Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Bak skjønnheten: Roma i bilder 

Massimo Siragusa 

«Selv er jeg overbevist om at det ulekre og kaosfylte har sin egen type skjønnhet – du må bare lete etter den», forteller Massimo Siragusa om det toårige prosjektet sitt «Borgate» (forstaden).

Prosjektet dokumenterer de kaotiske forstedene i utkanten av Roma, og er en fascinerende og utfordrende bildesamling som viser de utstrakte drabantbyene i bevisst rotete utsnitt.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en tom scene med en flassende rød vegg med vinduer

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/125 s ved f/11,0, ISO 400

Hulter-til-bulter-arkitektur som ikke passer sammen og er dekket av graffiti, bilder tatt gjennom nettinggjerder, floker av gatemøbler, gatelys og parkerte biler trykket inn i smale gater, og eldgammel arkitektur side om side med moderne høybygg. Kombinasjonen kan føles som et kvelende kaos fylt av galskap, men hvis du ser nøye etter, ser du at samlingen har en sammenhengende skjønnhet. Det finnes balanse og sjarm i dette kaoset.

«Fotografering er et språk, og som med alle språk, har det sine egne regler», forklarer Massimo. «I fotografering skilles disse reglene sjelden fra ønsket om å skape en formell harmoni, og de er ikke avhengige av den såkalte ‘skjønnheten’ til et motiv. Som fotograf, er det opp til deg hva du gjør med det.»

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et veggmaleri av tre dansende kvinner

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/200 s ved f/11,0, ISO 400

Det er et typisk prosjekt for Massimo, som med bildene sine ser på «forvandlingen til et område, gjennom langtidsprosjekter som ofte blir til en bok eller utstilling.»

Men det var ikke lett å ta bilder til dette prosjektet, og Massimo måtte mestre flere utfordringer sammen med α7R II- og α7R III-kamerahusene sine. «For det første», forteller han, «er det mye kriminalitet i noen av disse områdene. Så jeg måtte ofte ta bildene mine veldig raskt, for å unngå reaksjoner fra folk som hadde lagt merke til at jeg var der.»

«I disse situasjonene, var to av egenskapene til Alpha-kamerahusene spesielt viktige», fortsetter han, «den lille størrelsen og det diskré utseendet til kameraene lar meg jobbe uten å være veldig synlig mens jeg tar bilder, og på samme måte ta bilder med relativt lang eksponeringstid uten å bruke stativ, takket være den femakslede SteadyShot Inside-stabilisatoren. Håndholdt arbeid lot meg ta bilder og dra videre.»

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et fysioterapiskilt i roma

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/60 s ved f/11,0, ISO 400

SteadyShot-stabiliseringen var enda viktigere på grunn av Massimos ønske om å ha så mange detaljer som mulig i bildene sine. α7R-seriens høyoppløsningssensorer, kombinert med den bevisste bruken av små blenderåpninger gjennom prosjektet, gjorde at han fikk frem flere detaljer i de teksturfylte scenene.

Han forklarer: «Jeg bruker generelt veldig liten blenderåpning, fordi jeg foretrekker å ha maksimalt dybdefelt og perfekt skarphet på motivet. Jeg vil at hver eneste detalj i bildene mine skal være gjenkjennbar. Alle delene av motivet, all graffiti, hver reklame, hvert bilskilt, er alle vesentlige deler for å forstå et område.»

Den enorme dynamiske rekkevidden som fanges av α7R-seriens sensor betydde også mye for Massimo, og lot ham kontrollere den varierende rekkevidden fra høylys til skygger, som er vanlig i arkitekturiske bilder, og som forsterkes av solen i Roma. «α7R-filene har en dyp kvalitet som gjør dem veldig enkle å etterbehandle», forklarer han, «så det er lett å beholde detaljene jeg har fanget i de lyse høylysene og mørke skyggende.»

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et veggmaleri av en kvinne i maske

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/200 s ved f/11,0, ISO 400

Selv om Massimos bilder ikke viser mennesker, kun graffiti og statuer som representerer menneskene som bor på disse stedene, sier han: «Jeg tror at et sted kan si mer om kulturen vår og samfunnet vårt når det vises uten mennesker.» Og bildene har noe unektelig menneskelig ved seg, selv om de er folketomme.

Menneskeligheten kommer delvis fra den konstante bruken av et standardobjektiv, med en naturlig sikt som er veldig lik det mennesket ser. Han jobber med FE 55 mm f/1,8 ZA, som er «det perfekte objektivet for å ‘komme inn’ i en scene», sier han, «og samtidig bevare en viss avstand. I prosjekter som dette, synes jeg det er viktig å bli vant til én fokallengde. Det lar meg konsentrere meg om motivet, og umiddelbart finne riktig synsvinkel.»

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et veggmaleri av en gravid wonder woman

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/200 s ved f/11,0, ISO 400

Om seeren har det synspunktet, og ser enkel skjønnhet til tross for at noe skurrer, om de ser en dokumentar om sosial og økonomisk endring, eller noe dypere om menneskets natur, er opp til dem, sier Massimo, men «jeg er overbevist om at denne typen visuell forskning er en viktig måte å forstå et sted på, og ved å gjøre det finner du rollen din som fotograf innenfor det.»

Medfølgende produkter
ILCE-7RM2
α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Relaterte artikler
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Italia

"Fotografi for meg er først og fremst en uttrykksmåte"

Vis profil


x