Foreta overgangen

Kaisa Lappalainen

«Gjør mer». Det finnes ikke noe bedre råd for dyrelivfotografer enn det. Det er en metodikk som er skrevet med store bokstaver gjennom Kaisa Lappalainens arbeid, inkludert hennes seneste prosjekt, som er sentrert rundt Tasmanias kaldtempererte regnskog og dens beboere.

Men gjøre mer av hva og hvordan? For Kaisa handler det om å gå lengre geografisk, gjøre mer kreativt og få fotograferingen til å oppnå mer politisk.

kaisa lappalainen sony alpha 9 pattedyr som sitter på huk i jungelen

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/640 s ved f/2,8 ISO 2000

Kaisa er en dyktig safarileder med utallige Afrika-ekspedisjoner bak seg og har tatt naturbilder siden hun var 15. Hun startet opp med et slitent, gammelt DSLR, og oppgraderte nylig til Sony α9.

Det var imidlertid noe helt annet som førte henne til Tasmania. «Jeg skulle til Australia for å feire en venns bryllup», sier hun, «og jeg tenke at hvis jeg flyr i 20 timer, bør jeg utrette noe mer på samme reise. Jeg hadde aldri vært i Tasmania før, men jeg var fascinert av omgivelsene der. Det er bare et par steder i verden hvor du finnes disse kaldtempererte regnskoger. Jeg hadde lyst til å oppleve det og se hva det er med egne øyne».

 

kaisa lappalainen sony alpha 9 lite pattedyr i åpent landskap

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/2500 s ved f/2,0, ISO 100

Kaisa følte raskt en tilhørighet med Tasmania ut fra et bevaringsaspekt. «Tasmania står overfor en enorm trussel på grunn av trefelling. Vi har faktisk det samme problemet i Finland – vi driver både med skogplanting og produksjon av toalettpapir! Den store forskjellen er at i Tasmania er det selskaper som kommer inn og kutter ned 1000 år gamle trær, bare for at de skal kunne plante flere eukalyptustrær. Skogene er forskjellige, men problemene er de samme. Arter er alltid truet når habitatet går tapt». For å bidra til å spre budskapet om hva som skjer i området, besluttet Kaisa å lage et prosjekt om regionen.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmansk-fugl-som-står-alene-i-et-åpent-område

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/1250 s ved f/5,6, ISO 400

Når det gjelder å sende ut den meldingen visuelt, har Kaisa utviklet en mer dokumentarisk fortellerstil. «Det er viktig å ha kontekst, slik at folk kan se artene, men også landskapet og habitatet».

Kaisa understreker derfor hvor viktig det er å ikke konsentrere seg utelukkende om nærbilder. Det er her hun mener noen fotografer kan feile når de tar portrettbilder av dyr og handling.

kaisa lappalainen sony alpha 9 gruppe av tasmanske fugler som sitter tålmodig i det lange gresset

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 | FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/320 s ved f/2,8, ISO 320

«Jeg tror det er tre stadier dyrelivfotografer går gjennom», forklarer Kaisa. «Det første stadiet er å komme så nær dyret som mulig og fylle rammen, som et portrett. Når du har gjort det, handler fase to om å fange motivet i de rette omgivelsene, gi det kontekst. I fase tre blir du mer kunstnerisk med panorering eller langsomme lukkerhastigheter, noe som er mer kunst og mindre dokumentarisk. Samlet sett gir variasjonene et bedre prosjekt».

kaisa lappalainen sony alpha 9 maurpinnsvin snuser på bakken etter mat

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/1250 s ved f/2,8, ISO 400

Med denne tilnærmingen er det viktig med mange ulike objektiver, og Kaisa pleier å bruke tre; FE 16–35 mm f/2,8 GM, FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS og FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, så hun er dekket fra supervidvinkel til superteleobjektiv.

«Jeg liker å ha alt med meg», forklarer hun, «og for å få ting til å gå raskere har jeg to α9-kameraer. Normalt har jeg 100–400 mm på ett kamera og 70– 200 mm på det andre, men mange av Tasmania-bildene ble tatt med det nye FE 400 mm f/2,8 GM OSS, som er fantastisk».

Hvilke fordeler er det med å bruke flere kameraer? Kaisa svarer: «Jeg kan reagere mye raskere enn hvis jeg måtte skifte objektiver. Dyr er raske og atferden er flyktig, så ofte er det bare ikke tid til å skifte glass».

Ifølge Kaisa er grunnen til at hun kan ha med seg flere kameraer og objektiver at hun gikk over til mindre, lettere Alpha-sett. «Selv 400 mm, som du normal forventer er et tungt objektiv, kan jeg nå bruke uten støtte».

kaisa lappalainen sony alpha 9 to kenguruer i brytekamp på jakt etter dominans

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/800 s ved f/2,8 ISO 1600

Kaisa fortsetter: «Det å gå over til α9 har vært et stort fremskritt fra min gamle DSLR. Jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake nå, først og fremst på grunn av autofokuset, som er veldig viktig for dyrelivbildene mine. Jeg vet at det garantert kommer til å låses på et flygende eller løpende dyr og holde det i fokus».

Hun fortsetter: «Jeg varierer mellom kontinuerlig AF med vidvinkelområde for aktiviteter og uforutsigbare motiver, men jeg skifter til singel AF med det presise området for portretter. Det fantastiske med det er at du kan zoome inn direkte for å sjekke at det er skarpt akkurat der du ønsker. Uansett når jeg har med grupper som bruker DSLR for tiden, lykkes jeg hver gang mens de stadig går glipp av bilder».

Og hva håper Kaisa å oppnå med prosjektet sitt?

«Til syvende og sist handler det om at folk innser at deres handlinger vil få konsekvenser. Vi må forstå at enten det er utenfor vår dørstokk eller på den andre siden av kloden, er kampen den samme. Vi har disse nydelige omgivelsene, men de vil forsvinne hvis vi ikke endrer vår atferd».

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-9

α9 med stablet fullformats CMOS-sensor

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Finland

Å fotografere utrydningstruede arter i deres naturlige habitat er noe som driver meg. Jeg vet at dyrene eller habitatene kanskje ikke vil være der for neste generasjon. Det gjør det enda viktigere å dele bildene fra vår nydelige planet og de ulike miljøene.

Vis profil


x