Fotograferer landet av ild og is

Iurie Belegurschi

Da Iurie Belegurschi flyttet fra hjemlandet Moldova til Island i 2006, ble han raskt forelsket i landet og menneskene der. Tretten år senere har dette blitt hans hjem, og her leder han Islands ledende reisebyrå for fototurisme. Inspirert at landets naturlige skjønnhet, fant Iurie frem et kamera for å fange den og har aldri angret. Nå har landets stadig skiftende landskap blitt hans løpende prosjekt.

For Iurie , som lever nær polarsirkelen med sterkt varierende klima og lysforhold, innebærer det mange muligheter for ham som fotograf.

iurie belegursch sony alpha 7RIII nordlyset i sjøkanten og et stort snødekt fjell i det fjerne

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 15 s ved f/2,8, ISO 1000

«Klimaet og lyset har ofte stor innvirkning på fotograferingen min», forklarer han, «og jeg må alltid holde øye med været og forberede meg best mulig slik at jeg kan være på rett sted til rett tid for de beste bildene».

Siden lyset på Island også varierer enormt, har Iurie mye å jobbe med. Om vinteren varer dagen bare noen timer og om sommeren varer dagslyset nesten 24 timer i døgnet.

«Jeg kan bruke hele natten på å fotografere utendørs om vinteren», sier han, «hvis forholdene er gunstige og nordlyset viser seg! Om sommeren, med dagslyset så å si hele tiden, får jeg mye tid å jobbe på. Den beste tiden, den gylne timen, kan imidlertid vare i flere timer rundt midnatt, så jeg må ofte sove på dagen for å fotografere hele natten».

iurie belegurschi sony alpha 7RIII solen står opp i horisonten ved sjøkanten med store isblokker opplyst i forgrunnen

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/13 s ved f/22, ISO 50

I tillegg til å holde seg selv varm mens han fotograferer, er det også viktig for Iurie at kameraer og objektiver overlever under de tøffe forholdene, og hans Sony Alpha-utstyr er oppgaven verdig.

«Med eldre kameraer blir ofte batteriets levetid og LCD-skjermen påvirket av kulden. Batteriet på α7R III varer imidlertid lenge og har skikkelig værbeskyttelse, så jeg kan oppholde meg mye lenger ute i kulden for å ta bilder».

Vulkanske Island blir fremdeles kuttet og meislet av elementene for hver årstid, og nye landskap skapes over tid. Dette er grunnen til at Iurie sier han aldri blir lei av å fotografere landet; og grunnen til at det fortsetter å være et løpende prosjekt.

iurie belegursch sony alpha 7RIII solen titter opp over horisonten og lyser opp en stor geysir

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/8 s ved f/16, ISO 500

«Nye isgrotter oppstår hvert år, og isbreer endrer hele tiden retning», sier han. «Dette betyr at uansett hvor ofte du fotograferer et bestemt sted, kan du alltid finne en ny komposisjon året etter. Jeg kan dra tilbake til det samme stedet mange ganger og oppleve at lyset og været er helt annerledes, noe som betyr at det alltid er spennende!»

Flott lys er selvsagt viktig for et landskapsbilde, men det Iurie er mest opptatt av er noe i landskapet som fanger tilskuerens oppmerksomhet og trekker dem mot bildet. «Når jeg kan kombinere noe som fanger tilskuerens oppmerksomhet med god belysning, vet jeg at jeg har tatt et flott bilde», forklarer Iurie.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII nordlyset gjenspeilet i en rolig bekk med snødekt landskap rundt

Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 30 s ved f/2,8, ISO 1600

For å fange disse scenene brukte han et vidvinkelobjektiv. Favorittobjektivet er Sony 16–35 mm f/2,8 G Master-objektiv. «Jeg bruker det ofte for å komme nært inntil objektet i forgrunnen», forteller han, «for virkelig å overdrive det og forvandle noe helt hverdagslig til noe virkelig interessant. Det bidrar også til å gi dybde til en landskapsscene».

Når han har funnet scenen han ønsker å fange, fokuserer Iurie på å sikre at han får den korrekte eksponeringstiden. «Jeg eksponerer alle bildene mine manuelt», forklarer han, «ved hjelp av histogrammet på kameraskjermen som veileder. Målet mitt er å unngå å kutte i høydepunktene eller skyggene. Heldigvis betyr det dynamiske området på α7R III at dette er et mindre problem for meg siden det har fantastiske detaljer i både høydepunktene og skyggene».

iurie belegurschi sony alpha 7RIII nordlyset danser over fjell i det fjerne mens en geysir i forgrunnen lyses opp i grønt

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 10 s ved f/2,8, ISO 3200

Når scenen er fotografert, gjenstår det siste stadiet i Iuries kreative prosess; redigering. Det er noe han liker nesten like godt som å jobbe ute i felten. «Det er fotografens store mulighet til finne sin egen stil», reflekterer han. «Når jeg har redigert et bilde, lar jeg det ofte ligge noen dager før jeg ser på det igjen med friske øyne. Du vil bli forbauset over hva slags endringer du ønsker å gjøre etter noen dagers pause».

iurie belegurschi sony alpha 7RIII en ensom fotograf på toppen av et fjell omgitt av lave skyer

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II | 1/1000 s ved f/8,0, ISO 200

Og hvilke råd vil Iurie gi til dem som besøker Island? «Sørg for at du er godt forberedt», understreker han, «og at du har foretatt undersøkelser. Dette omfatter ikke bare å vite hvor du ønsker å fotografere, men også legge planer for å sikre at du får tatt bildene i det beste lyset. Det er mye arbeid, men det vil garantere at du kommer hjem med fantastiske bilder».

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

Iurie Belegurschi
Alpha Universe

Iurie Belegurschi

Island

For meg betyr landskapsfotografering å være på rett sted til rett tid

Vis profil


x