Alpha Universe Story Detail

Fremst i flokken

Dominic Fraser

Kan et kamera gjøre deg «modigere»? Hva mener vi i så fall med «modig»?

For Dominic Fraser handler det om å ha motet til å tøye grensene både teknisk og visuelt ved å skape bilbilder med en større og større dynamisk effekt. Biler er jo til syvende og sist ment for å være i bevegelse, og i tillegg være vakre å se på. Fotografen har som jobb å fange akkurat det, på samme måte som det er racerkjørerens jobb å ta den raskeste ruten og lene seg inn i svingene.

dominic fraser sony alpha 7RIII xenon grå bil kjører raskt langs en fjellvei

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/20 s ved f/11, ISO 50

Det finnes mange måter å ta bilder av biler i bevegelse på, men en av de mest dynamiske måtene er å bruke sporing: med bil-til-bil-sporing kan fotografen ta bilde av motivet fra en bil som også er i bevegelse, og det sørger for at bilen er skarp, samtidig som resten av rammen er ute av fokus. Slik får man et ordentlig inntrykk av fart.

 

dominic fraser sony alpha 7III en bil svinger brått i ørkenen og etterlater en støvsky

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70–300 mm f/4,5–5,6 G OSS | 1/1000 s ved f/5,6, ISO 160

Dominic forteller: «Bilfotografering, enten det er for en produsent eller et magasin, handler om å få produktet til å skille seg ut. Man ser tross alt bildene før man leser teksten. Den beste måten å få til dette på er med bil-til-bil-sporing. Det er bildet der man ser at bilen er i bevegelse – og biler, selv om de kan se ut som storslåtte kunstverk, er jo designet for å være i bevegelse og bli kjørt – så det er slik man ønsker å se dem.»

dominic fraser sony alpha 6400 gammel bugatti-racerbil kjører langs en vei kantet med trær

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/1000 s ved f/5,6, ISO 640

Sony-utstyret hans har flere egenskaper som gjør dette lettere, og en av hovedegenskapene er bildestabiliseringen i kamerahuset og objektivet. Dominic har sett på dette som utrolig viktig helt siden han byttet til Sony sitt α900-speilreflekskamera i 2009.

 

Han forklarer: «Tingen er den at å knipse bil-til-bil på film ved 1/60 sek så veldig, veldig bra ut, men på eldre digitalkameraer så samme bilde av en eller annen grunn veldig statisk ut, så da trengte du langt lengre lukkertid, som 1/20 sek. Men når du humper rundt i baksetet er det veldig vanskelig å ta skarpe bilder i høy fart uten bildestabilisering. Med α900 klarte jeg det, og nå gjør α7 III det enda bedre.»

dominic fraser sony alpha 6400 aston martin bilbilde tatt bakfra kjørende langs en fjellvei

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/30 s ved f/10, ISO 100

«Enda bedre» betyr fem stopp med bildestabilisering kombinert med et stabilisert objektiv som FE 24–105 mm f/4 G OSS.

«Ett av bildene her, av den røde Aston Martin Vantage AMR, er 1/8 sek. Før hadde jeg aldri tenkt på det. Jeg må innrømme at veioverflaten var god, og det er viktig fordi det er ikke bare din egen stilleståenhet som betyr noe, men også omgivelsene og de relative hastighetene på bilene – men stabiliseringen til α7 III tillater meg å være modig. α7 III sin bildehastighet øker også sannsynligheten for suksess, sammen med den høye ISO-ytelsen, dynamiske rekkevidden, autofokusen, elektroniske søkeren og så videre.»

Dominic forteller: «Jeg begynte å bruke elektronisk søker tidlig, og selv om de har utviklet seg mye siden da så er fordelen den samme. Den øyeblikkelige responsen gjør at jeg ikke trenger å bekymre meg over eksponeringen.» Det er det samme med den dynamiske rekkevidden til α7 III, sier han, fordi «himmelen er nesten alltid lysere enn bilen du tar bilde av, og i slike forhold kan du ikke tukle for mye med graderingsfilter ... eller kanskje du kjører langs en vei kantet med trær på en solrik dag, slik at det oppstår mye kontrast. Men du trenger ikke bekymre deg lenger, fordi α7 III lar deg alltid hente inn høylyset igjen.»

dominic fraser sony alpha 7RIII en gammel aston martin racerbil blir kjørt i høy fart i regnet

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/20 s ved f8,0, ISO 100

«Hele systemet er bare så pålitelig», sier han konkluderende, «som er genialt, fordi du tviler aldri på resultatene. Jeg gjør jobben min og kameraet gjør jobben sin, selv når jeg jobber i forferdelige forhold. Et godt eksempel på det var da jeg tok bilder av Aston Martin Ulster mens det regnet på Goodwood Festival of Speed-forhåndsvisningen. Vi hadde bare tre timer på å gjøre det, og det begynte å hølje ned omtrent nøyaktig da vi startet. På grunn av aerodynamikken var det å sitte i baksetet på den sporende bilen som å sitte i en vaskemaskin. Men vi måtte gjøre det, og α7 III leverte og ga meg noen skikkelig flotte bilder. Akkurat slik jeg visste det kom til å gjøre.»

Medfølgende produkter

ILCE-7M3

Alpha 7 III med 35 mm-fullformat bildesensor

ILCE-7M3

ILCE-7RM3

Alpha 7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-6400

Alpha 6400 kamera med E-fatning og APS-C-sensor

ILCE-6400

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS-objektiv

SEL24105G

SEL100400GM

FE 100–400 mm super-telefotozoomobjektiv i G Master-serien

SEL100400GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Relaterte artikler

Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

Storbritannia

«Selv om jeg tidlig ble glad i digital fotografering, prøver jeg fortsatt å bruke film som prinsipp. Jeg vil at fotografi fortsatt skal være fotografi, og ikke digital komposisjon. Jeg vil ikke villede de som ser bildene ved å manipulere dem digitalt.»

Vis profil


x