Alpha Universe Story Detail

En New York-sinnstilstand

Ron Timehin

Å ta bilder av en by er som å ta bilder av et landskap; det handler om mer enn å bare være der. Du må være på rett sted til rett tid, som er nettopp det som gjør Ron Timehin sitt New York-prosjekt så levende. Serien er en blanding ikoniske og usette motiver, knipset mellom morgengry og kveldsskumring i løpet av fem dager. Ron jobbet på oppdrag for et lokalt hotell, og brukte både erfaringen sin fra landskaps- og reisefotografering, og tidligere oppdrag for selskaper i London.

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 det amerikanske flagget reflektert i et bilvindu om natta

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 35 mm f/1,4 ZA | 1/125 s ved f/6,3, ISO 125

«Hotel Indigo så Instagram-profilen min,» forklarer Ron. «Den passet det de ville ha – en kampanje som kunne øke interesse og tiltrekke gjester til hotellet deres i nedre Manhattan. De ønsket å flette hotellet inn i byens historie.»

Hvordan finner du bildeverdige områder, spesielt i en by du ikke bor i?

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 en mørk tunnel i new york med graffiti på veggene

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/60 s ved f/7,1, ISO 1000

«Det er umulig å unngå turistområdene helt,» forteller Ron, «men jeg prøver å holde meg unna dem og ser etter ting som er litt mer gjemt. Jeg bruker samme teknikk som jeg brukte i London – en blanding av å søke opp bilder på nettet og jakten på takbarer. Uansett hvilken by det er, så har takbarer alltid flotte utsikter, og ett av bildene her er fra Indigos egen bar.»

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 kantete hjørnebygning i new york med en gul taxi på fremsiden

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 35 mm f/1,4 ZA | 1/160 s ved f/8,0, ISO 640

Det hjelper også å ha litt innsideinformasjon, selvsagt. Han forklarer, «Gjennom Instagram har jeg forbindelser i New York. Som et nettverk, forteller vi hverandre om fine områder. Jeg viser dem mine, og de viser meg sine!»

Med bare en uke til å ta bilder, har Ron investert mange, lange timer. «Jeg foretrekker å jobbe slik,» sier han og ler. «Da er jeg i sonen og jobber konstant, i motsetning til utstrakte perioder der man mister fokus. Den eneste ulempen er, som med landskap, at du er veldig avhengig av været. Jeg var utendørs det meste av tiden, og tok bilder ved soloppgang og solnedgang. Jeg pleier å unngå midten av dagen når lyset ikke er like interessant. Jeg var mye ute og fikk derfor en god blanding værforhold, inkludert tåke, som jeg liker veldig godt. Jeg er enig i utsagnet om at dårlig vær skaper gode bilder.»

Ron Timehin sony alpha 7RM3 jernbanelinjer i new york med brooklyn bridge synlig gjennom tåka

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/320 s ved f/8,0, ISO 640

Ron har brukt Sony-utstyr siden han først plukket opp den originale α7R, og synes det nye, speilløse settet er bedre å reise med enn store, tunge speilreflekser. Nå som han bruker α7R III, sier han, «detaljene er fantastiske. Jeg liker å bruke manuell fokus for å passe på at jeg får med så mye skarphet som sensoren tillater. Jeg elsker focus peaking-funksjonen i søkeren, og har satt den til gul fordi jeg synes det skiller seg ut i urbane motiver.»

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 utsikt opp mot fire skyskrapere i new york

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/250 s ved f/8,0, ISO 100

«Jeg hadde ikke innsett hvor mye en EVF og en LCD med høykvalitetsskjerm som kan vippes ville påvirke arbeidet mitt,» fortsetter han, «men den har så mange funksjoner jeg ikke kunne klart meg uten nå. Jeg liker å fokusere på symmetri i mange av bildene mine, og forhåndsvisningen lar meg gjøre det, både i søkeren og på vippeskjermen. Men det viktigste for meg er å kunne ta bilder med forhåndsvisning av eksponeringen. Det sparer så mye tid, som er viktig i travle gater der du fort kan gå glipp av noe.»

Ron Timehin sony alpha 7RM3 new york-taxier sett gjennom dampen som stiger fra undergrunnens ventiler

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 50 mm f/1,4 ZA | 1/400 s ved f/4,0, ISO 100

Ron foretrekker å jobbe med håndholdte kamera i stedet for tripod, men sier at å bruke tripod i New York er aldri et problem, i motsetning til London. «Et av bildene herfra er fra undergrunnen, og det kunne jeg ikke tatt like lett i London, fordi tripoder er forbudt i undergrunnen der. Siden jeg farter mye rundt er det greit å slippe vekten av tripoden uansett, så α7R III-en sin innebygde bildestabilisator er viktig for meg.»

Ron Timehin sony alpha 7RM3 lang eksponering av et tog som suser gjennom astor place stasjon i undergunnen

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12–24mm f/4 G | 6 s ved f/18, ISO 50

Det brede utvalget Alpha-objektiver er også viktig i Rons urbane prosjekter.

«Jeg har et 12–24 mm-objektiv, men jeg bruker det mest når jeg står rett oppå arkitekturen, og til interiør,» forklarer han. «Byen er så rotete, så lengre objektiver som 50 mm og 70–200 mm hjelper virkelig med å forenkle miljøet rundt meg samtidig som de gjør komposisjonen klarere. Fordi 70–200 mm-objektivet er så tungt, tar jeg det ikke med meg når jeg er ute og speider, men henter det heller når jeg har funnet et motiv.»

Ron Timehin sony alpha 7RM3 utsikt over manhattan om natta med brooklyn bridge synlig

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 35 mm f/1,4 ZA | 30 s ved f/10, ISO 100

Favorittobjektivet hans? «35 mm,» svarer han ivrig. «Jeg kan bruke det til så mye, og perspektivet er så menneskelig – det passer til å fortelle historier om urbane landskap, og sammen med α7R III har prosjektet blitt levende.»

Medfølgende produkter

ILCE-7RM3

Alpha 7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

 

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

 

Relaterte artikler

Ron Timehin
Alpha Universe

Ron Timehin

Storbritannia

«Fotograferingen gir meg muligheten til å bearbeide, sette pris på og tolke verden rundt meg. Den gir meg evnen til å uttrykke meg gjennom et medium som samtidig dokumenterer øyeblikk. Fotograferingen er i bunn og grunn min kreative, visuelle dagbok.»

Vis profil


x