Alpha Universe Story Detail
Filme Serengeti med Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Jeg er en sveitsisk fotograf, filmskaper og filmfotograf som har spesialisert meg på naturhistorie på fjerntliggende steder, og da hovedsaklig på store kattedyr. Jeg har dedikert livet mitt til å dokumentere den naturlige skjønnheten til planeten vår, og målet mitt er alltid det samme: å nærme meg naturen rett i hjertet for å øke bevisstheten rundt hvor skjør verden er og inspirere folk til å ta vare på den.

Jeg er veldig engasjert i vern av dyrelivet og jobber tett med WildAid, en miljøorganisasjon basert i San Francisco med mål om å redusere etterspørselen etter illegale dyreprodukter. I 2019 lanserte jeg Stay·WildTM, en smykkebutikk på nett, der 50 % av fortjenesten doneres til frivillige organisasjoner for å støtte dyrevernprosjekter. Arbeidet mitt representeres av National Geographic Image Collection.

Hovedprosjektet vårt var å filme den store vandringen til gnuene i Serengeti i Tanzania. Hvert år vandrer 1,5 million gnuer i en enorm sløyfe og det er kjent som ett av naturens sju underverker i Afrika.

På denne tiden av året vandrer gnuene mot nord i Serengeti, hvor de krysser den kjente Mara-elven i en episk og dramatisk kamp mot vann, krokodiller og andre rovdyr. Når vandringen er i full gang, er rovdyr som løver og geparder veldig aktive, og får mange muligheter til å nedlegge et bytte.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 en flokk med gnuer vasser gjennom en elv

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Førsteinntrykk av Alpha 7S III

Jeg har vært en ivrig Sony-bruker i årevis og bruker nå kun Alpha 9 II og 7R IV til stillbilder, men jeg hadde lyst til å prøve Alpha 7S III til filming.

For meg er den beste funksjonen til det nye kameraet uten tvil det å kunne filme ved 4k 4.2.2 50/60p, samt muligheten til å øke det til 100/120 og beholde den samme bitdybden. Jeg foretrekker å filme i S-Log3 og hvitbalansere bildene, så det er viktig å ha 10-bit tilgjengelig.

Berøringsfokus og alle fokusinnstillingene er også et velkomment tillegg i Alpha 7S III. Å kunne følge en løve i høyt gress med hjelp av et steadicam og berøringsfokus på Imaging Edge-appen var svært viktig for oss, og vi følte ikke behovet for å bruke følgefokusmotorer på steadicam. Du kan kontrollere alle kamerainnstillingene på avstand uten å bekymre deg.

Rolling shutter-effekten har også blitt drastisk redusert sammenlignet med Alpha 7S II, og dette var mest merkbart når jeg filmet med steadicam.

Til slutt var det å kunne presse ISO viktig. Det å ikke måtte bekymre seg for å bruke høy ISO for å få 50/60p selv med lite lys var utrolig, spesielt når de store kattedyrene er aktive veldig tidlig og sent på kvelden.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris filmer med alpha-kameraet montert på et stativ

Chris filmer med Alpha 7S III og FE 200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS

Utstyr 

Vi var heldige og hadde 2 Alpha 7S III-kamerahus til filmingen – det ene var satt sammen med FE 200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS for statiske bilder på et stativ, og det andre var satt sammen med FE 70–200 mm f/2,8 G Master (og av og til en 1,4x-omformer) til bruk på Ronin 2 steadicam. Begge oppsettene inkluderer også Atomos Ninja V for RAW-opptak direkte fra HDMI-porten.

Å ha muligheten til å kontrollere steadicam-kameraet fra Imaging Edge-appen var uvurderlig og vi kunne skifte innstillinger raskt hvis lyset endret seg.

Siden vi jobbet under veldig varme forhold, ville det ikke ha overrasket meg hvis ett av eller begge kameraene viste tegn på overoppheting, spesielt når vi filmet med full oppløsning. Men selv når kameraene sto på i timevis, førte det ikke til noen problemer.

Chris Schmid sony alpha 7RM4-kamera montert på et steadicam

Råd for videoopptak av dyreliv

Ikke film alt i sakte film. Selv om det er fint å ha 100/120p, er det viktig å ha en rytme mellom normal hastighet og sakte film. Alt handler om tempo i filmen din.

Bruk litt tid på å sette opp kameraet med minnefunksjonen før du drar ut og filmer. Kameraet mitt er for eksempel satt opp på «M1» for 50/60p, «M2» for 25p og «M3» for 100/120p slik at jeg kan skifte bildehastighet på et blunk.

Det er veldig viktig at du forstår autofokus-innstillingene før du drar ut for å vite hva som fungerer best for deg og objektivene dine. Jeg brukte hovedsaklig Lock-on på innstilling 1, slik at kameraet vil prøve å låse seg på motivet mitt så raskt som mulig, og AF Speed på innstilling 2, slik at det enkelt kan fokusere på nytt hvis det mister sporingen.

Ikke bruk auto-ISO i tillegg når du filmer. Det kan være vanskelig når du filmer noe mørkt og hvitbalansen prøver å korrigere fargetemperaturen. Bruk alltid Sunny- eller Cloudy-hvitbalanse avhengig av forholdene du filmer under.

Hvis du kan, kan du legge til en stor ekstern skjerm. Hvis du jobber utendørs, kan lyset være ganske skarpt og du trenger å se hva du gjør.

Én av de viktigste tingene er tålmodighet. Du må være tålmodig og være forberedt på å vente i flere timer før noe skjer. Ikke prøv å skynde deg overalt, for da kan du gå glipp av de vakreste bildene.

Og til slutt kan du prøve å endre fokallengden når du er på stedet. Varier mellom oversiktsbilder og nærbilder for å gi deg selv flere alternativer når det gjelder redigeringen.

Medfølgende produkter
ILCE-7SM3
α7S III med funksjonalitet for profesjonelle videoer/filmer og stillbilder

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1,4x telekonverterer-objektiv

SEL14TC

Relaterte artikler
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Sveits

"Bilder er mektige. Ett enkelt bilde kan fange en stemning eller utløse en indre følelse."

Vis profil


x