Lys, kamera, action!

Chris Raphael 

Selv om en film har en rollebesetning på tusenvis, vil det være mange flere personer som jobber bak scenen, som bærer produksjonen fra konsept til kino og lengre. En av jobbene tilhører filmsettfotografen. 

“Min rolle,” sier Chris Raphael, en filmsettfotograf med over 15 års erfaring, “er å ta bildene som selger filmen. De kan bli brukt I aviser, magasiner og også til plakatene i kinoer eller bildemateriale for DVD- og Blu-ray-filmer.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/640 s @ f/5,0, ISO 1000

Filmsettfotografens bilder er viktige fordi de har en bedre kvalitet enn de som hentes ut fra film eller digitale filmkameraer, og kan derfor brukes til enorme forstørrelser. Det er ikke bare portretter av filmens skuespillere som filmsettfotografer som Chris må ta bilde av – han er hovedsakelig på settet når filmingen pågår, fotograferer prestasjonen, samt tar bilder fra bak scenen.

Det høres ut som en drøm, og med den kjærligheten for film som Chris har, er det tydelig en drøm, men det er også hardt arbeid. Dagene er lange, bildene er uforutsigbare og du har kanskje bare få sekunder på å få bildene du trenger. Et godt eksempel på det er spesialbildene eller utstillingsbildene, som er de mer tradisjonelle portrettbildene av filmens stjerner.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-skuespiller-kledt-opp-som-pilot-poserer-for-kameraet

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 | 1/125 s @ f/5,0, ISO 1250

“Produksjonsselskapet vil fastsette et tidspunkt når de fleste skuespillerne jobber, og vi vil sette opp et mobilt studio. Så når de er ferdig med en scene, kan de ta bildene sine. Selskapet ønsker ikke å betale skuespillerne ekstra for å gjøre dette en annen dag, og de bruker også penger til generatorer, assistenter, lånt lysutstyr … så du trenger noe bra, raskt. Det er et stort press, men det er et godt press!”

Så hvordan fungerer ting ved fotografering på sett? Hvordan jobber han når alle andre jobber også? Chris sier: “Vanligvis plasserer jeg meg rett ved A-kameraet; det er der man bør være. Det er det kameramannen primært har lyssatt settet for, så handlingens sentrum er foran det kameraet. Det er også de viktigste bildene du forsøker å ta – de som oppsummerer filmen. Det kan være en av hovedrolleinnehaverne som leverer et øyeblikk, eller en reaksjon, men det er der du kommer til å få bildet.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-kledd-i-1920-antrekk

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/125 s @ f/3,2, ISO 4000

“Når jeg er trygg på at jeg har dekket den scenen,” forklarer Chris, “forsøker jeg å ta bilder fra en annen vinkel, vanligvis i nærheten av B-kameraet, eller jeg kan finne et flott bak-scenen-bilde.”

Bak-scenen-bilder utgjør kun ca. 5 % av det han gjør, men det finnes alltid muligheter. “Hvis det ser bra ut med kranene og lampene, går jeg bakover for å få et stort vidvinkelbilde,” sier Chris. “Andre ganger kan du se kameramannen eller lydteknikeren opplyst bakfra, eller det kan være regissøren ved monitorene med produsentene i sterk konsentrasjon. Bilder av regissører som samhandler med skuespillere er noe filmselskapene virkelig elsker, men du må gjøre det på riktig måte. Det er et viktig tidspunkt, så du kan ikke forstyrre.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-skuespiller-truer-en-mann-med-pistol-rettet-mot-ansiktet

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85 mm f/1,8 | 1/160 s @ f/3,2, ISO 6400

Dette bringer oss til en av de viktigste tingene som en filmsettfotograf må sørge for, sier Chris, og det er å være umulig å se og høre. I tillegg til mange års erfaring får han god hjelp av sin α7R IIIs.

