Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Hvordan jeg tar
bilder av insekter med Javier Aznar 

Jeg har vært glad i naturen siden jeg var barn, men det var på universitetet mens jeg studerte biologi at jeg begynte å ta viltfotografier. Etter universitetet, bestemte jeg meg for å bli en profesjonell fotograf, og reiste til Ecuador hvor jeg tilbragte tre år og lagde de første fotoprosjektene mine. Gjennom årene har jeg tatt bilde av flerfoldige arter, men i det siste har de fleste av prosjektene mine fokusert på insekter.

Lær om det du tar bilde av

Insekter er overalt, og det er derfor de er så gode motiver å fotografere. Du finner dem i hagen, på gata, i parken og til og med i huset ditt. Bruk litt tid på å lese om dem før du begynner å ta bilder, for å lære om rutinene deres og få en idé om når, hvor og hvordan du finner dem. Det finnes mye spennende der ute, du må bare se etter.

javier aznar sony alpha 7RM3 en øyenstikker klamrer seg fast til en stilk med byen synlig i det fjerne

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s ved f/16, ISO 800

Insekter oppfører seg på ulike måter, så du må bruke forskjellige teknikker for å fotografere dem. Bildet av øyenstikkeren tok jeg for eksempel om morgenen da temperaturen var lav, og den var kald og avslappet. Med stativ og makroobjektivet FE 50 mm f/2,8, var jeg i stand til å komme veldig nær, uten at den bevegde seg. Når sola står opp, blir øyenstikkeren varm og begynner å fly, og da ville det vært umulig å ta et nærbilde, så det er derfor det er viktig å vite om disse små detaljene. Det kreves bare kunnskap og litt øvelse – og litt flaks, selvsagt.

javier aznar sony alpha 7RM3 en larve henger i et oransje nett

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/200 s ved f/5,6, ISO 6400

Feltarbeid

Ingen dager, eller netter, er like når man tar bilder. Alt avhenger av dyret du skal ta bilde av. Insekter er ofte lettere å ta bilde av, fordi det finnes flere av dem sammenlignet med pattedyr, så det oppstår flere sjanser til å ta bilde av visse oppførsler.

javier aznar sony alpha 7RM3 en gresshoppe sitter på et krøllete grønt skudd mot en mørk bakgrunn

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s ved f/13, ISO 160

Under arbeidet med de siste insektprosjektene mine, har jeg tatt med Sony α7R III og α7R IV med objektiver inn i regnskogen, som regel om natten. Jeg bruker det meste av natten til å ta bilder, og får så lite som tre timer søvn. Jeg synes det er så spennende, fordi det finnes så mange ulike skapninger, at hvis jeg sover så føler jeg at jeg kaster bort tiden.

javier aznar sony alpha 7RM4 en samling grønne insekter kryper på en manns utstrakte hender

© Javier Aznar | Sony α7R IV + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/200 s ved f/16, ISO 50

Forholdene til prosjektene mine er ikke alltid ekstreme, men de kommer likevel med sine egne utfordringer. For eksempel, ble bildet nedenfor tatt for avisen Dominical i Spania, og handlet om japansk kjempeveps som har skapt flere problemer og blant annet drept tusenvis av lokale bier som brukes til å lage honning. En av birøkterne tok seg av problemet selv, og satte opp elektriske gjerder i nærheten av bikubene for å drepe vepsen og redde biene sine. Jeg måtte ta bilder av anretningen i birøkterdrakt mens jeg prøvde å ikke komme borti det elektriske trådene – som var umulig. Jeg fikk elektrisk sjokk flere ganger, men jeg holdt ut for å ta det perfekte bildet.

