Hvordan jeg fotograferer | Farger i landskap med Albert Dros

Farger er en veldig viktig del av landskapsbildene mine. Enten det er et episk landskap med livfulle farger eller noe mer beskjedent, ønsker jeg å vise hvor fantastiske lyset og fargene kan være.

albert dros sony alpha 7RIII en ørn som svever over vulkanske fjell opplyst i flammende oransje

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/320 s ved f/7,1, ISO 100

Planlegge lokasjonen

Det hele starter med planlegging. Jeg bruker mye tid på å utforske stedene for landskapsbildene, særlig i hjemlandet mitt, Nederland. Du må alltid holde øynene åpne for mulige lokasjoner, selv en du kanskje har passert hundrevis av ganger.

Lokasjoner lengre unna er det mange måter du kan utforske på. Du kan finne nesten alle typer lokasjoner på Instagram eller Google Images. Der får en idé om området og typen lys du kan forvente. Når jeg utforsker steder mer utenfor allfarvei, bruker jeg Google Earth. Jeg kan bruke mange timer på det, bare bla meg gjennom landskap og sjekke mulige lokasjoner. Når jeg kommer til en lokasjon, bruker jeg ofte dronen for å speide etter mulige steder. Da slipper jeg å bruke tid og energi på å lete etter dem.

For korrekte farger må jeg å vite hvordan lyset kommer til å bli. Jeg må vite når og hvor solen, eller månen, står opp og hvor den går ned. I den forbindelse bruker jeg hovedsakelig PhotoPills-appen for å se hvordan månen og solen beveger seg og påvirker høydedraget ved en lokasjon.

albert dros sony alpha 7RIII et fyrtårn i det fjerne med solen som titter opp i bakgrunnen

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 13 s ved f/10,0, ISO 200

I tillegg holder jeg alltid øye med været. Det har en stor innvirkning på fargene i bildet. Hvis alt går etter planen og været er på min side, er det perfekte lyset enten like før soloppgang eller like etter solnedgang. I disse tidsrommene kan himmelen farges rød, rosa eller lilla – de sterke fargene jeg elsker. Jeg tar også bilder om natten. Nattehimmelen har faktisk en masse farger som kan fanges med lang eksponeringstid, særlig i områder uten lysforurensing.

Men det jeg først og fremst er ute etter er komplementære farger. Blått og oransje er en av mine beste fargekombinasjoner - et blått hav med oransje himmel fungerer helt perfekt. Men det kan også være små ting i forgrunnen som kan passe til fargen på himmelen, for eksempel en liten blomst eller en liten stein. Se etter disse tingene og forsøk å bruke dem i komposisjonen.

albert dros sony alpha 7RIII fjell i det fjerne som reflekteres i en rolig innsjø med lilla blomster i forgrunnen

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/4 s ved f/11,0, ISO 200

Bruk av kraftige vidvinkelobjektiver er en fin måte å få frem små, fargerike objekter i forgrunnen på. Jeg bruker ofte 12–24 mm f/4 G-objektivet ved 12 mm. Når du kommer nær bakken med denne brennvidden, ser du plutselig alle linjene og detaljene du kan bruke som forgrunnsobjekter. Ved 12 mm blir forgrunnen så stor at det er som om du blir sugd inn i bildet.

Et annet objektiv jeg alltid bruker, er Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 OSS G Master-objektiv. Det er et av de skarpeste zoomobjektivene jeg noen gang har brukt, og jeg har blitt helt avhengig av det! Når du fotograferer landskap ved 400 mm, må du være veldig kreativ – du må se veldig langt borte og se hvordan ulike elementer i landskapet fungerer sammen. Når du fotograferer med disse ekstreme brennviddene, blir du nødt til å være kreativ, noe som gir mer unike bilder enn om du bare brukte en standard brennvidde.

Jeg pleide å bruke objektivene mine med et Sony α7R II-kamera, men har nå avansert til Sony α7R III. Oppløsningen på 42,4 megapiksler gir meg alle detaljene jeg trenger, og det dynamiske området kan trekke ut detaljer fra skyggene. I tillegg til kamera, objektiver og stativ har jeg også med meg noen filtre, men jeg bruker sjelden graderte ND-filtre. I stedet pleier jeg å eksponere for høydepunktene. Jeg vet at α7R III nesten alltid kan fange opp mange detaljer fra skyggene, som jeg deretter kan få frem når jeg redigerer bildene.

albert dros sony alpha 7RII en liten kirke ligger i skyggen av et fjell med spir opplyst i gyllent oransje

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/1,6 s ved f/11,0, ISO 100

Redigering

Når jeg redigerer bildene, liker jeg å behandle dem for å få det beste ut av en scene. Jeg forfalsker imidlertid aldri en scene ved å endre himmelen – jeg bruker mine bearbeidingsteknikker for å presentere det som var i scenen på best mulig måte. For å få til dette bruker jeg Adobe Lightroom til å katalogisere bildene, deretter bruker jeg Adobe Photoshop for å foreta redigeringen, justere fargen og kontrasten samt kutte og brenne områder av et bilde.

Folk sier ofte at det er for mye bearbeiding innen fotografering eller endog at et bilde ser falskt ut, særlig når man ser på soloppganger eller solnedganger. Men naturlig lys og farger kan være utrolige, og jeg har iblant vært nødt til å redusere metningen i deler av et bilde. Så mitt råd er å stå opp tidlig og betrakte det naturen kan gjøre.

albert dros sony alpha 7RII en fargerik havneby ved skumring med himmelen stripet av røde skyer når solen går ned jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 15 s ved f/9,0, ISO 50

Noen tips til slutt:

Ta ekstreme grep: Forsøk å bruke supervidvinkel og teleobjektivlengder for å gi bildene kraft og få dem til å stå ut fra andre mer tradisjonelle landskap.

Gå lavt: Bruk et vidvinkelobjektiv helt nede på bakken for å skape interesse i forgrunnen.

Finn komplementærfarger: oransje solnedganger og blått hav fungerer, men se også etter små punkter av forgrunnsfarger, ting som planter og steiner fungerer godt.

Før og etter: solnedganger og soloppganger er flotte, men de beste fargene kan oppstå før og etter den faktiske solnedgangen.

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM2

SEL100400GM

FE 100–400 mm super-telefotozoomobjektiv i G Master-serien

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Nederland

«Jeg er besatt av å ta det perfekte bildet.»

Vis profil


x