Alpha Universe Story Detail
Du tror det når du ser det

Alin Popescu

«Hver gang jeg legger ut et infrarødt bilde, kaller jeg det ‘den parallelle verdenen’», sier Alin Popescu, «fordi den eksisterer rett foran deg, men du kan ikke se den». Det er infrarød fotografering i et nøtteskall. Sammenlignet med vanlig fotografering, er infrarødt det motsatte av overnaturlige ting. Et sted som, i alle fall visuelt, eksisterer parallelt med det du ser, men er fullstendig skjult for oss. Det vil si helt til du bryter gjennom med de riktige verktøyene.

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt bilde av en gatescene med en blå sykkel i forgrunnen

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/125 s ved f/8,0, ISO 160

Du trenger heldigvis ingen laserstråle som sprenger dimensjonene – alt du trenger for å se skjønnheten i den andre verdenen, er et kamera konvertert til å ta opp infrarødt lys. For Alin er det Sony α6000 som gjør jobben. Selv om det ikke er noe nytt å konvertere kameraer til å fotografere på denne måten – eller filtrere scenen til å vise kun det infrarøde lyset – viser det seg at å bruke et Sony speilløst kamera, slik Alin gjør, har en rekke fordeler.

«Da jeg gikk over fra speilreflekskameraer til speilløse kameraer, likte jeg umiddelbart den måten å fotografere på, først med α6000, deretter α7s og α7R II og nå α9. Men selv etter at jeg kvittet meg med det gamle DSLR-utstyret, savnet jeg virkelig kameraet jeg hadde fått modifisert til å fotografere infrarødt. Så jeg bestemte meg for å konvertere det lille α6000-kameraet mitt», forklarer Alin.

alin popescu sony alpha 600 infrarødt bilde av en kanal med en mørk himmel og dunete skyer

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/125 s ved f/10, ISO 160

Hvorfor bruker han ikke filtre under fotografering i stedet for å konvertere utstyret? «Et konvertert kamera er den beste måten å ta infrarøde bilder på. Hvis du bare fotograferer med et objektiv, blokkerer du ute så mye av lyset – både infrarødt og synlig lys – som du trenger når du fotograferer med eksponeringstid på 20 eller 30 sekunder og bruk av stativ. Ved konvertering fjernes UV/IR blokkeringsfilteret – eller ‘varmespeilet’ – som vanligvis sitter foran på sensoren, og skiftes ut med et som bare blokkerer UV og synlig lys, slik at kameraet nå ‘ser’ i infrarødt. Dermed kan du fortsette å fotografere slik du pleier».

Alin har alltid vært opptatt av å fotografere «ting som andre ikke bryr seg om. Så når HDR var noe nytt, tok jeg det til meg. Og når alle andre begynte å gjøre det, sluttet jeg!» ler han. «Men infrarødt er virkelig noe jeg har fortsatt med siden det er så uvanlig. Og mens de fleste andre kjenner det nydelige klassiske infrarøde uttrykket med fargerikt løvverk og mørk himmel, kan du bli forbløffet over hva annet du kan finne.»

alin-popescu-sony-alpha-6000-infrarødt-bilde-palmetrær-i-et-stort-drivhus

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16–50 mm f/3,5–5,6 OSS | 1/60 s ved f/3,5, ISO 640

På hvilken måte da? spør vi. «På hvordan forskjellige materialer reflekterer infrarødt lys på ulike måter», forklarer Alin, «enten det er folks klær eller malte bygninger … eller til og med blomster. Iblant når du ser en blomst i infrarødt lys, ser du at den har mønstre som trekker oppmerksomheten til nektaren og pollenet, som en slags landingslys for bier. Det er dette jeg forsøker å vise gjennom bildene mine – hvordan verden ville sett ut med andre øyne.»

 

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt bilde av et hus i ørkenen med et tre ved siden

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/160 s ved f/8,0, ISO 100

Og det som virkelig er fantastisk med et konvertert speilløst kamera, er at du kan bruke disse ‘annerledes øynene’ i sanntid via EVF. «Det er det som er den viktigste forskjellen fra å bruke a DSLR», sier Alin. «Men det er viktig. Det du ser er akkurat det du får, så du kan bestemme deg for om det er en god scene for infrarødt eller ikke. Du kan se hva som ikke fungerer, men også hva som gjør det. Infrarød fotografering kan nemlig være svært avhengig av tiden på dagen og været. Med et DSLR handler det mer om knipse og håpe, med mindre du virkelig kjenner motivet, noe som er vanskelig siden du ikke kan se det!»

 

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt bilde av en liten bygning midt ute på et jorde

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/400 s ved f/8,0, ISO 100

Når det gjelder tid på dagen og været, er det en annen opp-ned side ved infrarød fotografering – det beste fotograferingstidspunkter er det motsatte av ved vanlig fotografering. «Akkurat som ved vanlig fotografering er solen hovedkilden for infrarødt lys, men hvis du har en overskyet dag eller solen står lavt, kan du ikke få gode bilder. Du må derfor tenke motsatt.»

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt bilde av trær ved en innsjø

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/320 s ved f/8,0, ISO 100

Han forklarer: «Du tenker vanligvis at det ikke er noe godt lys midt på dagen siden det er for mye sol og kontraster – men det er da du tar bilder og får dette nydelig reflekterte infrarøde lyset! Det er helt motsatt av hva du tenker som fotograf, men det er slik det fungerer».

«Det flotte med det», sier Alin, «er at du kan holde på med å fotografere lengre. Så hvis du er på reise, kan du bruke ditt vanlige kamera i den gylne timen og deretter gå over til det infrarøde kameraet når solen står høyere på himmelen.»

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt bilde av en gjeter som passer på sauene sine foran et treskur

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/60 s ved f/10, ISO 100

Og det er her fordelen med speilløst kamera kommer inn igjen – den lille størrelsen og lave vekten i forhold til speilreflekskameraer. «Når du tar med deg et speilløst kamera som α6000 til infrarødt arbeid, trenger du bare dette lille apparatet. Du bruker det kanskje ikke så ofte, men hvis du kommer over et fantastisk motiv, vet du at kameraet er der klart til bruk.»

 

* Vær oppmerksom på at konvertering av et kamera til infrarødt ikke kan utføres av Sony eller deres autoriserte servicesentre. Modifisering av maskinvare anbefales ikke av Sony og gjøres utelukkende på eierens risiko.

Medfølgende produkter
ILCE-6000
Alpha 6000 kamera med E-fatning og APS-C-sensor

ILCE-6000

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650
E PZ 16–50 mm F3,5–5,6 OSS

SELP1650

Relaterte artikler


x