f/8 og Være tilstede

Samuel Aranda 

I øyeblikket jobber Samuel Aranda på oppdrag fra New York Times i hjembyen Barcelona, og han er i det reflekterende hjørnet når han snakker. “Jeg har lest et sted,” sier han, “at det finnes to slags fotografer: jegere og fiskere. Jegerne er på jakt etter det de trenger – for sine historier. Fiskerne? Vi er kanskje latere, mer kaotiske og iblant får vi bra med fisk, men hvis havet ikke er bra ...” han trekker på skuldrene: “Da gjør vi det ikke.”

Du finnes ikke noen bedre måte å beskrive Samuels innstilling til arbeidet på; han er en pressefotograf som liker å dykke ned. Som fiskeren, ikke jegeren, foretrekker han å få et intimt forhold til objektet eller miljøet, ikke å holde avstand. Som vinner av prisen Årets pressefoto (sammen med mange andre), og med en 20 år lang karriere bak seg, er det en tilnærming som tydelig gir utbytte. 

samuel aranda sony alpha 7RII feststemte på tomatfestivalen koser seg i tomatsørpe
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1250 s f/5,0, ISO 800

Mer enn noe annet interesserer Samuel seg for mennesker og deres historier, deres gleder og deres kamper; fotografiet er bare verktøyet han bruker til å formidle det. Han har vokst opp i et politisk miljø med en far som jobbet i kommunistpartiet. Han sier det alltid var en atmosfære av aktivisme hjemme som oppmuntret ham til å begynne å ta bilder av nærmiljøet.

“Det var alltid mye som foregikk med politiet og husokkupanter. Da de begynte å arrestere vennene mine, tok jeg bilder av det. Deretter var det demonstrasjoner og sammenstøt med politiet jeg tok bilder av.”

samuel aranda sony alpha 7RII demonstrant gjør motstand mot en politimann under urolighetene i catalonia
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/125 s f/4,5, ISO 200

Han ble profesjonell i en alder av 19 år og jobbet for lokale og nasjonale aviser, før han flyttet til Jerusalem 21 år gammel for å oppleve konflikten der. Siden da har han dekket noen av de viktigste hendelsene i vår tid, inkludert den arabiske våren, krigen i Irak og Jemen samt Ebola-utbruddet i Sierra Leone. 

samuel aranda sony alpha 7RII spanske villhester som skumper til hverandre

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/800 s f/8,0, ISO 200

Han mener det er følelser som skaper en god dokumentarfotograf. “Jeg er avhengig av det. Uansett hvilket kamera jeg bruker, enten bildet er i fokus eller ikke, i svart/hvitt eller farger ... du må føle noe når du ser bildet.” Det er her engasjementet for menneskene han dokumenterer kommer til sin rett. Det er det nærmeste du kommer en formel for Samuel: “Jeg må være sammen med menneskene. Som med den arabiske våren i Jemen og Libya. Det var de unge som ønsket endringer. De lot meg sove i hjemmet sitt og bli med i frontlinjen sammen med dem – jeg var én av dem, og det gjorde det enklere å fortelle historien."

samuel aranda sony alpha 7RII spanske hestetyver som prøver å holde igjen villhester
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/160 s f/7,1, ISO 50

“Men det finnes grenser,” tilføyer Samuel: “Som dokumentarfotograf må jeg føle meg vel med beslutningene jeg tar. Jeg setter aldri arbeidet først; hvis jeg er i en situasjon hvor jeg ikke føler jeg må ta det bildet, eller personen ikke er komfortabel, gjør jeg det ikke.” Han beskriver sitt seks måneder lange oppdrag for New York Times hvor han fulgte en afrikansk gateselger i Barcelona. Det var historien om innvandrere som kommer til Europa og hvordan de overlever.

“Jeg fulgte ham i flere måneder. Men så ringte han meg plutselig og sa han ikke ville at bildene skulle publiseres fordi han følte seg utnyttet. Det var synd for meg som profesjonell siden de var sterke, men jeg kunne ikke overse hans ønsker. Jeg må respektere objektene mine; det er som en kontrakt. De lider og gjennomgår virkelige problemer.” 

De som vil gjort det motsatte – jegerne – glemmer poenget med det de gjør, sier han: “De gjør seg selv viktigere enn bildene.”

samuel aranda sony alpha 7RII senegalesisk fisker som trekker båten opp av vannet

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1000 s f/3,2, ISO 100

Han er klar over at det er noe helt annet å stå overfor slike situasjoner, samt hva som skjer når du blir for engasjert i hendelsene: “Du må tro på det du driver med, men iblant må du også skape litt avstand.” Samuel beskriver hvordan det føltes etter at han dekket Ebola-utbruddet i Sierra Leone i 2015. “Da det var over, klarte jeg ikke å fortsette. Jeg var bare så overveldet av det jeg hadde sett. Jeg måtte ta en pause for å klarne hodet etter det som var det tøffeste jeg noensinne har opplevd.” Han beskriver de intense og ekstreme følelsene han gjennomgikk; hvordan han så lidelsen blant folk, men også den positive innvirkningen man kan ha som fotojournalist: “Vi publiserte en historie om et sykehus som manglet utstyr og hvor folk var dødende. Den kom på forsiden av New York Times; tre dager etter kom hjelpen og sykepleierne ringte for å takke oss.”

samuel aranda sony alpha 7RII rose som ble liggende igjen etter angrep i barcelona

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/80 s f/8,0, ISO 100

De Samuel nylig dekket frigjøringsbevegelsen i Barcelona, fant han ut hvordan det føles når du ikke kan unnslippe hendelsene. “De fleste av mine venner var med i bevegelsen, og det svevde helikoptre over husene våre i månedsvis. Folk ble skutt, og en venn av meg mistet et øye. Jeg løp ned for å ta bilder av folk som ble slått av politiet, og løp deretter opp igjen for å sende dem til New York Times.”

Det var første gang han følte at den barrieren var brutt. Han forklarer at det “ikke var noen trygg avstand. Etter folkeavstemmingen kjørte jeg til landsbyen min, og alle der var nedbrutt. Militærpolitiet brøt seg inn på skolen for å ta med seg stemmeurnene, og de banket opp folk jeg kjente. Det var røffere på landsbygda fordi det var militærpolitiet som grep inn. Men det er derfor du trenger folk i frontlinjen som kan fortelle disse historiene.”

 Produkter omtalt i denne artikkelen 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

Samuel Aranda
alpha universe

Samuel Aranda

Spania

Når det gjelder fotografering, er jeg bare interessert i følelser.

Vis profil