillas
Alpha Universe

Menelaos Myrillas

Hellas

I bildene mine liker jeg balansen mellom abstrakte rammer og dype budskap skjult mellom linjene.

Vis profil


x