Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Hvordan jeg tok bilder av
arkitektur med Mike Will 

Om kvelden ser bygningene annerledes ut; alle linjene, lysene og fargene kan skape nye former. Det er derfor jeg synes at byen er så estetisk flott på kveldstid. Blant alle formene ser jeg etter fremtredende linjer. Disse linjene kan dannes av en vei som fører opp til en bygning, eller det kan være en del av strukturen til en annen bygning, men sluttresultatet er at de er et middel som jeg kan bruke til å trekke seerens øye inn i motivet.

mike will sony alpha 7M3 lang eksponering av biler som kjører over tower bridge i london

© Mike Will | Sony α7 III + 12–24 mm f/2,8 GM | 0,8 s ved f/3,5, ISO 125

En annen ting jeg ser etter er avvik. Det kan være noe så enkelt som at alle lysene på en bygning er slått på, bortsett fra ett. Mennesker er veldig gode til å raskt legge merke til disse mønstrene, eller bruddene i dem, så de blir interessante fokuspunkter.

Når det gjelder det å gjøre klart for et bilde, foretrekker jeg å være uforberedt. Ofte drar jeg for å fotografere en bestemt bygning og begynner bare å utforske alle de ulike vinklene eller perspektivene jeg kan ta bildene fra. Det er en naturlig erfaring og gjør at jeg kan være kreativ. Hvis jeg planlegger et bilde nøyaktig, ved å vite når sollyset treffer et bestemt sted på en bestemt dag og klokkeslett, kan jeg dra dit og vente fr å ta det bildet. Men hvis jeg har få forventninger, fortsetter jeg bare å ta bilder siden jeg aldri vet hvordan lys og skygger samt refleksjoner vil spille sammen.

mike will sony alpha 7RM3 utsikt opp mot nattehimmelen mellom fire bygninger

© Mike Will | Sony α7R III + 12–24 mm f/4 G | 1/100 s ved f/4,0, ISO 2000

Tidligere i år sto jeg på Times Square i New York, og som alle andre turister tittet jeg opp og kikket rundt for å ta inn alle neonlysene og bygningene som tårnet over meg. Så tok jeg frem FE 12–24 mm f/4 G-objektivet og tok et bilde oppover der alle bygningene trakk øyet mot trafikklysene i midten av bildet. Å se opp skaper nesten alltid interessante bilder siden så få ser verden på denne måten.

mike will sony alpha 7M3 inne i et museum

© Mike Will | Sony α7 III + 16–35 mm f/2,8 GM | 1/160 s ved f/2,8, ISO 200

Jeg har også lagt det nye FE 12–24 mm f/2,8 G Master-objektivet til settet mitt, og jeg liker å ha den ekstra 1 EV med lys. Jeg er ganske fornøyd med å ta bilder med håndholdt kamera med dette objektivet på grunn av mengden lys det slipper inn, og jeg vet at jeg kan øke ISO-følsomheten på Alpha 7R III og bildekvaliteten er fortsatt veldig bra. Jeg liker å ta bilder med håndholdt kamera hvis jeg kan, for det gir meg større frihet til å ta bilder og utforske, men hvis jeg ønsker å ta bilder med lang eksponering eller et bilde av stjernene, vil jeg naturligvis sette kameraet på et stativ.

mike will sony alpha 7M3 bodiam slott om kvelden

© Mike Will | Sony α7 III + 20 mm f/1,8 G | 30 s ved f/1,8, ISO 2500

Nylig brukte jeg FE 20 mm f/1,8-objektivet til å ta bilde av kometen Neowise på himmelen over Bodiam slott. Det var mye som skjedde på bildet, men jeg måtte ta noen viktige avgjørelser om hvordan jeg ønsket å plassere alt i scenen. Jeg visste at kometen ville være lavt på himmelen, og jeg ønsket også at refleksjonen i vollgraven skulle bidra med en interessant forgrunn, så jeg gjorde klart til å ta bilde med kometen på himmelen rett over et av tårnene til slottet. Strukturelt sett ønsket jeg at slottet skulle være det første som trakk personen inn i bildet, for deretter å legge merke til stjernene på himmelen, før de til slutt la merke til kometen.

mike will sony alpha 7RM3 flombelyst bygning om kvelden

© Mike Will | Sony α7R III + 16–35 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/2,8, ISO 2500

Selv om jeg er veldig glad i vidvinkelobjektivene mine, handler ikke arbeidet mitt bare om å bruke disse. Jeg lærte å fotografere ved å bruke et objektiv på 35 mm, så jeg liker fortsatt å bruke den fokallengden for mer konvensjonelle bilder. Jeg synes det er viktig å vite hvilket objektiv eller fokallengde man skal bruke og hvorfor du bruker den, og det kommer ofte med erfaring. Jeg har vanligvis FE 24–70 mm f/2,8 G Master-objektivet i bagen for å dekke et utvalg fokallengder og gjøre det mulig å ta flere bilder i serie for åprøve å skape en form for historie. Jeg bruker også FE 70–200mm f/2,8 G Master-objektivet, men på grunn av den ekstra størrelsen og vekten, tar jeg det bare med når jeg vet at jeg helt sikkert vil bruke det, for eksempel når jeg tar bilder fra et tak og jeg ønsker å fange opp arkitekturen eller særpreget til et bygning som ligger langt unna.

mike will sony alpha 7RM3 utsikt opp mot et glassmaleri inne i en kirke

© Mike Will | Sony α7R III + 12–24 mm f/4 G | 1/30 s ved f/4,0, ISO 2000

Ett av de viktigste rådene jeg kan gi til noen som tar bilder av arkitektur er å sørge for at du får alt rett i kameraet før du slutter å ta bilder. Det kan være vanskelig å forsøke å justere alt perfekt når du tar bilder med et supervidvinkelobjektiv. Justispalasset i Wien var for eksempel en drøm å fotografere. Det er så mange linjer. Jeg tok bildet ved 16 mm, og når du bruker en så vid vinkel, må du passe på at alt er helt rett, hvis ikke vil det ikke komme på linje. På Alpha 7R III bruker jeg alltid rutenettet og lar det være på. Det hjelper meg med å sørge for at alle linjene er rette, mens vateret gjør at jeg kan kontrollere at kameraet også står rett på bakken. Og etter at du har tatt bildet, må du kontrollere det på skjermen én gang til før du avslutter.

Medfølgende produkter
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7M3
α7 III med 35 mm bildesensor i fullformat

ILCE-7M3

SEL1224GM
FE 12-24 mm F2.8 GM

SEL1224GM

SEL1635GM
FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL1224G
FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL20F18G
FE 20mm F1.8 G

SEL20F18G

Relaterte artikler
Mike Will
alpha universe

Mike Will

Storbritannia

Følg drømmene dine, utforsk verden og kos deg med å dokumentere reisen som tok deg dit

Vis profil


x