Alpha Universe Story Detail

Hvordan jeg tar bilder | Rugby i aksjon med Terry Donnelly

Motivasjonen min til å ta sportsbilder stammer fra alle de forskjellige fortellerperspektivene for hvert arrangement. Selv om det er i fokus, handler det ikke bare om hva som skjer på banen – det er så mange flere historier å fortelle.

Men hvordan kan jeg fortelle disse historiene gjennom bildene mine? Her er noen tanker om det.

Startfasen

Uansett hvilken sport du vil fotografere, er det essensielt at du forstår sporten og hvordan den spilles hvis du skal lykkes. Du må kunne forutse hva som skal skje og være klar til å ta det perfekte bildet akkurat når muligheten er der, for du har kun én mulighet til å ta bilde av et mål eller en try.

terry donnelly sony alpha 7RIII vidvinkelbilde av rugby-bane før kampen med flammer som skytes opp fra sidelinjene

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Med sporter hvor ting går så fort som i rugby, er det rett og slett ikke tid til å tenke over endring av kamerainnstillinger eller hvilket objektiv man skal bruke, det må nesten gå på instinkt, og da må man ha forståelse for spillet, kamerautstyret og erfaring. Hvis du er nybegynner, er det best å starte ved gressrøttene. Finn en sport du er glad i og lær deg hvordan du skal bruke utstyret ved å øve så mye som mulig.

terry donnelly sony alpha 9 rugby-spiller flyr gjennom lufta idet han forsøker en try med ballen

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Å ta flotte bilder

Jeg ser alltid etter enkelte øyeblikk under kampen som virkelig forteller en historie og gjør bildene bemerkelsesverdige. For eksempel, når jeg tar bilder av rugby ser jeg etter akrobatiske try-forsøk, følelsesladede feiringer og action-fylte taklinger – alle disse øyeblikkene kan det bli gode bilder av, som ser bra ut i både sosiale medier og nasjonale aviser.

En del av utfordringen med å ta slike bilder er å passe på at jeg står riktig plassert. Dette avhenger av reglene på stadionen og hva jeg fokuserer på, om det er på ett av lagene eller én enkelt spiller. Hvis en spiller er med for hundrede gang, eller sannsynligvis kommer til å nå en milepæl under kampen, så følger jeg ekstra med og passer på hvor jeg står slik at jeg kan få best mulig bilde av den spilleren.

terry donnelly sony alpha 9 to spillere fra ulike lag takler en rugby-spiller mens han prøver å score en try

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

Å ha riktig utstyr

Det vanlige oppsettet mitt består av både α9 og α7R III. α9-en er «alt-mulig»-kameraet mitt, som jeg som oftest bruker med objektivene FE 400 f/2,8 G Master og FE 70–200 f/2,8 G Master, som begge fanger bevegelser i høy fart.

Jeg bruker α7R III til vidvinkelbilder med objektivene FE 16–35 f/2,8 G Master eller FE 24–70 mm f/2,8 G Master, avhengig av hvilken stadion jeg er i og hva slags bilde jeg er ute etter. Noen ganger bruker jeg også α7R III til å ta bilder med fjernstyring etter å ha plassert kameraet bak et mål eller en try-linje for å fange det som skjer.

Med disse objektivene er jeg klar for å dekke alle de viktige øyeblikkene, uansett hvor jeg står plassert.

terry donnelly sony alpha 9 rugby-spiller løper med ballen med målrettet ansiktsuttrykk

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

Å bruke de riktige innstillingene

Jeg tar alltid bilder med manuell eksponering. Jeg tar en lysmåling mens jeg står på gresset midt på banen før en kamp starter, og låser eksponeringen basert på den målingen. Det betyr at alle bildene mine har samme eksponering gjennom hele kampen.

Når jeg tar bilder av en sport der alt skjer veldig fort, så er autofokusmodusen veldig nyttig for å få de krystallklare bildene jeg trenger. Jeg bruker tommelfokus, med fokusering på utløseren deaktivert. Det betyr at utløseren kun utløser lukkeren, mens jeg bruker AE-L knappen bak for autofokus med tommelen. Slik oppstår det ikke forsinkelse i lukkertiden når jeg trykker på utløseren.

terry donnelly sony alpha 9 rugby-spiller løper med ballen

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Prøv å bruke en bildefrekvens på 20fps når du fokuserer på action-fylte hendelser. For meg betyr det at jeg har større sannsynlighet for å fange det perfektet bildet. Det viktigste er å få med ballen og hovedbevegelsen i bildet; hvis jeg går glipp av det øyeblikket så er alt tapt.

Medfølgende produkter

ILCE-9

α9 med stablet fullformats CMOS-sensor

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Relaterte artikler

Terry Donnelly
Alpha Universe

Terry Donnelly

Storbritannia

"Selv om jeg tar bilder av ulike sjangre innen fotografering, har jeg oppdaget overlappende ferdigheter mellom dem som gjør arbeidet mitt sterkere. Jeg har alltid likt ulike sjangre av fotografering og jeg mener bestemt at vi bør fotografere det vi liker best for å kunne vokse."

Vis profil


x