Alpha Universe Story Detail

Hvordan jeg tar bilder | Når byen blir
til en fotografs lekeplass

Bertrand Bernager

Jeg har vært ekstremt heldig som fikk vokse opp å lære om fotografering i gatene i Paris. Store byer er fantastiske steder for gatefotografering, fordi det alltid skjer så mye og det er så mange ulike bygninger og områder. Dette gir deg muligheten til å prøve ulike ting og lære raskt.

De siste årene har jeg ikke bare tatt bilder i Paris, men også i andre byer i verden; først med Sony α6000, og nå med α7R III.

bertrand bernager sony alpha 7riii kvinne i rødt går forbi fremsiden av en historisk bygning

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/160 s ved f/8,0, ISO 100

Byen er en lekeplass

Byer er som labyrinter. Jeg ser hver dag som en ny mulighet, en ny utfordring til å finne områder og knipse scenarier som ikke har blitt knipset før. Derfor er det første rådet mitt ganske enkelt å nyte byen og rusle rundt i den. Utforsk hjembyen din og se på den med et nytt blikk.

bertrand bernager sony alpha 7riii en kvinne sitter på en blå benk foran et tårn

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/200 s ved f/8,0, ISO 50

Når jeg tror jeg har funnet noe jeg vil ta bilde av, liker jeg å stoppe opp og observere hva som skjer før jeg tar bildet. Jeg ser etter noe magisk. Det kan være et spesielt lys, eller noe som virkelig fanger byens atmosfære på det spesifikke tidspunktet. Nøkkelen er å stoppe opp før man tar bildet.

Ikke knips det åpenbare

Det viktigste for meg er å prøve å reprodusere atmosfæren, energien, og DNA-et til en by. Det er lett å ta typiske postkortbilder av en by som New York, og de kan bli bra, men vi har sett slike bilder 1000 ganger før. Prøv i stedet å se etter interessante komposisjoner eller farger som kan gjøre bildene dine originale. Få med litt av deg selv i bildene dine.

bertrand bernager sony alpha 7riii speilbilde av en rød taxi i en japansk gate

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/125 s ved f/8,0, ISO 400

Noe du kan gjøre for å bli bedre til å utforske et scenario og finne noe som er annerledes er å ta det åpenbare bildet, og så bevege deg rundt i scenariet. Prøv å ta bildet fra en lavere eller høyere vinkel, eller i motsatt retning. Prøv å finne et annet motiv. Etterhvert vil du starte å naturlig se etter og finne komposisjoner som er annerledes enn de vanlig turistbildene.

 

bertrand bernager sony alpha 7riii utsikt fra over en gul bygning

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/80 s ved f/5,0, ISO 500

Når timingen betyr alt

Som i alle sjangere innen fotografi er lyset utrolig viktig. Jeg tar en hel del bilder ved soloppgang og solnedgang, og liker godt å stå opp grytidlig, klokken 5 eller 6, for å fange det første lyset i gatene. Jeg nyter å ta bilder om morgenen, og synes lyset er magisk i tillegg til at gatene er nesten folketomme.

bertrand bernager sony alpha 7riii rød lykt i en solrik gate

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/8,0, ISO 200

Noe jeg liker å gjøre for å få frem litt atmosfære og magi er å ta bilder rett mot sola. Jeg liker å leke med lyset og se hvordan det skaper refleksjoner, stråler og skinn. De fleste liker ikke denne effekten og prøver å unngå den, men for meg er den en energikilde.

bertrand bernager sony alpha 7riii tre personer krysser champs elysees-avenyen

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/1600 s ved f/2,8, ISO 400

Jeg bruker apper til å finne det beste lyset. De sporer hvor på himmelen sola er til ulike tider av dagen, slik at jeg kan sikte på å være på de riktig stedene på riktig tidspunkt for å fange lyset. Jeg vet ikke nøyaktig hva slags bilde jeg skal ta, men jeg vet at lyset kommer til å treffe bygningen eller gata på en viss måte, så da er jobben min å få mest ut av effekten det skaper.

Bruk kvalitetstid på redigeringen

Jeg bruker nesten like mye tid på å redigere som jeg gjør på å ta bilder. En full dag bak kamera produserer nok bilder til en full dag med redigering.

 

bertrand bernager sony alpha 7riii svart/hvitt bilde fra midten av en bygning

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/40 s ved f/5,6, ISO 400

Når jeg redigerer konsentrerer jeg meg om kontrastnivået for å få frem de sterke svart-/hvittonene før jeg fokuserer på farger og form. Jeg er glad i oransje nyanser i bildene mine, så jeg leker med dem for å dra dette frem, men samtidig er nøkkelen å kunne identifisere fargene jeg vil fremheve og jobbe for å få en balansert kontrast.

 

Gi deg selv et prosjekt

Noe jeg liker å gjøre er å gi meg selv et prosjekt for å skape en serie bilder som passer godt sammen. Jeg var i Singapore nylig og ga meg selv et arkitekturprosjekt. Jeg forandret måten jeg jobber på, og brukte FE 12–24mm f/4 G-objektivet på α7R III-kameraet mitt for å ta svart/hvitt abstrakte og minimalistiske bilder. Da så jeg etter veldig minimalistiske komposisjoner med lineære elementer.

bertrand bernager sony alpha 7riii japansk tempel i sollys

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/8,0, ISO 200

Å jobbe med et prosjekt gir deg mer fokus og en grunn til å jobbe hardere og prøve noe nytt, som gjør deg til en bedre fotograf.

Medfølgende produkter

ILCE-7RM3

Alpha 7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

Relaterte artikler

Bertrand Bernager
Alpha Universe

Bertrand Bernager

Frankrike

Gjennom fotograferingen forsøker jeg å fange lyset, rendyrke bevegelsen, fange øyeblikket.

Vis profil


x