Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
I møte med utfordringer 

Andrea Frazzetta 

Er det rart for en fotojournalist å bli inspirert av en spontan selfie postet på nettet? Kanskje. Men dette er spesielle tider. Få bilder har gitt like sterkt inntrykk som selvportrettet av Alessia Bonari, en sykepleier på slutten av et 12 timer langt skift i et covid-19-rammet sykehus i Nord-Italia.

«Det var onsdag 11. mars 2020», forklarer fotojournalisten Andrea Frazzetta, «og innlegget til Alessia hadde nådd frem til millioner i hele landet. Merkene på ansiktet hennes fra ansiktsmasken hun hadde gått med hele dagen var som sårene etter en kamp. For meg var bildet det perfekte symbolet på hva som skjedde i verden.»

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrett av en frontlinje-sykehusarbeider i italia

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/6,3, ISO 400

Andrea fortsetter: «Innen midten av mars var Nord-Italia blitt episenteret i den globale covid-19-pandemien. I regionen Lombardia, hvor viruset først eksploderte i Vesten, var et velfungerende og avansert helsesystem plutselig blitt til en krigssone.»

Andrea Frazzetta ble som fengslet av krisen, og bestemte seg for å svare på en måte kun erfarne fotojournalister kan svare på: med sin egen bildeserie for å fortelle om den historiske innsatsen for å bekjempe det dødelige viruset. Han skapte en slående portrettserie fra sykehusene i Nord-Italia i løpet av de verste dagene i kampen mot covid-19, og bildene ble publisert i New York Times Magazine

I løpet av noen få uker, tok Andrea portretter av helsearbeiderne på frontlinjen i kampen som foregikk i sykehusene og legesentrene i Brescia, Bergamo og Milano.

«Tanken var veldig instinktiv», forteller han, «men det var også en veldig enkel impuls som er vanlig i fotografisk dokumentasjon og portretter – vi fokuserer på ansiktene til hovedpersonene gjennom en tragedie, og det er slik vi forteller om menneskenes historie, og prisen av menneskeliv.»

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrett av sykepleier som fjerner ansiktsmasken sin på slutten av et skift

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/4,5, ISO 400

Hovedpersonene i Andreas bildeserie besto av «redningsarbeidere, frivillige, renholdspersonale, sykepleiere, leger og overleger. Totalt 30 personer, alle fotografert på slutten av skiftene sine, akkurat i det de tok av maskene sine. Jeg ville vise hvor slitne og trøtte de var, og lese i øynene deres hva de gjorde.»

Fotojournalister som Andrea jobber alltid på kanten av fare, og selv om dette ikke var en vanlig krigssone, så vare faren like ekte – bare usynlig. «Det var definitivt farlig, men vi fulgte alle forholdsreglene vi kunne. Det er alltid en viss risiko i det vi gjør. Men jeg ble også redd av, og til og med sjokkert over, smerten jeg så i ansiktene til de jeg dokumenterte. Og jeg håper at frykten min også viser i bildene.»

Alle portrettene ble tatt med en «veldig enkelt teknikk», forklarer Andrea. «Jeg brukte bare én håndholdt HVL-F45RM-blits, som ble separert fra kameraet med den trådløse radiokontrollen FA-WRC1M. Det var viktig at teknikken kunne være rask for å spare tid, men også at den hadde en rå estetikk – noe som gjenspeilet øyeblikket og situasjonen jeg tok bilde av. Å kunne utløse en liten, ekstern blits så lett er en grunnleggende teknikk for meg i alt arbeidet mitt.»

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 italiensk kvinnelig politibetjent tar på seg ansiktsmasken sin

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s ved f/3,5, ISO 400

I tillegg til alle de forsterkede følelsene på grunn av situasjonen, var det tekniske utfordringer også. «Det er ikke lett å ta bilder når man har på seg beskyttelsesutstyr», forklarer Andrea. «Masken, hanskene, drakten og spesielt øyevernet er en hindring. Du kan for eksempel ikke ta bilder gjennom søkeren, så du må bruke skjermen. Masken er i tillegg en psykologisk barriere. Siden de du tar bilde av ikke ser ansiktsuttrykkene dine, er det ikke lett å etablere den typen forhold som vanligvis er grunnleggende for et portrett.»

