Historieselger

Amedeo Novelli

Fotografering er formidlingens kunst. I sin reneste form er det en idés reise fra fotografens hode til seerens. Ideen kan være hva som helst, komplisert eller enkel, kunstnerisk, dokumentarisk eller kommersiell, men hvordan den formidles, er helt opp til fotografens ferdigheter.

amedeo novelli sony alpha 7RII mann som hopper over brostein

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/800 s @ f/2,0, ISO 400

Med sin bakgrunn som fotojournalist, er dette noe Amedeo Novelli er veldig klar over. Han bruker det sammen med Sony Alpha-kameraene og -objektivene i sitt kommersielle og moterelaterte arbeid, og lager direkte og tydelige budskap for klientene.

“Når jeg driver med kommersielt arbeid, hjelper jeg klienten med å formidle deres verdier gjennom bildene mine. Jeg bare elsker det; en av de beste delene med jobben er å kombinere mitt fotografiske syn med synet på merkevaren og kampanjen.”

amedeo novelli sony alpha 7RII mann som går mot fotografen på en bro

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/2500 s @ f/1,8, ISO 200

Det foreligger selvsagt alltid en bindende prosjektplan fra reklamebyrået mellom Amedeo og klienten, “som det ikke er mulig å avvike fra. Men dette er alltid startpunktet for alle førproduksjonsmøter, og det er fra det grunnlaget at kreativiteten til fotografen gjør seg gjeldende.”

amedeo novelli sony alpha 9 jente som henger fra basketballnettet laget av neonlys

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 35 mm f/1,4 ZA| 1/160 s @ f/4,5, ISO 200

Amedeo henter inspirasjon fra mange ulike kilder når han utfører sine kommersielle oppdrag. Det hjelper ham som en visuell historieforteller og en formidler av ideer. Bestefaren hans var en marinetekniker som reiste over hele verden og hadde med seg tusenvis av lysbilder hjem som han ga til Amedeo “I tillegg til sin Rolleiflex og ikke minst hans lidenskap for fotografiet.”

Han begynte å jobbe som fotograf nærmest ved en tilfeldighet. Mens han studerte på universitetet, dro han rundt som ryggsekkturist i Sørøst-Asia og finansierte reisene ved å selge bilder til magasiner.

Amadeo forklarer: “Fotojournalistikken lærte meg at uansett prosjekt, må man være nøye med forberedelsene. Ikke bare i form av visuell utforsking og ideer, men først og fremst er det viktig å kjenne godt til historiene, menneskene og merkevarene jeg jobber med.” Når det gjelder kommersielt arbeid betyr det å granske verdiene til produktet og finne ut hvordan jeg skal formidle dem gjennom et bilde.

amedeo novelli sony alpha 9 jente som står foran englevinger av neonlys

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24 mm f/1,4 GM | 1/160 s @ f/3,2, ISO 200

Enten det er underbevisst eller åpenlyst, tilføyer Amedeo, det at man bringer med seg sine egne erfaringer til et prosjekt “betyr naturligvis at den enkelte fotograf tilfører noe utover de grunnleggende ønskene fra klienten og lager sin egen unike visjon. Jeg mener bestemt at en kombinasjon av kultur, teknisk kunnskap og erfaring er viktige ingredienser. For eksempel tilfører jeg min lidenskap for journalistikk og informasjonsformidling sammen med elementer fra mine personlige prosjekter innen sosiale og gaterelaterte fotograferinger.”

amedeo novelli sony alpha 7RII bilde i fugleperspektiv av en mann som ser opp og speiles i et vindu

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/3200 s @ f/1,8, ISO 200

Når Amedeo jobber med kommersielle moteoppdrag, sier han det er viktig “å skape en forbindelse mellom produktet og publikum; det vil si personene bildene er ment for, for på den måten å vekke positive følelser hos dem.” For ham betyr dette ofte å gi en kontekst til bildene, gjøre dem mer virkelige. Derfor fokuserer han ikke bare på modellene, men også på stedet de bor og livene de lever.

amedeo novelli sony alpha 7RII mann som står i et smug med mursteinsvegger og ser sidelengs på fotografen

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/1600 s @ f/1,8, ISO 50

“Erfaringene fra fotografering og reportasje påvirker de kommersielle bildene mine. De blir sjelden til i et studio, men nesten alltid i butikker, hjem eller kontorer, ikke rett på gaten. Målet er å plassere modellene og produktene i den rette konteksten, og det er enda bedre hvis de også kan fortelle små historier.”

amedeo novell sony alpha 9 jente med rosa hettegenser som står foran en butikkdisk

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24 mm f/1,4 GM | 1/160 s @ f/5,0, ISO 200

Amedeo elsker å bruke vidvinkelobjektiver ved å spille på sin fotojournalistiske bakgrunn og sin bruk av gaterelaterte og sosiale dokumentartemaer i moterelatert og kommersielt arbeid. “Jeg er spesielt glad i FE 16–35 mm f/4 ZA OSS, FE 24 mm f/1,4 GM og FE 35 mm f/1,4 ZA. Disse gjør at jeg kan presentere objektet i den rette konteksten og trekke inn omgivelsene.” Men utstyret hans omfatter også mer klassiske portrettobjektiver, slik som FE 55 mm f/1,8 ZA og FE 85 mm f/1,4 GM.

Det viktigste er imidlertid kameraene som hjelper ham med å bruke erfaringene sine og skape historier; α9 og α7R III. Men hva er fordelen med å bruke speilløse kameraer til slikt arbeid? Amedeo forklarer at kvalitet er en viktig faktor.

amedeo novelli sony alpha 7RII mann som står på en kasse og ser i gulvet

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/1250 s @ f/1,8, ISO 50

“Den gode kvaliteten på filene du er garantert å få med Sony-sensorene og den lille størrelsen på kameraene, betyr at du kan være mer diskret og mer mobil overfor objektene. Det som straks overbeviste meg var imidlertid selve ideen bak det speilløse systemet. Det var fantastisk å endelig kunne se resultatet av valgene mine i sanntid gjennom den elektroniske søkeren med hensyn til lukker og blenderåpning. Jeg har elsket dette systemet siden jeg prøvde en Sony NEX 3 første gang. Da RX-1 og den første α7 kom, forlot jeg SLRs for godt.”

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-9

α9 – speilløst fullformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL35F14Z

FE 35 mm f/1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Amedeo Novelli
Alpha Universe

Amedeo Novelli

Italia

Min fotografiske utforskning fokuserer imidlertid alltid på mennesket. Hvis jeg er nødt til å gi en definisjon, ville jeg antagelig bruke begrepet sosial, men i en veldig vid forståelse av ordet. Alt med mennesket interesserer meg, fra følelser til forholdet til miljøet. Jeg valgte et speilløst system siden det gjør at jeg både kan være mer diskret og reagere raskere når det gjelder å fange følelser jeg ønsker å formidle gjennom fotograferingen. Jakten på lys. Lyset forvandler det hverdagslige til noe magisk. - Trent Parke

Vis profil


x