Hvordan jeg tar bilder
Fotografere nordlyset

Ole Salomonsen


For meg er det ingenting som kan måle seg med å se og fange et fantastisk nordlys på en kald og mørk vinterkveld i Arktis. Nordlyset er svært uforutsigbart, noe som også gjør «jakten» og ventetiden spennende. Det skal mye til for at det blir en god oppvisning, og det kan forsvinne like raskt som det kom. Ingen nordlys er like, så når det er gode prognoser for at det skal dukke opp, blir jeg fortsatt opprømt og håper at det skal bli den perfekte oppvisningen.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2s @ f/2.8, ISO 2500

Hva skal man ta bilde av og hvor

Det å ta bilder av nordlys faller mellom to typer fotografering: landskap og astro. Som med andre landskapsbilder, må et med nordlys også ha en tiltalende forgrunn og bakgrunn. Historien må handle om stedet og dramaet på himmelen når den lyser opp.

Jeg ser ofte etter fjell for å få en fin bakgrunn og en innsjø eller elv for å gi bildet en interessant forgrunn. Det gir også mulighet til å fange en refleksjon av nordlyset i vannet. Så du trenger ikke alltid en stor oppvisning for å ta fantastiske bilder.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III | 6s @ f/2.8, ISO 3200

Eksponere bildet

Som med alle typer fotografering vil eksponeringsinnstillingene for å fange nordlyset være avhengig av situasjonen.

Hvis nordlyset er svakt, må du bruke lengre lukkertid for å gjøre dem mer synlige, men du vil nesten helt sikkert bruke et objektiv med en blenderåpning på f/2,8 eller mer, som gjør det mulig å fange opp så mye lys som mulig. For å få med bredden til motivet bruker jeg vanligvis vidvinkelobjektiver, enten Sony FE 16–35 mm f/2,8 GM, eller det helt nye FE 12–24 mm f/2,8 GM.

Ettersom nordlyset ofte kan starte forsiktig, er det viktig å holde et øye på eksponeringsinnstillingene og være veldig fleksibel. Hvis nordlyset er sterkt, tar jeg bilde med en så rask lukkerhastighet som mulig. Det er for å fryse mer av bevegelsene i nordlyset, og gjøre strålene mer synlige, i stedet for en utvasket grønn suppe som du ofte ser på bilder med lang eksponering.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/2.8, ISO 3200

Dette betyr at du må stille følsomheten til kamera høyere. Med Sony Alpha 7R-serien presser jeg gjerne ISO-følsomheten så høyt som nødvendig, og jeg vet at støynivået holdes på et minimum og jeg kan se detaljer i skyggeområder.


Fokusering

Når du tar bilder av nordlys, ønsker du stort sett å ha stjernene i fokus. Det kan være utfordrende å gjøre det ute i den kalde og mørke vinternatten på et vanlig digital speilreflekskamera. Men på Sony-kameraene kan jeg bruke den innebygde Focus Peaking-funksjonen, som vil fremheve områdene som er i fokus. Jeg har også aktivert Manual Focus Assist, som gjør at kameraet automatisk zoomer inn i bildet når jeg vrir på fokusringen på objektivet. Dette gjør det enda enklere å finne stjernene og få dem i fokus.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM2

© Ole Salomonsen | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 3.2s @ f/2.8, ISO 3200

En ting du bør huske på når du bruker en stor blenderåpning, slik som f/2,8, er at elementene i forgrunnen ikke vil se så skarpe ut hvis du fokuserer på stjernene. Som en generell regel, når du bruker et 16 mm bredt objektiv ved f/2,8 på et fullformatkamera, vil de fleste forgrunnselementene innen 3–4 meter fra kameraet bli akseptabelt skarpe, selv når du fokuserer på stjernene. Men hvis du ønsker at forgrunnen skal være skarp, må du kanskje ta flere flere bilder som er fokusert på ulike punkter og kombinere dem ved hjelp av Focus Stacking.

ole-salomonsen-sony-alpha-7R

© Ole Salomonsen | Sony α7R | 3.2s @ f/2.8, ISO 2500

Husk dette: du bestemmer ikke, det er det nordlyset som gjør, spesielt når det beveger seg raskt. Velg en kort eksponeringstid, under 1 sekund om mulig, og ikke vær redd for å sette opp ISO-følsomheten. 

Du må også være klar for alt naturen kommer med. Jeg har vært ute og tatt bilder av nordlys med Alpha-utstyret mitt i temperaturer helt ned til –35 C° uten problemer, men som alle elektroniske enheter, kan slike temperaturer være en utfordring for batteriene. Jeg legger dem alltid i innerlommen på jakken for å holde dem varme, slik at de varer lenger. Ekstreme temperaturer kan også påvirke LCD-skjermen, så jeg legger et klesplagg over kameraet for å holde det litt varmere mens jeg venter på det perfekte øyeblikket.

Men én ting er veldig viktig å huske på: la alltid forgrunnen lede deg inn i rammen, til det episke fjellet i bakgrunnen, med det fantastiske nordlyset både over fjellet og, hvis du er heldig eller har planlagt godt, også reflektert i elven i forgrunnen.

Medfølgende produkter
α7R III
α7R III

ILCE-7RM3

α7R II
α7R II

ILCE-7RM2

α7R IV
α7R

ILCE-7R

FE 12-24mm f/4 G
FE 12-24mm f/4 G

SEL1224G

FE 16–35 mm f/2,8 GM
FE 16–35 mm f/2,8 GM

SEL1635GM

16–35 mm f/2,8 ZA SSM
Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Relaterte artikler
Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norge

Fotografi for meg er å jakte på nordlyset.

Vis profil


x