Lytterommene til Sony er laboratoriet til elektronikksjef Tadatoshi Watanabe. Og lyd er temaet for eksperimentene hans. Da Watanabe begynte å teste den nyeste AV-hjemmekinomottakeren til Sony, spilte han ikke favoritter fra musikken han lytter til eller filmene han ser på. Han lyttet til en heavy metal-sang rett etter en jazzlåt, og så satte han på en actionfilm rett etter en komedie. Og det er denne nøyaktige eksperimenteringen og detaljfokuset som gjør Watanabe til en talentfull tekniker. Han er dedikert til finjustering av produktene til Sony og perfeksjonerer lydkvaliteten med mål om at du skal få beste mulig lytteopplevelse.
Watanabes engasjement for perfeksjon hjelper ham med å justere lydutstyr til optimal ytelse, uansett hvilken type sang eller film du lytter til. Mannen som brakte oss 300-platers veksleren og støttet utviklingen av Super Audio CD (SA-CD), er nå ansvarlig for utformingen av AV-hjemmekinomottakeren STR-DN1070, slik at du kan oppleve høyoppløselige filmer og musikk fra hjemmekinoen bedre enn noensinne før.
Watanabes lidenskap for lyd stammer fra hans egne utløp for kreativitet. I tillegg til å være musikkstudent spiller Watanabe flere instrumenter og har spilt i band siden han begynte på videregående. Han bruker denne forståelsen for og omfattende kunnskapen om musikk og instrumenter i rollen sin som elektronikktekniker for Sony. Watanabe finjusterer kablene til hvert eneste lydprodukt slik at de får frem de beste aspektene til hver musikksjanger.
Nesten hver dag finner du Watanabe i lytterommet til Sony der han justerer lydprodukter. Han har ansvar for en rekke områder fra lydkvalitet til utforming av kretskort. Når han hører at noe ikke helt har den lydkvaliteten som Sony er på jakt etter, gir han instruksjoner til riktig avdeling om å finne ut hva som må endres. Ofte jobber han direkte med produsenten av hver enkelt del av produktet for å sikre at alt høres riktig ut under den siste justeringsdelen.
Under justeringsprosessen til STR-DN1070 testet Watanabe produktet med ulike musikkstiler, inkludert rock, klassisk, jazz med mer, for å sikre at kundene får optimal lydkvalitet uansett hvilken type musikk de lytter til.
«Bass er viktig for rocken. Hvis lyden av basstrommen ikke kommer sterkt nok ut, vil ikke den tunge bass- og perkusjonslyden i klassisk musikk gjengis på en god måte heller. Jobben min er å sikre at disse detaljene gjengis nøyaktig», sier Watanabe.
Watanabe er klar over at utformingen av et hus ikke er den samme som for et studio. Derfor designet han AV-mottakeren STR-DN1070 med tanke på den gjennomsnittlige stuen. Konfigurering av en hjemmekino med AV-forsterker krever sju høyttalere, og det kan være vanskelig å finne ut hvor de skal plasseres. Men STR-DN1070 gjør det enkelt å finne ut av høyttaleroppsettet, takket være det avanserte automatiske systemet for høyttaleroppsett D.C.A.C (Digital Cinema Auto Calibration).
Ved bruk av en plug-in-mikrofon bruker den avanserte D.C.A.C en serie testtoner for å fastsette de riktige høyttalernivåene basert på hvordan den leser høyttalerens plassering i forhold til de akustiske egenskapene til rommet ditt.
En annen ny funksjon på STR-DN1070 som Watanabe er stolt av, er den nyutviklede lydkvalitetsbrikken. Denne brikken bruker mange overflatemonterte deler som gjør de vokale konsonantene tette og forbedrer svinnende gjenklang.
Watanabe har vært en forkjemper for overlegen lydkvalitet siden dag én. I flere år jobbet han på Super Audio CD-forretningssenteret til Sony, drevet av et ønske om å forbedre lydkvaliteten til innspillingsstudioet. Watanabe støttet produksjonen av SA-CD-er på en tid da Direct Stream Digital-innspillingsutstyr (DSD) var uvanlig. Takket være endeløse timer tilbragt i musikkstudioer forstår Watanabe helt og fullt det fullstendige lydbildet til en originalinnspilling. Og han bruker det samme nivået av engasjement i alle produktene han jobber med i dag. AV-hjemmekinomottakeren STR-DN1070 støtter komprimert DSD-avspilling, og dette reflekterer den dype kunnskapen og ekspertisen som Watanabe oppnådde da han jobbet på SA-CD-forretningssenteret.
«Det viktige med høyoppløselig lyd er at den fanger alle komponentene i en sang – fra gitarens harmonier, via gjenklangen, til det punktet der lyden faktisk forsvinner. Dette gjør det mulig å oppleve hva det vil si å være helt omringet av lyd», sier Watanabe.
Når du lytter til en sang med mye bass, garanterer AV-hjemmekinomottakeren at du kan høre teksturforskjellene. Selv om Watanabe er enig i at mennesker generelt sett ikke hører lyder over 20 kHz, så understreker han at dette bare stemmer for enkelttoner. Hvis det er mer enn en lyd samtidig, kan du føle det. Med denne nye AV-mottakeren kan du faktisk føle at rytmene og tonene blandes sammen når du ser på favorittfilmene dine eller lytter til favorittsangene dine.
Musikk og livet: trender og nyheter for musikkelskere og lydentusiaster.