En musikkvideo filmet kun med Xperia
Eyes av Anonymouz
Eyes av Anonymouz
Se Eyes av Anonymouz, som er en musikkvideo laget av den profesjonelle regissøren Kanji Suto, og se de fantastiske resultatene som kan oppnås med de nyeste Xperia-smarttelefonene.
Eyes av Anonymouz står bak lydsporet til kampanjevideoen for Xperia 5 II, som er en av våre mest avansert smarttelefoner for filmproduksjon.
Anonymouz – jenta uten navn. Denne gåtefulle artisten begynte å legge ut engelskspråklige coverversjoner av J-pop-låter på YouTube, og fikk raskt over 10 millioner visninger. De geniale oversettelsene hennes, kombinert med det naturlige sangtalentet, ga henne 110 000 følgere på bare ett år. Nå er hun veletablert blant de japanske youtuberne og har vekket oppmerksomhet over hele verden – karrieren hennes har bare så vidt begynt.
Kanji Suto, som opprinnelig var datagrafiker og grafisk designer, lærte yrket sitt ved å jobbe med musikkvideoer og reklamefilmer under kyndig veiledning fra filmregissøren Shuichi Tan. Nå er han en uavhengig regissør med ekspertise innen en rekke teknikker, deriblant spillefilmer, datagrafikk og virtuell virkelighet. Arbeidet hans har blitt belønnet med en rekke priser, deriblant 2015 Space Shower TV Music Video Awards og The One Show 2017 / Moving Image Craft / Visual Innovation.
Suto:
Straks jeg begynte å ta opp, forsto jeg hvor fantastisk det er. Smarttelefonen har en fordel når det gjelder størrelse – fordi den er liten. Det ville jeg dra nytte av. Vi kunne ta opp fra undersiden, eller plassere den på steder som tidligere var umulige. Det var spennende å teste ut nye idéer for dette. Jeg følte virkelig at dette kameraet kan gi et større arbeidsområde for videoopptak.
Det er virkelig nyskapende at selve mobilenheten bruker CinemaScope (skjermforhold 21:9). Det var enkelt å bruke forhåndsvisningen, og jeg ble forbløffet over hvor flott det ble. Jeg kan bruke samme brukergrensesnitt til å sjekke det jeg nettopp har tatt opp. Det er utrolig viktig å kunne sjekke videokvalitet med en gang. Dette opptaket ble gjort utendørs på en solrik dag. Når vi brukte den lyseste innstillingen til å sjekke i solskinnet, så vi alle detaljene klart og tydelig. Det var nyttig. Denne skjermen er nydelig.
Det var scener der gullfisken skulle synge og føre en samtale. Dette ble tatt opp over lang tid i sakte film ved høy hastighet, mens variabler eller finjusteringer ble lagt til under redigering. Vi ville bruke sakte film for å få det til å se ut som om gullfisken snakker og synger. Opptak ved en hastighet på hele 120 bps ble veldig stødige og tydelige.
Profesjonelt kamerautstyr kan stilles inn ned til nærmeste detalj, og brukergrensesnittet kan derfor være komplekst. Xperia er laget for folk flest, og den kan derfor heldigvis betjenes intuitivt. Samtidig blir den lett å bruke for en profesjonell. Det er det samme brukergrensesnittet som på et vanlig kamera, og veldig enkelt å bruke.
Fargene bevares når nyansene redigeres etter opptak, og VENICE CS* gir den en filmlignende kvalitet umiddelbart, slik at den aldri vil se ut som en vulgær video. Jeg ble forbløffet.
*Venice-fargeinnstillinger (CS): Standard forhåndsinnstillinger for fargestyring i Cinematography Pro, kalt «LOOK»-innstillinger. De gir deg en jevn fargegradering, duse og lave kontrasttoner, samt 10-biters innstilling som egner seg for kino- og dramaproduksjoner. Disse er basert på s709 Look-innstillingene, som du finner på vårt CineAlta VENICE-kamera.
Når vi skal bevege et kamera, krever det en kran eller å plassere det på en skinne som kalles en kameravogn. Med Xperia kan vi ganske enkelt gjøre opptak på denne måten. Jeg brukte en liten gimbal for litt bevegelse. Det sparte oss for mye tid å kunne filme med så høy kvalitet. Helt fantastisk. Dessuten satte vi på et makroobjektiv kjøpt i en 100-yenbutikk, slik at vi fikk tatt et nærbilde av gullfisken og de funklende klinkekulene. Det ga en interessant effekt.
Fundamentet er definitivt en smarttelefon, så takket være det lille huset som alle bærer med seg, kan vi gjøre opptak på samme måte som alle andre. Hvis noen er interessert i å lage en video, kan de enkelt filme med profesjonell kvalitet. Jeg synes det er et utrolig tiltalende kamera.
Takket være ekspertisen til ingeniørene bak Cinema-digitalkameraene våre, gir Cinematography Pro på Xperia deg alle verktøyene du trenger for å produsere film i studiokvalitet. Her har du muligheten til å slippe kreativiteten løs og ta opp filmer proffene ville ha vært stolte av, ved hjelp av forhåndsinnstillinger for Look-fargestyring for 21:9-videoopptak, 4K HDR i 24, 25, 30, 60 og 120 bps samt intelligent vindfilter.
Kanji Suto er ikke den eneste – stadig flere kritikerroste, profesjonelle video- og filmskapere blir oppmerksomme på mulighetene ved å ta opp med Xperia, som du kan se i kortfilmene nedenfor.
Tatt opp med Xperia 5 II av Liam Wong
Filmskaper Liam Wong bruker Xperia med Cinematography Pro «drevet av CineAlta» til å fotografere London under nedstengningen.
En kortfilm som er tatt opp på Xperia
Lev deg inn i TASTE, en kortfilm av Shep Films som er laget i samarbeid med Sony Innovation Studios.
En kortfilm som er tatt opp på Xperia
Den profesjonelle filmfotografen Jeff Berlin satte Xperia 5 II på prøve ved å skape denne fengslende kortfilmen rundt temaet dans.
FORESLÅTTE MODELLER FOR FILMFOTOGRAFER