Xperia™: tiltak for miljøvennlig emballasje

Produkt- og tjenestetilgjengeligheten avhenger av regionen.

Vi jobber for å fjerne all plastemballasje og tar det et skritt videre

Green Management 2025 (GM2025) ble påbegynt i april i 2021 og er et sett med miljømål på mellomlang sikt som utgjør en del av Veien til null-planen til Sony. Gjennom GM2025 reduserer vi gradvis plastemballasjen til de bærbare produktene våre, og vi jobber for å fjerne den helt.

Xperias miljøvennlige tiltak

Se videoen for å finne ut hvordan Xperia adresserer miljøtiltak.

Godta YouTube-informasjonskapsler for å se denne videoen

Gå til innstillingene for informasjonskapsler nedenfor, og slå på YouTube-informasjonskapsler i «Functional»-delen.

Emballasje i utvikling

Vi jobber for å fjerne all plast i emballasjen

Individuell emballasje, inkludert produktesker og skuffer, består nå av det originale blandingsmaterialet vårt.

Bilde av de tre hovedkomponentene i det originale blandingsmaterialet til Sony: bambus, sukkerrør og resirkulert papir.
Hva er det originale blandingsmaterialet?

Det originale blandingsmaterialet er et papirmateriale som er utviklet av Sony, og består av planter med kort vekstsyklus og resirkulert papir. Det er egnet for et bredt utvalg emballasje.

Mindre plast i den utvendige esken

Bevarer produktbeskyttelse og emballasjefunksjonalitet

[1] Plast → Papir    [2] Plasteske fjernet 

Vårt mål: fjerne plastemballasje

Shinji Kitazawa

Packaging Design Engineer
Sony Corporation, 
Product Technology Center

Portrettbilde av designingeniøren Shinji Kitazawa

Vi har fjernet plast fra emballasjen vår. Denne papirbaserte emballasjen har to formål: den gjør at vi kan bruke eksisterende materialer samtidig som vi opprettholder funksjonalitet, og den er mindre belastende på avfalls- og resirkuleringstjenester siden den bare består av papir. 

Vi er glade for at vi har klart å fjerne plast i emballasjen vår. Siden formen på emballasjen er uendret til tross for at materialene er byttet ut, var det imidlertid vanskelig å forstå forskjellen bare ved å holde i den. Derfor har vi lagt ned mye tid og innsats i å samle inn informasjon og finne en bedre tilnærming, slik at vi effektivt kan formidle miljøbudskapet vårt til kundene. 

I denne prosessen har det originale blandingsmaterialet fra Sony (OBM) formidlet dette budskapet på en intuitiv måte. Materialet har de grunnleggende kvalitetene til papir, men er omhyggelig utformet med nøye utvalgte materialer som bevarer den naturlige teksturen, uten tilsatte fargestoffer. Med de unike egenskapene til OBM har vi omfavnet et nytt designkonsept: «emballasje som kan ses og tas på, og som formidler budskapet vårt». Vi har også innført en ny utvendig form med en myk og naturlig overflate. 

OBM-emballasjen er grunnlaget for denne formidlingen – den uttrykker målet vårt om å fremme en kultur der kundene aktivt kan samhandle med miljøet sammen med oss.

RELATERTE PRODUKTER