Gå til Innhold

Livet til en musikkprodusent

Q&A med den Grammy®-belønte musikkprodusenten Chuck Ainlay

Hvordan er det å bringe en sang fra konseptstadiet og opp på Billboards tabelltopp? Musikkprodusent Chuck Ainlay gir oss et innblikk bak kulissene i opptaksstudioet og deler personlige opplevelser fra samarbeid med artister som Mark Knopfler, Lee Ann Womack, George Strait og Taylor Swift. Les videre for å finne ut mer om hverdagen til en Grammy®-belønt musikkprodusent.

Spørsmål: Hva inspirerte deg til å bli musikkprodusent?

Ainlay: Jeg husker at jeg som liten gutt så på listen over medvirkende på baksiden av albumene og tenkte hvor kult det hadde vært å være med på å lage den musikken. Kan du forestille deg hvor utrolig det ville føltes å være George Martin og fortelle at du var produsent for The Beatles?

Spørsmål: Hvordan er en typisk dag for en lydtekniker?

Ainlay: Det er egentlig ingen typiske dager, noe som jeg elsker. Jeg lever for de dagene da jeg gjør opptak med rommet fullt av musikere og får høre en sang bli til, men noen dager kan være ganske ordinære og tekniske. Under miksingen er det også lett å forsvinne inn i musikken. Etter å ha mikset en hel dag kan det noen ganger ta bokstavelig talt flere timer å komme tilbake til virkeligheten.

Spørsmål: Hva er ditt favorittalbum som du har produsert?

Ainlay: Favoritten min er alltid det siste jeg produserte – George Straits Cold Beer Conversation. Men det er vanskelig å plukke ut en favoritt. Noen album har hatt en enorm kommersiell suksess, og det er fantastisk, men så er det albumene som kanskje ingen kommer til å høre, men som også er utrolig bra. Det er en heftig opplevelse å jobbe med folk som kommer inn i studioet og bare spiller fletta av en.

Spørsmål: Har du noen konkrete eksempler på det?

Ainlay: Et eksempel på det var da jeg jobbet på Lee Ann Womacks album for noen år siden. Bandet var i gang med å øve på den første sangen på albumet da hun dukket opp i studioet. I det øyeblikket hun gikk inn i vokalrommet og begynte å synge, fikk jeg gåsehud over hele meg. Hun tilførte bandet energi, og hele uken var bare helt magisk. Albumet var The Way I’m Livin', og det ble nominert til Grammy® for beste Countryalbum og beste produserte ikke-klassiske album.

Spørsmål: Hvordan er det å se artister lage musikken sin?

Ainlay: Jeg glemmer aldri første gangen jeg jobbet med Dire Straits, og Mark Knopfler la på gitarspor fra kontrollrommet. Da tenkte jeg at Mark sannsynligvis er en av de beste gitaristene noen gang, og han sitter rett ved siden av meg og spiller denne utrolig soloen.

Spørsmål: Foretrekker du å jobbe med store navn eller nykommere?

Ainlay: Både og. Du vet du har gjort det bra hvis du blir spurt om å gjøre et album sammen med en etablert artist, men livsnerven i det vi gjør ligger hos nye, uoppdagede artister. Jeg husker da jeg jobbet på Taylor Swifts første album da hun var 16. Da jeg kom hjem, fortalte jeg kona at denne unge jenta kom til å bli svær. Det er slike album som etablerer deg og holder karrieren din i gang.

Spørsmål: Hvordan var det å vinne din første Grammy®?

Ainlay: Jeg kommer aldri til å glemme følelsen da jeg fant ut at jeg hadde vunnet Grammy® for beste omgivelseslyd-album. Jeg var i Utah på skitur med en gjeng kamerater. Det var på slutten av dagen, og vi satt i boblebadet da jeg fikk en telefon fra en venn som var på utdelingen, som fortalte meg de gode nyhetene. Jeg var den kuleste karen i boblebadet den kvelden.

Spørsmål: Hva er så spesielt med høyoppløselig lyd?

Ainlay: Med høyoppløselig lyd kan forbrukerne laste ned musikk hjemme eller lytte til den på en bærbar enhet, og lyden er akkurat som den var i studioet. Borte er den livløse kvaliteten fra datakomprimerte MP3-er! Og med den høye samplingsraten og bitdybden er det akkurat som om man er i studioet da opptaket ble gjort.

Musikk og livet: trender og nyheter for musikkelskere og lydentusiaster.