Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Hvordan jeg tar bilder
Å skape stillbilder med bevegelse med Virgo Haan 

Første gang jeg oppdaget stillbilder med bevegelse var da jeg leste en artikkel om Jamie Beck og Kevin Burg, to fotografer fra New York som ble inspirert av de bevegelige bildene på avissidene i Harry Potter-filmene. Jeg hadde også sett filmene, og tenkte det ville vært kult å gjøre slike bevegelige bilder virkelige. Etter noen måneder med prøving og feiling, publiserte jeg mine første stillbilder med bevegelse på Facebook. Det begynte med enkle ideer, som å la alt være stilt bortsett fra klokkeviserne i bevegelse, men så begynte jeg å utvikle ideene mine videre.

Ideen

For å få folks oppmerksomhet, må man ha en storartet idé. Men, for at ideen skal fungere, er det essensielt å vite hvor stillbildet med bevegelse skal vises. Hvis det skal vises på Instagram, må bevegelsen være veldig synlig og åpenbar, og den bør begynne umiddelbart for å fange oppmerksomheten til seerne før de fortsetter å rulle. Hvis det derimot skal vises på en større skjerm, som en reklame, kan bevegelsen være mer dempet, for den vil fremdeles være lett å se.

© Virgo Haan | Model: Lisete Altma | Makeup and Hair: Triin Lepp | Stylist: Konstantsija Ivanova

Flixel-modul

Det må alltid inneholde et overraskelsesmoment for å fange oppmerksomheten til seerne. For eksempel, lager jeg ofte kontrast mellom bildene i bevegelse og stillbildene. Stillbildet vil da kanskje være noe du forventer at skal bevege seg, som vanndråper midt i lufta, men samtidig blåser modellens hår i vinden.

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Flixel-modul

Et overraskelsesmoment kan også oppnås når bildet ser ut som et stillbilde – for eksempel et portrett – og så, etter at det har gått et sekund eller så, blunker plutselig personen, som i dette stillbildet med bevegelse. Det er en overraskelse som får seeren til å stoppe opp, og virkelig konsentrere seg om bildet, i vente om at det skal skje igjen.

Å skape et stillbilde med bevegelse

Det virker kanskje åpenbart, men det er avgjørende å holde kameraet stille, så et stativ er uunnværlig. Jeg bruker Sony α7R III og objektivet FE 24–70 mm f/2,8 G Master, fordi kameraet har alt jeg trenger for å ta både stillbilder og video, mens objektivet gir meg mye fleksibilitet til å få riktig ramme.

© Virgo Haan | Client: Alexela | Agency: Age Creative | Lights: Heiki Laan |
Cat: Igor | Art Department: Viktoria Martjanova and Elisa Vesterinen

Flixel-modul

Når man tar bilde og filmer til stillbilder med bevegelse, er det viktig at innstillingene for eksponering er de samme for både stillbildene og videoen, slik at det er lett å slå dem sammen i etterproduksjonen. Jeg sørger derfor alltid for at jeg har kameraet på full manuell eksponering og hvitbalanse.

Det er enkelt å holde kameraet i ro, men hvis du har en person med i bildet, er det viktig at de også er så rolige som mulig. Jeg ber dem sette seg, lene seg inntil noe … hva som helst for å holde dem så rolige som mulig.

© Virgo Haan | Client: Rohujuur Bakery

Flixel-modul

Det samme gjelder gjenstander, som i dette stillbildet med bevegelse. Personen i bildet holder en bagel som nettopp har blitt revet i to, men det du ikke kan se, er at det er pinner gjemt på innsiden for å holde den sammen i akkurat samme posisjon. I dette bildet, er det dråper som drypper og damp som stiger som er de eneste bevegelige delene; resten av bildet er et stillbilde. 

For å få mest ut av den bevegelige delen, filmer jeg videobilder ved 120 bps. Denne sakte film-modusen skaper bevegelse som er jevnere, og har et kremaktig utseende, slik at bevegelsen virkelig skiller seg ut. Jeg benytter meg også ofte av andre fotofunksjoner, som modusen intervallfotografering, som legger til enda et surrealistisk element. 

Etterproduksjon

Jeg bruker en mengde ulike programvarer til å kompilere de fullførte stillbildene med bevegelse. Jeg starter med å lage video-loopen i Adobe After Effects eller Flixel Cinemagraph Pro. Målet er å redigere klippet slik at start- og endepunktene skaper en sømløs loop som kan spilles evig, uten hopp mellom første og siste ramme. Noen ganger har jeg noen triks for å gjøre dette, som å reversere klipp når de når enden, eller ved å tone ned overganger, men som regel prøver jeg å få enhver bevegelse til å starte og stoppe på akkurat samme sted når jeg filmer.

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Flixel-modul

Så tar jeg stillbildet, og redigerer det i Adobe Photoshop. Det kan hende jeg må endre fargene litt for å samsvare med videoopptaket, eller redigere noe fra bildet. Når stillbildet er redigert, laster jeg det inn i Adobe After Effects eller Flixel Cinemagraph Pro sammen med loopen, hvor delene ligger i lag.

© Virgo Haan | Client: Solaris keskus

Flixel-modul

Det øverste laget er stillbildet, mens loopen plasseres under. Så sletter jeg forsiktig en del av stillbildelaget, som er som å lage et vindu, slik at det avslører videoloopen i laget under. Og slik er det faktisk man lager et stillbilde med bevegelse!

Medfølgende produkter
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm fullformat-kamera

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Relaterte artikler
Virgo Haan
alpha universe

Virgo Haan

Estland

«Jeg gir alt jeg har for å skape noe som overgår det daglige.»

Vis profil


x