Arktis og Aurora

Ole Christian Salomonsen

For de fleste er muligheten til å se nordlyset – naturens kanskje vakreste lysfenomen – noe man bare opplever én gang i livet. Dette gjelder imidlertid ikke Ole. Han vokste opp i Nord-Norge, og som barn tok han nesten nordlyset for gitt. Det var først da han ble eldre at han begynte å legge merke til hvilken effekt nordlyset hadde på folk som så det for første gang, og han forsto at han i underbevisstheten hadde en stor fascinasjon for fenomenet.

«Jeg har sett voksne menn komme hit for å for å oppleve det for første gang. De gråter og blir veldig følelsesladede, og da forstår du hvor heldig du er som har dette fenomenet rundt halsen. Og ikke bare det, det er virkelig vakkert - med det mener jeg at fascinasjonen min bare har økt etter hvert som jeg har blitt eldre».

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 15 mm f/2.8 | 5 sek, f/2.8

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 15 mm f/2.8 | 2 sek, f/2.8

Ole C. Salomonsen

 © Ole C. Salomonsen | Sony α7 II + 16–35 mm f/2.8 ZA SSM | 25 sek, f/2.8© 

De siste 10 årene har Ole samlet en imponerende mengde bilder av nordlyset, foto som ofte fanger sterke landskapselementer, og i noen tilfeller dyreliv.

«Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har sett nordlyset, men jeg blir aldri lei. Det finnes ikke noe perfekt øyeblikk, fordi intensiteten, fargene og hastigheten alltid varierer. Nordlyset gir en utenomjordisk følelse, et tilknytning til verdensrommet og så mange forskjellige ting, og jeg tror det er derfor vi mennesker blir så fascinert av det.»

Selv i perioder med lav nordlysaktivitet oppholder Ole seg i hjembyen Tromsø, som ligger like under nordlysets ovale ring. Tromsø anses å være et av de beste stedene i verden for å se det spektakulære lysspillet. Det fantastiske arktiske landskapet er en fotografs drøm, med midnattssolen om sommeren og vår- og høstjevndøgn med lange soloppganger og -nedganger, som flommer over med rikt, mykt lys.

Ole tilbringer uker for å planlegge fotosessions og locations, men i motsetning til konvensjonell landskapsfotografering, hvor man muligens kan forutse solens posisjon osv., kan nordlysets flyktighet få den mest tålmodige fotograf til å miste roen.

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 16–35 mm f/2.8 GM |
0,8 sek, f/13

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen| Sony α7R II + 16–35 mm f/2.8 GM |
1/1250 sek, f/10

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α77 II + 70–200 mm f/2.8 G SSM II | 1/500 sek, f/6.3

«Du kan planlegge den perfekte komposisjonen – finne elven som renner ut på sletten og inn i bildet, og stå klar og vente på nordlyset – før du etter en stund forstår at øyeblikket ikke kommer. Da er spørsmålet om du har tålmodighet til å vente, eller om du bare glemmer hele komposisjonen og velger en annen måte å ta bildet på.»

Selv om han først og fremst er stillfotograf, fikk Ole ideen om å fotografere nordlysets bevegelse. Hans første forsøk - ta stillbilder og skape en timelapsfilm - resulterte i en flashrammeeffekt uten det storslagne inntrykket han hadde ventet. Det var da han oppdaget α7s, og dens funksjon for lavlys, at han kunne ta live video. Han ble imponert over hva kameraet kunne gjøre, så han prøvde også α7R og ble umiddelbart hekta.

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7 II + 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/1600 sek, f/4.5

«Jeg gjorde noen tester med kameraet, og ble overveldet av kvaliteten på bildene. Kameraet var lett, samtidig som det ga fantastisk god oppløsning, og den dynamiske kontrasten var bedre enn noe jeg har brukt før. Jeg kunne løfte frem detaljer fra områder med skygge på en måte jeg aldri hadde kunnet gjøre tidligere. α7R ga meg helt nye muligheter som jeg ikke hadde med tidligere kameraer.»

Ole har oppdatert utstyret sitt og tar nå bilder med α7R III og et kamerahus med G & G Master-objektiver, og han er mektig imponert over objektivglasset.

«Jeg bruker 16–35 mm f/2.8 GM eller 12–24 mm f/4 G til landskapsbildene mine. Sistnevnte er favorittobjektivet mitt til nordlysbilder. Jeg jobber også mye med action- og dyrefotografering, og kunne ikke klart meg uten 70–200 mm f/2.8 GM og 100–400 mm f/4.5-5.6 GM. Objektivene er utrolig skarpe og bedre enn noe annet jeg har brukt tidligere. Jeg har også med meg et 24–70 mm f/2.8 GM, så jeg har i grunn alt jeg trenger fra 12 til 400 mm!»

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7M2 KABINETT/SETT

α7 II – Kamera av E-typen med fullformatsensor

ILCA-77M2 Body / Kit

α77 II-kamera av A-typen med APS-C-sensor

SAL1635Z2

Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2,8 ZA SSM II

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SAL70200G2

70–200 mm F2,8 G SSM II

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norge

Fotografi for meg er å jakte på nordlyset.

Vis profil

TEST


x