Levende bilder

Alessandro Grassani

“Jeg bryr meg ikke så mye om enkeltbilder lenger” starter Alessandro Grassani. Han tilføyer: “Slik jeg ser det, kan nær sagt hvem som helst ta flotte enkeltbilder – selv med mobilen – det som er viktigere er å produsere et sammenhengende arbeid. En serie bilder er viktig for å lage en historie, og det er det som kan åpne et vindu til en ukjent verden – ikke bare fra et journalistisk synspunkt, men også fra et følelsesmessig.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-oppdretter-som-bor-i-elfenbenskysten-afrika
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/3200 s @ f/5,0, ISO 400

Ett slikt prosjekt, The Last Illusion, handler om reisen til miljøflyktninger mot byer. Tittelen viser til deres håp, som blir sørgelig knust.

“De har ingen fremtid i eget land, så de drar til byene. Men hvis du har vært fisker hele livet og du kommer til en by som Dhaka, har du ikke ferdighetene til å overleve. Drømmen om byene blir et mareritt for dem.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-fisker-som-sitter-i-båt-elfenbenskysten-afrika
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/500 s @ f/11, ISO 400

Så hvordan kom han dit han er i dag?

Som karrieren til folk flest, skjedde det ikke umiddelbart. Etter opplæring i fotografering jobbet Alessandro først som assistent for en reklamefotograf. “Jeg jobbet for ham I studio i et år, kanskje litt lengre, før han sparket meg,” ler Alessandro: “Han sa du er ikke er den rette personen for denne typen jobb – du bør fokusere på lidenskapen din, som var dokumentarfotografering. Det var en vennlig måte å si meg opp på, egentlig.”

Etter det begynte han å jobbe frilans for italienske aviser, blant annet Corriere Della Sera, og senere dekket han Midtøsten. Nå jobber han med ulike oppdrag innen reklame, forretningslivet og dokumentarer, og tar seg tid til egne prosjekter ved anledning. “Alle oppdrag er velkomne, som fotograf trenger man saktens inntekter – nok til å fø familien og fortsette å drive med egne prosjekter.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-flyktninger-følger-togskinnene-til-usa

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/125 s @ f/7,1, ISO 400

Har han så tatt med seg noe av den reklameerfaringen til dokumentararbeidet? Og i så fall, hvordan 

“Hovedsakelig når det gjelder bruk av lys. Når du er i et studio, flytter du lampene og arrangerer lyset selv. Det kan du selvsagt ikke gjøre ute i felten, men hvis du er årvåken, kan du registrere endringene i tilgjengelig lys. Du blir mer vár for det og innlemmer det i alt du gjør.”

Dette betyr at du må vente på de rette lysforholdene – innstille deg på å få det korrekte bildet for å fortelle historien.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-tilfluktsrom-med-innvandrere-i-sonora-mexico
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/200 s @ f/2,8, ISO 1600

“I ett av mine flyktningeprosjekter kan den endelige redigeringen omfatte 30 bilder eller færre tatt gjennom flere år, men det kan ligge en ukes arbeid bak hvert enkelt bilde – Jeg vet hva jeg ønsker å si, jeg kjenner stedet – så for å få bildet mitt fortsetter jeg å gå dit, soloppgang, solnedgang, regnvær, ulike perioder i dagevis, i påvente av det perfekte lyset for min fortelling.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-elfenbenskysten-afrika-kvinne-som-går-forbi-falleferdig-bygning

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/1000 s @ f/6,3, ISO 800

TEST

I denne situasjonen blir redigering en stor del av prosjektet for å finne den rette balansen mellom bildene. Alessandro forklarer: “Jeg vet egentlig aldri hvilket bilde som er det perfekte før den endelige redigeringen, når jeg har dem alle på skjermen som et sett. Redigeringen er viktig. Hvis du ikke gjør det riktig, kan du ødelegge arbeidet. Dårlig arbeid redigert bra kan se bedre ut – og godt arbeid redigert dårlig kan gjøre at du mister historien. Bildene må fungere som en serie, fortelle en større historie, en fortelling, som har en følelsesmessig virkning.”

Derfor forsøker Alessandro alltid å få hjelp med redigeringen for å få en annens syn på arbeidet: “Som fotografen er du ikke alltid den beste til å redigere eget arbeid. Jeg redigerer med personer jeg stoler på, og det tar tid. Det kan ta en uke å redigere hver del av et prosjekt, eller noen måneder. Jeg foretar det første utvalget, deretter har vi en diskusjon og så legger vi det vekk en stund. Det som med vin – du lagrer den slik at den kan bli bedre.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-muren-på-grensen-til-usa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/125 s @ f/7,1, ISO 200

Et av hovedaspektene ved både fotograferingen og redigeringen er å oppnå en balanse mellom estetikk og journalistikk. “Jeg følger reglene for fotojournalistikk når jeg jobber, men når det gjelder det estetiske, jobber jeg så fritt jeg kan for å kunne ta bilder med sterk gjennomslagskraft. Man kan si at jeg forsøker å finne den perfekte kombinasjonen mellom skjønnhet og sannhet – det er da bildene blir mest stemningsfulle.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-muren-mellom-usa-og-mexico-sett-fra-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/320 s @ f/5,0, ISO 800

I den forbindelse har Alessandro opplevd at han har kuttet i komposisjonene sine for å finne enklere og mer effektive kombinasjoner. “Før var jeg kanskje mer opptatt av mer komplekse komposisjoner med forskjellige objekter i ulike lag av rammen. Nå forsøker jeg å gjøre det mer essensielt.”

I praksis betyr den enklere tilnærmingen “å fjerne unødvendige ting fra rammen for å forenkle det – støyen og distraksjonene – men bevare konteksten, slik som stedet objektene bor på. Det er derfor jeg ofte liker store landskap med objektet I midten – landskap, atmosfære og objektet må smelte sammen – tross alt er det konteksten som er historien.”

Produkter inkludert i denne artikkelen 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

Alessandro Grassini
Alpha Universe

Alessandro Grassini

Italia

Dette er min personlige ambisjon: å legge igjen et vitnesbyrd om den konstante søken etter den perfekte kombinasjonen mellom skjønnhet og sannhet vi kaller kunst.

Vis profil


x