Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Hvordan jeg tar
bryllupsbilder med David Bastianoni 

Rollen til en bryllupsfotograf

Jeg tror at rollen til en bryllupsfotograf er å skape minner for den kommende generasjonen. Slik lærer barna noe, og familien får et fint minne om denne viktige dagen i livene deres. Så, når jeg tar bilder i et bryllup, må jeg selvsagt tenke på det viktigste bildet, men jeg må også være en fotojournalist og fortelle hele historien.

 

david bastianoni sony alpha 7M3 stilleben av en dekorativ bryllupsinvitasjon på et bord

© David Bastianoni | Sony α7 III + 35 mm f/2,8 | 1/250 s ved f/2,8, ISO 1000

Men det er mer enn bare dokumentarfotografering. Det er egentlig en blanding av ulike stiler og ekspertiser. Det er beliggenhet- og hendelsesfotografering, stilleben, portrett, landskap – du må være forberedt på å gjøre litt av alt på veldig lite tid. På grunn av dette, trenger jeg et kamera som lar meg ta bilder i alle disse ulike situasjonene, og det er derfor jeg bruker Sony α7 III.

 

david bastianoni sony alpha 7M3 en brud gjør seg klar foran et speil mens de to brudepikene hennes ser på

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/320 s ved f/2,0, ISO 50

Sony α7 III og dynamisk rekkevidde

For meg er Sony α7 III som en penn; det er et verktøy. Jeg kan skrive hva jeg vil med en penn, og med α7 III kan jeg ta bilde av det jeg vil. Det veier lite, det har god bildestabilisering, to spor for minnekort og bildekvaliteten er fabelaktig, med god dynamisk rekkevidde.

david bastianoni sony alpha 7M3 enkelt bilde av bruden som ser bort fra kamera

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/250 s ved f/1,8, ISO 250

Den dynamiske rekkevidden er veldig viktig, fordi jeg tar ikke alltid bilde i det beste lyset. Noen ganger er det lite lys, andre ganger tar jeg kanskje bilde i sterkt lys, og i begge tilfeller må jeg bevare alle detaljene i brudens hvite kjole uten å overeksponere den. Med den dynamiske rekkevidden til Sony α7 III er dette aldri et problem. Et triks jeg bruker er rett og slett å undereksponere bildet litt slik at jeg bevarer høylysdetaljene i kjolen. Da kan jeg øke lysstyrken i skyggene og føre tilbake detaljene under etterredigeringen.

david bastianoni sony alpha 7M3 brudgom og forlovere smiler til kameraet på en solfylt dag

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/2000 s ved f/2,5, ISO 160

Kameraoppsett og objektiver

På en bryllupsdag har jeg to α7 III-kameraer – ett på hver side. En veldig nyttig funksjon på α7 III er at jeg kan lagre innstillingene mine og enkelt overføre dem til et annet kamera på et SD-kort. Det betyr at begge kameraene mine alltid har samme oppsett – alle innstillingene, alle de tilpassede knappene, alt er det samme når jeg tar opp et av kameraene mine.

david bastianoni sony alpha 7M3 en brudepike hjelper bruden med å justere sløret hennes

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/640 s ved f/1,8, ISO 400

På venstre skulder har jeg α7 III med enten FE 28 mm f/2-objektivet eller FE 35 mm f/1,8. Tro det eller ei, så har jeg alle Sony G Master-objektivene, men FE 28 mm f/2 og FE 35 mm f/1,8 veier mindre og er begge veldig skarpe. Under bryllupssesongen om sommeren, jobber jeg kanskje i nye brylluper nesten hver dag, så for meg er disse objektivene den perfekte kombinasjonen av kvalitet, størrelse og vekt. De lar meg ta bilder hele dagen uten å fysisk føle det. De kan også fokusere veldig nærme, så jeg kan bruke dem til å ta nærbilder av detaljer.

david bastianoni sony alpha 7M3 et par omfavner hverandre med solen bak dem

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/800 s ved f/1,8, ISO 125

På høyre skulder har jeg Sony α7 III med Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA-objektivet. Her kunne jeg igjen brukt 50 mm f/1,4, men bildekvaliteten fra 55 mm f/1,8-objektivet er fantastisk, og det er mindre og lettere. Selvsagt er bildekvaliteten fra G- og G Master-objektivene enestående, men disse rimeligere objektivene produserer også fabelaktig kvalitet.

david bastianoni sony alpha 7M3 sort-hvitt sideprofil av en brud

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/160 s ved f/1,8, ISO 100

Med fokus på ansikter 

Det er lett å fokusere objektiver med α7 III. Jeg bruker alltid kontinuerlig fokus-modusen, med sporingsmodus hvis jeg prøver å fange bevegelse, som for eksempel bruden eller brudgommen som går. Til portretter bruker jeg øye-AF-en for å fokusere rett på øynene til den jeg tar bilde av. Det betyr at jeg aldri får dårlige bilder, og at alle portrettene mine er perfekt fokusert på øynene til personen.

david bastianoni sony alpha 7M3 en brud og vennene hennes ler sammen før vielsen

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/2000 s ved f/2,2, ISO 200

Jeg har et annet triks, og det er å bruke ansiktsgjenkjenning og registrering. På starten av bryllupsdagen tar jeg enkle portretter av bruden og brudgommen med funksjonen for ansiktsgjenkjenning. Denne funksjonen er veldig god, for når kameraet oppdager flere ansikter i ett bilde, vil det automatisk fokusere på ansiktene til bruden og brudgommen hvis de er med. Jeg kan til og med stille inn prioriteten, slik at det for eksempel prioriterer brudens ansikt fremfor brudgommens.

david bastianoni sony alpha 7M3 de nygifte ler mens de går ned midtgangen

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/3200 s ved f/1,8, ISO 160

Disse fokuseringsfunksjonene lar meg konsentrere meg om det viktigste, som er å fange følelsene. Jeg må være klar for å ta bilde av uttrykket til brudgommen idet han snur seg for å se på bruden som går opp midtgangen for første gang. Uttrykket hans er ikke viktig – det kan hende han smiler eller gråter, jeg vet bare at jeg må fange øyeblikket på en autentisk måte, slik at han kan se tilbake på minnet for alltid.

Medfølgende produkter
ILCE-7M3
α7 III med 35 mm bildesensor i fullformat

ILCE-7M3

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL28F20
FE 28 mm F2

SEL28F20

Relaterte artikler
David Bastianoni
alpha universe

David Bastianoni

Italia

"For meg er fotografering å løse problemer, snakke om livet, kommunisere med alle i stillhet. Det er ingen regler, det finnes ingen grenser. Du må bare gå til sengs med tanken om at du neste dag vil få en ny mulighet til å fylles av gleden som du bare kan få ved å fotografere seriøst."

Vis profil


x