Når du står ved stupet

Marek Arcimowicz

«Det var ikke jeg som fant på navnet ‘de ekstreme prosjekters fotograf,» ler Marek Arcimowicz, «det bare dukket opp. Det ble brukt av markedsdirektøren hos Alpinus, en selskap for fritidsklær som jeg jobbet for, og så ble det bare værende.»

Det ble hengende ved ham fordi det stemmer perfekt. I Mareks arbeid vil du se at han gir seg i kast med de fleste, om ikke alle, verdens tøffeste omgivelser.

«Jeg begynte å ta bilder på steder og under forhold som ikke mange andre kunne eller ville reise til,» forklarer han. «Som det å ta bilder i Gobi-ørkenen om vinteren, i minus 20 grader. Det er barskt, både for deg selv og utstyret.»

marek arcimowicz sony alpha 6500 hester i det fjerne som krysser ørkenen i et hav av lys

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70–200 mm f/4 | 1/800 s @ f/11, ISO 400

På disse røffe stedene har han funnet de mest fengslende motivene. «De virkelig interessante tingene finner man under ekstreme forhold,» forklarer han, «det middelmådige er ikke så spennende. Hvis du ønsker å skape fotografier som berører mennesker, må du gjøre det som beveger deg – tingene som berører din sjel.»

marek arcimowicz sony alpha 6500 teltleir ved foten av et fjell

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 18–55 mm f/3,5–5,6 | 1/200 s @ f/13, ISO 800

Det var i Venezuela han møtte sin tøffeste utfordring noensinne, da han deltok i ekspedisjonen for å bestige en ubeseiret topp i jungelen, Tramen Tepui. «Det var et fjell,» forklarer Marek, «som ikke fantes på noe kart selv ikke NASA klarte å fotografere det fra rommet siden det var så tåket og regnfullt, skikkelig røffe forhold. Men det var verdt strevet. Vi kjempet oss opp og kunne således bidra med kartleggingen av det. Vi oppdaget også tre nye sommerfuglarter og en ny frosk! Det er vanskelig å finne slike steder,» fortsetter han, «det er stort.»

Størrelsen og kvaliteten til Sony-kameraene han bruker nå, var noe han bare kunne drømme om da han startet opp, sier Marek. En gang besteg han Ama Dablam i Himalaya, og med seg hadde han et 6x7-kamera, objektiver og et stativ, som alt i alt veide 15 kg. Han sier at i dag, med α7R II-kameraet, «er det en åpenbaring. Jeg får minst samme kvalitet som 6x7 medium slide – med bare 2 kg utstyr i oppakningen»

marek arcimowicz sony alpha 7RII fjellcamping om natten med stjernehimmel over

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16–35 mm f/4 | 25 s @ f/4,5, ISO 12 800

Det er viktig å pakke smart for ekspedisjoner som de Marek deltar på. En stor del består nemlig av gåing og klatring, og utmattelse kan komme i veien for bildene eller sikkerheten til dem som deltar.

Det er en balansegang, sier han, som omfatter det å kjenne sin kropp: «Jeg var mye mer trent i de dager! Så det var ingen sak å bære en oppakning på 20 kg. Jeg nærmer meg 50 nå, så jeg har ikke like mange krefter, men jeg har de perfekte objektivene og kameraene i stedet: solide, værbeskyttede og i tillegg lette. Jeg har med ett Alpha-kamera og to eller tre objektiver, det er alt jeg trenger.»

marek arcimowicz sony alpha 7RII islagt innsjø i fjellet

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16–35 mm f/4 | 1/1250 s @ f/10, ISO 400

«Kvaliteten på de nye Sony-sensorene er fabelaktig, og vi har blitt skikkelig bortskjemt når det gjelder hastighet og presisjon på autofokus. Men det er systemet som helhet som er viktig for meg; α7R II og III får mest mulig ut av de store objektivene.»

I tillegg til α7R II og α6500 består det vanlige utstyret hans av «en FE 16-35 mm f/4 ZA, FE 70–200 mm f/4 G og noe slik som en FE 35 mm f/1,4 ZA eller 55 mm f/1,8 ZA. Hvis jeg ønsker å gjøre meg mer usynlig som fotograf og ikke ønsker å skifte objektiv, bruker jeg som regel 35 mm. Men når jeg jobber med portretter, kan det være 50 mm.»

marek arcimowicz sony alpha 6500 landskap med innsjø og snødekte fjell i det fjerne

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70–200 mm f/4 | 1/160 s @ f/11, ISO 250

Begeistringen du føler gjennom Mareks reise- og ekstrembilder ble vekket da han vokste opp bak jernteppet under den kalde krigen i Polen. «Det var store frihetsbegrensninger, og man kunne nesten ikke stikke nesa ut døra engang, så jeg drømte om eventyr; fjell, polene, ørkener som Sahara, Kalahari, Gobi … Da det endelig ble mulig, var jeg 18 eller 19 år. Jeg bare måtte ut og reise. Først til Frankrike, Spania, deretter Marokko, Kina, Tibet ... Nå for tiden er det ingen stor sak, men før man kunne bruke Internett til å booke ting, var det som å bli sendt ut med bare et kompass. Et virkelig eventyr.»

marek arcimowicz sony alpha 7RII små barn med ansiktet innsmurt med søle

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 | 1/200 s @ f/6,3, ISO 800

Nå som flere og flere fotograferer de samme motivene, er Marek på utkikk etter noe annet ekstremt; en ny begeistring. «Jeg tror,» forklarer han «det jeg drev med på den tiden er ikke like interessant lenger. Du kan bruke et actionkamera nå, og du ser så mange fantastiske bilder av snøbrettkjøring, surfing, skikjøring, fallskjermhopping. Jeg har ikke lyst til å være én i mengden. Jeg forteller i stedet historier av interesse for folk; om økologi og samfunn i endring. Det du gjør, må bevege deg som en kunstner. I de siste fem årene har jeg gått over til dette og har tatt noen veldig ‘sterke’ bilder om menneskehandel, overgrep og sult, alt det vi står overfor. Det er en annerledes form for ‘ekstremisme’.»

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-6500

α6500 førsteklasses APS-C-kamera av E-typen

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM3

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL70200G

FE 70–200 mm F4 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL1855

E 18–55 mm F3,5–5,6 OSS

Marek Arcimowicz
Alpha Universe

Marek Arcimowicz

Polen

«A good traveller has no fixed plan, and is not intent on arriving »- 老子 Lǎozi (Lao Tzu; år 6. til 5. f.Kr.)»

Vis profil


x