javier aznar sony alpha 7RM3 nærbilde av en veps som krøller seg rundt en tråd

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/80 s ved f/16, ISO 50

Å ta bilder om natten og på dagen

Om natten reiser jeg lett. Jeg tar som regel med Sony α7R IV og kanskje α7R III, som jeg bruker som reserve, sammen med makroobjektivene FE 50 mm f/2,8 Macro og FE 90 mm. Jeg tar også med en lommelykt for å skinne lys på insektene. Siden jeg har full kontroll over blitsstyrken, stiller jeg inn kameraet helt manuelt for å få den eksponeringen jeg vil ha. Jeg setter lukkerhastigheten til 1/250 sek. makshastighet, som jeg bruker med blitsen, og så velger jeg blenderåpningen og styrken på blitsen, og justerer ved behov. Når jeg har innstillingene klare, kan jeg som regel beholde dem gjennom nattens økt.

javier aznar sony alpha 7RM3 et stort insekt klamrer seg til en manns arm mot en mørk bakgrunn

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s ved f/11, ISO 80

I dagslys tar jeg vanligvis bilder av pattedyr eller fugler, så det er viktig å være klar. Dyr er mye mer tilbøyelige til å få øye på deg, og løpe for å gjemme seg, sammenlignet med insekter. Jeg tar likevel med meg makroobjektivet 90 mm f/2,8, slik at jeg kan bytte objektiv i tilfelle jeg ser noe mindre jeg vil ta bilde av.

javier aznar sony alpha 7RM4 en samling sommerfugler slapper av ved siden av en dam

© Javier Aznar | Sony α7R IV + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/50 s ved f/22, ISO 400

Siden det er mer lys om dagen, setter jeg gjerne α7R IV i blenderprioritetsmodus, slik at jeg bare kan stille inn riktig ISO-sensitivitet, og ikke trenge å bekymre meg så mye for lukkerhastigheten. Når det gjelder fokus, bruker jeg autofokussporing i sanntid, som fungerer helt perfekt. Når du kombinerer det med en sensor på 61 megapiksler og skuddtakt på 10 bps på α7R IV, så er det klart at det er det beste kameraet på markedet for viltfotografering.

Å skape kontekst

Det perfekte viltfotografiet for meg, er når bildet får deg til å føle noe – det må vekke en respons. Det handler ikke bare om å fange øyeblikket. Som med alle typer fotografi, trenger du fremdeles en god komposisjon og godt lys, men det er en blanding av faktorer som gjør det til et flott viltfotografi.

javier aznar sony alpha 7RM3 nærbilde av et insekt med vinger som henger opp-ned under et blad

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/160 s ved f/14, ISO 100

Siden prosjektene mine ofte handler om forholdet mellom mennesker og et dyr, så er det ganske vanlig at jeg har med mennesker i bildene mine for å fortelle hele historien. Jeg vil vise hva min oppfatning av dyrebeskyttelse er, og øke bevisstheten rundt insekter, som er det jeg fokuserer på i arbeidet mitt akkurat nå. Bildene av mennesker er viktige, fordi de øker bevissthet og skaper kontakt mellom oppførselen til mennesker og dyr. Jeg vil ikke bare formidle skjønnheten til insektene, men også formidle forholdet vårt til dem.

javier aznar sony alpha 7RM3 en skål full av mat er klar for å tilberedes

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 35 mm f/1,4 ZA | 1/160 s ved f/11, ISO 100

Medfølgende produkter
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
α7R III

ILCE-7RM3

SEL50M28
FE 50 mm F2,8 makro

SEL50M28

SEL90M28G
FE 90 mm F2,8 Makro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100–400 mm G Master

SEL100400GM

SEL35F14Z
Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Relaterte artikler
Javier Aznar
alpha universe

Javier Aznar

Spania

"For å bevare må vi først kjenne og elske det vi kan miste, og fotografering er et nyttig verktøy for å bevisstgjøre og vise hva som finnes rundt oss. Med kameraet forsøker jeg å vise dyr i deres reneste form, fra et biologisk synspunkt og samtidig kunstnerisk."

Vis profil