Slik fotograferer jeg | Ekstrem makro med Petar Sabol

Jeg har alltid vært fascinert av naturen og levende ting, særlig de bittesmå detaljene som ikke kan ses av det blotte øyet. Som dyrelivfotograf er ekstreme makrobilder ett av områdene jeg spesialiserer meg på. Det er en ganske annerledes type fotografering som krever mye besluttsomhet og tålmodighet. Men jeg vil gjerne forklare hva jeg gjør og hvordan jeg gjør det.

petar sabol poserer med sitt Sony alpha 7RIII-kamera

Håndverk i felten

Det vanligste problemet er været. Jeg er alltid oppmerksom på hva været vil få å si. For mine ekstreme makrobilder bruker jeg en teknikk som kalles fokusstabling. Det går ut på å ta mange bilder av det samme motivet, så den minste bevegelse kan påvirke sluttresultatet. Vinden er derfor fiende nummer én, og jeg kan ganske enkelt ikke fotografere når det er vind.

 

julien mauve sony alpha 7RII a dar hu in the fores with three behind

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100 mm f/2,8 makro | 1/15 s ved f/9,0, ISO 200

Jeg fotograferer alltid tidlig om morgenen. Om natten går insektene nærmest inn i en dvaletilstand. Det er ikke før solen varmer dem opp de blir aktive, så dette er en fin tid å fotografere dem – trolig vil de ikke røre seg i det hele tatt. Akkurat det jeg trenger.

petar sabol sony alpha 99II sommerfugl som sitter på en blomsterstilk med sirkelformet lys i bakgrunnen

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100 mm f/2,8 makro | 1/640 s ved f/8, ISO 100

Jeg bruker også mye tid på å finne den rette komposisjonen og bakgrunnen, og det hele avhenger av fargene i scenen. Jeg er spesielt på utkikk etter ting som morgendugg på gresset. Når det er sol, kan de ørsmå vanndråpene gi nydelig, sirkulær bokeh i bakgrunnen.

petar sabol sony alpha 7RIII øyenstikker og snegle som klamrer seg til en blomsterstilk

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 makro | 1/30 s ved f/13, ISO 400

Utstyr

Jeg tar bilder med Sony α7R III med en oppløsning på utrolige 42,4 megapiksler. I tillegg til oppløsningen, er α7R III uten speil. Det har også muligheten for å bruke elektronisk lukker slik at det ikke er noen bevegelige deler som kan skape vibrasjoner. Vibrasjoner er makrofotografens verste mareritt.

petar sabol sony alpha 7RIII ekstremt nærbilde av ansiktet til et insekt

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2,5 – 5x makrozoom | 1/6 s ved f/4,0, ISO 200

Når det gjelder lys, bruker jeg veldig sjelden blits. Jeg foretrekker å bruke naturlig lys og iblant bruker jeg reflektor, bare for å få litt lys på skyggene.

Jeg fokuserer alltid manuelt og benytter meg av α7R III-kameraets Focus Peaking-funksjon. Denne fremhever kantene av bildet som er i fokus. Jeg kan stille inn forskjellige farger for det optimale fokuset – gult, rødt eller hvitt, slik at det står ut fra fargene på motivet.

Deretter bruker jeg Focus Magnifier for å forstørre bare deler av rammen og finne det presise fokuspunktet. Den vippbare LCD-skjermen er en god hjelp til alt dette, særlig når jeg fotograferer i en vanskelig vinkel.

Det røde fokuspunktmerket kan ses når fokusnivået justeres.

petar sabol sony alpha 7RIII sommerfugl med spredte vinger som sitter på en stilk

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 makro | 1/20 s ved f/10, ISO 400

Når det gjelder eksponeringstid, gjelder det å balansere eksponeringstreenigheten lukkerhastighet, blenderåpning og sensitivitet så godt jeg kan. Hvis forholdene gjør at jeg kan fotografere med lav lukkerhastighet, velger jeg å bruke ISO 100 for best mulig bildekvalitet. Det positive er at α7R III gjør at jeg kan øke sensitiviteten til høyere ISO hvis det er nødvendig, og fremdeles se masse detaljer. Blenderåpningen kan variere, men jeg fotograferer vanligvis et sted mellom f/8 og f/13. Iblant bruker jeg også forlengelsesrør for å stenge mer av lyset ute og oppnå enda mer forstørrelse.

Fokusstabling

Ved makrofotografering, fordi dybdeskarpheten er veldig grunn – selv ved bruk av ganske små blenderåpninger – bruker jeg fokusstabling, dvs. at jeg kombinerer en serie bilder tatt ved forskjellige fokuspunkter av motivet. Dette sikrer at motivet er skarpt hele veien.

For å få til dette, bruker jeg elektronisk makroskinner og et ekstremt stødig stativ. Disse motoriserte skinnene flytter kameraet mikromillimeter om gangen. Jeg bruker en kontroller til å stille inn hele bevegelsen og antall trinn jeg ønsker å foreta. Etter hvert trinn, eller flytting, tar kameraet bilde.

petar sabol sony alpha 7RIII ekstremt nærbilde av ansiktet på en veps

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2,5-5 x makrozoom | 1/13 s ved f/4,0, ISO 100

Noen ganger dreier det seg om mer enn 100 eller 200 bilder, så jeg trenger et fullstendig ubevegelig motiv og ingen vind. Den minste bevegelse hos motivet, og hele stabelen kan være ødelagt. Av den grunn sjekker jeg alltid sanntidsskjermen på α7R III og ser etter selv den minste bevegelse mellom bildene. Jeg må være veldig, veldig tålmodig, og jeg tar alltid mer enn én stabel. Et triks er å skjerme motivet ved hjelp av et lite telt eller lignende. Bare et eller annen som kan stanse vinden.

Når jeg har tatt bildene, bruker jeg programvare for å kombinere alle sammen til ett enkelt bilde. Jeg bruker en spesiell programvare – Zerene Stacker – men du kan også stable bildene ved å bruke de mest vanlige redigeringsprogrammene.

Noen tips til slutt

Fotografer insekter ved soloppgang når de vanligvis er veldig rolige og fremdeles i ‘dvaletilstand’

Tenk over bakgrunnen og fargene når du komponerer bildet

Bruk stativ for å holde kameraet helt i ro

Bruk elektronisk lukker for å unngå små vibrasjoner fra den mekaniske lukkeren

Hold sensitiviteten så lav som mulig for å få mest mulig detaljer i bildene

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

α99 II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm F2,8-makroobjektiv

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Kroatia

«Jeg prøver alltid å få bildene mine til å se enda bedre ut, uansett hvor lang tid det tar og hvor mye innsats det krever. Hver eneste ingrediens må være der: lys, komposisjon, øyeblikk, historie og teknisk perfeksjon. På den måten flytter jeg grensene enda lenger og nyter den kreative prosessen.»

Vis profil


x