Alpha Universe Story Detail

Hvordan jeg tar bilder | Reportasje med Tomasz Tomaszewski

Jo eldre jeg blir, jo mer respekt får jeg for fotografi, men jeg har også lært å forstå dets begrensninger. Jeg ønsker fremdeles å fortelle historier gjennom bildene mine, men jeg prøver ikke lenger bare å dokumentere eller tilby bevis på hvordan verden ser ut. Nå vet jeg at sannheten er relativ avhengig av hvem som står bak kamera, og at kameraet også er et godt verktøy for å vise hva livet egentlig handler om. Når vi har sett de samme bildene, de samme historiene, vist så mange ganger i foto, film og på TV, tror jeg at det som fascinerer oss er hvor ulikt vi presenterer dem.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 en høy kenyansk dame støtter seg på en delvis bygd takstruktur

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

De siste bildene mine tok jeg på en tur til Kenya, til et område som er nesten uberørt av turisme og den moderne vestlige verden. Jeg ville se mennesker som prøver å overleve uten mobiltelefoner og medisin, uten noe som ble oppfunnet de siste 50 årene. Disse bildene fortelle ikke en historie, men de er en samling bilder. Håpet mitt er, som alltid, at ett eller to av bildene vil overraske noen. Et bilde som ikke resonnerer eller får noen til å reflektere er bare en tom ramme.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 en kenyansk kvinne poserer foran kamera mens hun holder en trestokk

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 320

Bruk av farger

Hvis du ser på bildene mine fra Kenya, ser du at jeg tok bilder av ekte mennesker i ekte situasjoner. Jeg ønsket å skape bilder som reflekterte det øyeblikket jeg opplevde så nøyaktig som mulig. Målet mitt, med brennvidde og farger, er å komme så nær som mulig den opplevelsen. For eksempel synes jeg svart/hvitt-fotografier har en abstrakt kvalitet. De har en utrolig følelsesmessig kraft som, for meg, er mer elegant. Farge, på den andre siden, er ekstremt vanskelig å bruke til å uttrykke seg i de fleste tilfeller, så i stedet pleier mange fotografer å sette sin egen stil på bildene sine for å vekke oppmerksomhet.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 en ung kenyansk jente med et rødt sjal over hodet gjeter en flokk geiter

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 100

Utstyret

For å realisere visjonen min når jeg tar bilder, prøver jeg å gjøre ting så enkelt som mulig. Jeg tar som regel bilder med Sony α7R III og FE 24–70 mm f/2,8 GM-objektivet, en kombinasjon som lar meg fokusere ekstremt raskt og fange øyeblikket jeg vil ha. I arbeidet mitt vil jeg for det meste ta bilder så nær subjektet som mulig. Jeg har faktisk en spesiell prikk på objektivet mitt som markerer cirka 35 mm brennvidde, og jeg tar bilder med den avstanden så mye som mulig.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 en ung kenyansk jente sett fra siden med intrikate fletter i håret

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

Når du ser tilbake på fotografiets historie, er det overraskende hvor mange bilder det er som har blitt tatt med kun to brennvidder. Du har 50 mm-brennvidden, som kanskje er den vakreste men som også kan være vanskelig å bruke, og så har du 35 mm. Større brennvidder gir seerne en følelse av å være tilskuere, noe som distanserer dem fra subjektet; de blir til et objekt, en skuespiller på en scene.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 en kenyansk kvinne poserer foran kamera mens en hund sover i bakgrunnen

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1600

Så hvorfor er fotografer så glad i 35- og 50-millimeterne? Hvis du spør meg så er det fordi de er det nærmeste man kommer menneskenes synsfelt. Med en 24- eller 28-millimeter kan det hende det du tar bilde av egentlig er ganske kjedelig, men når du ser gjennom søkeren, så ser hjernen din er overflate som er helt annerledes enn det øyet ditt ville sett. Med et 35- eller 50 mm-objektiv ser du verdenen slik den er, selv gjennom søkeren. Så med 50 mm brennvidde må du virkelig finne et enestående motiv for å bli fascinert nok til å trykke på utløseren.

Det enkle er ofte det beste

Jeg tenker meg alltid grundig om før jeg tar et bilde, og derfor bruker jeg aldri serieopptak. Jeg synes vi burde være mer menneskelige når vi tar bilder, så jeg tar alltid kun ett bilde om gangen. Hver gang jeg trykker på utløseren er jeg nødt til å vite hvorfor; det må være en grunn til det. Jeg må være begeistret eller overrasket.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 i et kenyansk hyttekjøkken hvor kjøtt henger på kroker

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1250

For meg er det å oppnå det perfekte bildet evnen til å redusere det til de mest grunnleggende elementene som fremdeles har en betydning. Dette står i kontrast med den kommersielle verdenen, hvor bilder blir stilisert, objekter flyttes rundt i rammen, og farger blir manipulert slik at de ikke lenger er realistiske. Jeg ønsker å nå et nivå i bildene mine hvor ingenting kan fjernes, og det gjelder også fargene. Jeg vil at fargene skal være så perfekte og ekte at sinnet mitt hviler og alt sier seg selv. Jeg vil se på et bilde og forstå hva som skjer på et brøkdels sekund.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 skygger av klesvask som henger på en snor med en rosa flip-flop i rammen

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/10, ISO 100

Når det er sagt, må man for å ta et flott bilde, skape noe som inneholder en hemmelighet, en metafor. Hvis du skaper noe med en hemmelighet så blir det mer verdifullt, og det gjelder også i foto. De beste bildene er de som rører fantasien vår og får oss til å stille spørsmål mens vi søker etter svar. Hvis vi får alt levert på sølvfat og vi aldri trenger å bevege oss, så vil ingenting gi et dypt inntrykk.

Medfølgende produkter

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

Relaterte artikler

Tomasz Tomaszewski
Alpha Universe

Tomasz Tomaszewski

Polen

«Det som er viktig for meg ved fotografering er ikke hva et bilde viser eller representerer, men hva slags spørsmål og refleksjoner det fremkaller hos tilskueren»

Vis profil


x