“Selv om det er lurt å stå sammen med kameraoperatøren, bør ikke filmsettfotografen være i øyehøyde med en skuespiller. Du vil absolutt ikke betrakte dem gjennom pistolløpet, siden det kan være distraherende. I slike tilfeller er kameraets vippeskjerm veldig kjekk å ha. Jeg kan skjule meg bak lydteknikeren eller kameraassistent mens jeg planlegger bildet og være usynlig. Eller jeg kan arrangere fotograferingen fra avstand.”

Når det gjelder å ikke høres, kommer α7R IIIs lydløse modus til sin rett. “Vi pleide å bruke noe vi kalte blimp,” forklarer Chris, “som er en stor lydtett kasse til kameraet, men de var ikke ideelle fordi du bare så ca. 60 % av rammen, kunne ikke justere eksponeringstiden eller fokusere, og de var store og tunge. Jeg brukte dem i 10–12 år, men da speilløse kom med lydløse lukker, var det bokstavelig som om vekt ble løftet fra skuldrene.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-skuespillere-i-kostyme-som-sitter-i-en-dårlig-opplyst-låve

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/2,8, ISO 800

Er så jobben til en filmsettfotograf utelukkende å dokumentere produksjonen? Eller kan fotografer som Chris bruke sine kreative sider? “Det er absolutt rom for å uttrykke seg,” sier Chris, “selv om det hovedsakelig er dokumentasjon, opp til et visst punkt. Når jeg har fått de viktigste bildene i de første rundene, i varierende størrelser, kan jeg gjøre det jeg har lyst til.” Med tanke på lys- og komposisjonsbegrensningene settfotografer står overfor, er de metodene Chris bruker mest for å sette sitt eget preg på ting, å variere dybden på feltet eller lukkerhastighet, Det gjør at bildene står ut fra filmrammen.

Ta en actionsekvens, for eksempel. “Hvis skuespilleren skal foreta et kast eller jeg tar bilde av en biljakt, vIl jeg ikke bare fotografere ved 1/500 sek eller 1/1000 sek og fryse det, sier han: “Jeg ønsker å fange litt av energien, et slør i kastet, men også holde ansiktet i fokus. Så jeg går ned til rundt 1/60 sek. Det er det samme med en bil I fart – i stedet for å fryse det og gjøre det statisk og kjedelig, vil jeg heller vise bevegelse med en panorering. Det blir litt mer spennende.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-knelers-ved-en-bygning-etter-en-eksplosjon

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/4,0, ISO 6400

Chris’ tilnærming til fartsfylte scener i filmene bygger på hans bakgrunn som sportsfotograf. Årene med portrett- og motefotografering har også bidratt til hans studiolignende portretter av skuespillerne. “Jeg begynte hos et stort sportsbyrå og endte etter hvert opp med å assistere portrettfotografer. Jeg utførte også noe fotograferingsarbeid for et teaterselskap, så da en venn av en venn produserte en film i London (Love and Other Disasters), ble jeg involvert. Etter det ballet det på seg med filmarbeid, og det er flott fordi du jobber bokstavelig talt med noe nytt hver gang. Og jobber sammen med herlige team av folk.”

Den varierte erfaringen er viktig å ha med seg når han skal håndtere de forskjellige objektene og situasjonene på et filmsett, sier han: “På en jobb kan det være en blanding av dårlig lys, action, portretter og landskap, og erfaringen gjør at du tilpasser deg raskere og unngår å gå glipp av bilder, noe som er veldig viktig. Filmselskapet kan bruke millioner av dollar, og de kan ikke bare spole tilbake fordi du kikket på kameraet. Du må vite hvilken lukkerhastighet eller objektiv som kommer til å fungere best og være klar. Du har ikke tid til å rote det til!”

Produkter inkludert i denne artikkelen 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7SM2

α7S II Kamera av E-typen med fullformatsensor

ILCE-6300

α6300-kamera av E-typen med APS-C-sensor

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Storbritannia

Stillbilder er det beste feltet jeg har jobbet med innen fotografi. På settet er alle dager forskjellige, og jobben er fortsatt like morsom …

Vis profil