Selv om det er prosjektet i sin helhet som er viktig, skiller Andrea ut portrettene av Monica Falocchi og Marco Rizzi som de som var mest betydningsfulle for ham. «Bildet av Monica har blitt spesielt viktig i sammenheng med denne serien», sier han. «Ikke bare ble det omslaget til New York Times Magazine, det er et ekte symbol på motstand i møte med en katastrofe.»

Bildet av Monica var et av de første portrettene tatt i serien, og «fikk meg til å forstå hva som var den riktige retningen å gå i», sier han. «Hun kom ut fra intensivavdelingen for noen få minutter, tok av seg masken og så rett gjennom kameraet på meg. I det blikket var all smerten fra natten som nettopp var omme. Etter at hun hørte kameraet klikke, tok hun masken på igjen og returnerte til pasientene sine, drevet av pliktfølelsen hennes.»

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrett av marco fra papa giovanni-sykehuset i italia

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/5,6, ISO 400

Andrea forteller om Marco, lederen i avdelingen for infeksjonssykdommer ved Papa Giovanni XXIII-sykehuset, og sier at «Bildet er litt uskarpt. Det er ikke teknisk perfekt utført av meg. Men det fanger alle følelsene fra det øyeblikket i øynene til Marco, og noen ganger er ufullkommenhet en verdi i seg selv. Den lar oss se livet.»

Det er ikke overraskende at Andreas portretter måtte fullføres mye raskere enn det vanlige arbeidet hans, med det konstante rotet av personlig beskyttelsesutstyr mellom han og de han tok bilde av. «Hvert [bilde] tok bare noen få minutter», forklarer han, «men på den korte tiden oppstod det et intenst forhold med de jeg tok bilde av.»

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrett av kirurg som fjerner ansiktsmasken sin på slutten av et skift

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s ved f/4,5, ISO 400

Det var også essensielt for Andrea å ta bilder med Sony α7R III og objektivet FE 24–70 mm f/2,8 GM, fordi det lot ham jobbe raskt og effektivt i en så kompleks situasjon. «Kombinasjonen er lett og rask, og pålitelig, som er helt nødvendig, fordi vi hadde ikke tid til å forstyrre disse menneskene i arbeidet i mer enn et par sekunder. Fokusering med ansiktsgjenkjennelse var grunnleggende for å gjøre øyeblikket da bildet ble tatt enda raskere og mer presist, og brennvidden til 24–70 mm er perfekt for meg. Den lar meg tenke på et portrett, men også være fleksibel nok i innrammingen til å gi de jeg tok bilde av kontekst.»

Nå som Nord-Italia viser tegn på å returnere til normalen, håper Andrea at bildene hans vil ha en varig påvirkning. «Det vil forbli et veldig viktig prosjekt for meg, profesjonelt og personlig. Bildene har blitt en del av et permanent arkiv her i Italia, som vil bestå av fotografiske arbeider fra pandemien. Fotografering er veldig viktig, sett på denne måten. Minnet om disse dagene bør hjelpe oss med å tenke på en bedre fremtid. Jeg vet ikke hvordan livet vil være etter viruset, men ingenting vil noensinne være det samme igjen.»

Medfølgende produkter
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm fullformat-kamera

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Ekstern blits med trådløs radiokontroll

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Trådløs radiokommandør

FA-WRC1M

Relaterte artikler
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Italia

"For meg representerer fotografering et ideelt verktøy for utforsking, en måte å oppdage verden på, forstå andre og meg selv bedre. Med hvert bilde 'tar' du noe, og du gir også noe tilbake, gjennom ditt engasjement i det du registrerer og ved å uttrykke ditt eget syn. Hvert bilde er som å ta et standpunkt i verden. "

Vis profil


x