Alpha Universe Story Detail

På land og i lufta

Uros Podlogar

«Jeg er fra Slovenia, et lite land hvor helikoptre er ganske sjeldne. Da jeg var yngre var jeg veldig fascinert av helikoptre, og jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med dem.» 

Årevis senere, fikk Podlogar ønsket sitt oppfylt og fikk kombinere fotografering med lidenskapen for helikoptre.

uros podlogar sony alpha 7RM3 to helikoptre flyr lavt mot stranden med fjell i bakgrunnen

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros er kjent for å fotografere mennesker ute på eventyr mens de driver med ekstremsport i ekstreme forhold, og denne eventyrlysten beholder han når han tar luftige bilder av helikoptre.

«Landskapet er et av de viktigste elementene i bildene mine. Det står for bakgrunnen i bildene mine av helikoptre,» forklarer han. «Det er veldig viktig å finne noe unikt og fantastisk i landskapet for at bildet skal skille seg ut.» Uten landskapet, er bildet ingenting, synes Uros.

uros podlogar sony alpha 9 et svart helikopter flyr gjennom himalaya-fjellene i nepal

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Når Uros sier «fantastisk landskap» så er det ikke en overdrivelse. Samarbeidet hans med Bell Helicopters har latt han reise til noen av de mest ikoniske stedene i verden. «Et av de største prosjektene mine var i Nepal, hvor jeg fløy rundt Mount Everest. Jeg har også flydd rundt Mount Fuji i Japan, og i Sør-Afrika har jeg flydd over sebraflokker.» Den siste reisen hans gikk til det fantastiske kystlandskapet i Vietnam.

Hver destinasjon er veldig annerledes, så hvert prosjekt krever mye planlegging. Uros har forsket på landskapet, slik at han kan vite akkurat hvor både han og helikoptrene bør befinne seg for å ta det beste bildet. Og, akkurat som med alle andre landskapsbilder, er tiden på dagen og solas retning kritiske faktorer. «Lyset er superviktig – det avgjør om bildet blir bra eller ikke,» sier han entusiastisk.

uros podlogar sony alpha 7RM3 to helikoptre flyr lavt mot en strand med fjellene i vietnam i bakgrunnen

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Som du sikkert kan se for deg, er det ikke billig å fly rundt i helikoptre, så det er kritisk at alt skjer raskt og presist. Uros forklarer at det finnes to ulike typer helikopterfotografering – den første typen kalles air-to-air, som vil si at du tar bilder fra et annet helikopter, og den andre typen er at du står på bakken. «Noen ganger slipper helikopteret meg av på et spektakulært sted og letter igjen slik at jeg kan ta de bildene jeg vil ha. Men som regel tar jeg bilder fra et annet helikopter,» sier han.

uros podlogar sony alpha 7RM3 et helikopter flyr høyt over havet mens båter kan sees nede på overflaten

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Det er disse air-to-air-bildene som skiller Uros sine bilder fra bildene som er tatt fra land, opp mot et tomt lerret bestående av en blå himmel. Samtidig oppstår det utfordringer når du, uten noe solid å stå på, må fange et objekt i bevegelse fra et annet objekt i bevegelse, mens rotorene rister og driver helikopteret fremover.

«Du har ikke mye tid, så du må være sikker på hva du gjør. Du får kun én sjanse,» sier Uros og legger til, «Jeg er avhengig av bildestabiliseringen til Sony α7R III, og siden batteritiden er god slipper jeg å sløse bort tid på å bytte batteri i lufta. Jeg trenger utstyr jeg kan stole på.»

Når du tar bilder av ting i bevegelse må du vanligvis bruke raskest mulig lukkertid for å forhindre at motivet blir uklart. Men når du tar bilde av helikoptre kan dette gjøre at helikopterbladene ser ut som de står stille og at helikopteret henger i lufta. Uros må finne riktig balanse mellom en lukkertid som fanger helikopteret i lufta og samtidig lar rotorbladene se litt uklare ut. Det er hintet om bevegelse som gjør at bildet blir levende.

uros podlogar sony alpha 7RM3 vidvinkelbilde av 2 helikopterpiloter tatt fra innsiden av cockpiten

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Det er ikke bare eksterne bilder som berikes av et utrolig landskap. Uros bruker som regel enten Sony 24–70 mm f/2,8 GM eller 70–200 mm f/2,8 GM-objektivene for å ta bilder av helikoptre, men han har også et triks i ermet, nemlig Sony FE 12–24 mm f/4 G-objektivet.

Uros bruker dette super-vidvinkelobjektivet til å ta bilder fra innsiden av cockpiten, for å vise den enorme mengden kontroller man trenger for å fly et helikopter, og aller viktigst for å vise det utrolige landskapet gjennom frontruten, akkurat slik piloten ser det. Dette perspektivet gjør at tilskuerne kan føle at de er tilstede, og det forsterker hvor utrolige landskapene disse helikoptrene flyr gjennom faktisk er.

Uros har oppnådd drømmen sin om å fly rundt i og jobbe med helikoptre, og det tar han ikke for gitt. «Jeg er skikkelig stolt over å jobbe i luftfart,» sier han. «I hvert prosjekt lærer jeg noe nytt som jeg kan bruke i neste prosjekt, som betyr at jeg alltid blir bedre og bedre.»

Medfølgende produkter

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-9

α9 med stablet fullformats CMOS-sensor

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Relaterte artikler

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovenia

«Det er ikke jobb. Det er lidenskap, kjærlighet faktisk. Finn det som holder deg gående og som får hjertet til å slå litt ekstra. Og følg det helhjertet.»

Vis profil


x