Jesse McCartney 360 Reality Audio – første lytteopplevelse

Vi snakket med Jesse McCartney om spenningen ved å opptre live, hans første møte med 360 Reality Audio og det å si ja til gode ideer.

I samarbeid med LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-still

Jesse McCartney, som ble født i New York City, har bygget en karriere som musiker, låtskriver og skuespiller i mange sjangre. Da han var 11, fikk han to Daytime Emmy-nominasjoner for rollen i ABC-serien «All My Children». Han var også med i Dream Street, som ga ut et debutalbum som solgte over 800 000 eksemplarer.
Som 16-åring slapp McCartney sitt første soloalbum Beautiful Soul, som solgte over 1,8 millioner eksemplarer. I 2008 skrev han Leona Lewis' megahit «Bleeding Love» med Ryan Tedder, som toppet listene i 34 land, den eneste som klarte det på over et tiår. Låten fikk en Grammy-nominasjon og vant ASCAPs Song of the Year (2009). Jesses single «Leavin'» fra hans tredje album Departure var mest spilt på Top 40 Radio i USA i 2008. Andre hits er «She's No You», «Body Language», «How Do You Sleep», «It's Over» og «Shake». Som skuespiller har han hatt hovedroller i TV-serier og filmer som «Summerland» og «Keith» og uforglemmelige gjesteroller i «Hannah Montana» og «Fear The Walking Dead». McCartney har gitt sin stemme til karakterer som Theodore i alle Alvin og gjengen-filmene og spiller Marvels superhelt Nightwing i Young Justice 3.
I 2018 ble singlen «Better With You» starten på en utsolgt turné med samme navn. 2019 startet med den amerikanske strekningen av «The Resolution Tour», med Jesses første tur til Sørøst-Asia på planen videre. Han skriver for tiden ny musikk som skal slippes mot slutten av 2019.

«Musikk er min første kjærlighet»

– LIVE NATION

Takk for at du vil prate med oss, Jesse. Du startet karrieren i svært ung alder. Hvordan var det for deg, og hvordan påvirker det deg som artist i dag?

JESSE MCCARTNEY

Jeg vokste opp i et veldig musikalsk hjem – hele familien, fra besteforeldre til foreldrene mine, broren min, søsteren min og søskenbarna mine. Alle vokste opp med en forkjærlighet for kunst og kultur, for musikk, og spesielt for teater. Og jeg vokste opp med foreldre som oppmuntret oss til å samle oss rundt pianoet og synge sammen, og lytte til gamle album sammen. Det var grunnmuren min.

Jeg tror jeg var sju eller åtte år gammel da jeg pleide å dra på teater med foreldrene mine og se dem opptre i lokale oppsetninger av for eksempel Rodgers og Hammerstein-musikaler. Til slutt begynte jeg å delta selv, og vi opptrådte sammen som familie i 500-seters teatre i viktoriansk stil.

Det endte med at noen fra New York tok turen ut til oss og sa, hør her, ungen deres er ganske god. Kanskje dere burde ta ham med til Manhattan og se hva som skjer. Til slutt tok moren min meg med dit, og jeg begynte å dra på Broadway-auditioner. Etter rundt et år, eller kanskje mindre, fikk jeg min første rolle som Louis i «The King and I» med Haley Mills i rollen som Anna.

Og da jeg var ni år, var jeg på min første landsdekkende turné med «The King and I». Den gangen føltes det ikke egentlig som en jobb. Det føles fremdeles ikke som en jobb. Jeg fikk jo lønn, men jeg gjorde det fordi jeg elsket det. Jeg tenkte egentlig ikke på det økonomiske aspektet ved det hele. Og nå, 20 år senere, holder jeg fortsatt på. Og jeg gjør det fremdeles fordi jeg elsker det. Det er litt mer forretningssans inne i bildet nå. [Ler] Men det er og vil nok alltid være min første kjærlighet.

– LIVE NATION

Hvordan har all den erfaringen fra du var ung, ført til at du ble låtskriver? Og hva tenker du nå om erfaringen du har opparbeidet deg i løpet av karrieren, med tanke på låtskriving?  

JESSE MCCARTNEY

Jeg har alltid hatt lyst til å bli låtskriver. Da jeg var 16, trodde jeg at jeg kom til å bli en fantastisk låtskriver. Og det er veldig sjelden at man kan bli det da, fordi man har et veldig begrenset perspektiv i den alderen. Jeg var en pubertal tenåring som gikk gjennom de samme utfordringene som alle andre, og man har ikke så mye kunnskap om livet og verden ennå.

Jeg tror jeg bare trengte tid til å vokse – reise og møte nye mennesker, forelske meg og oppleve at forelskelser tar slutt, oppleve smerte og hjertesorg og romantikk – alt man trenger å hente frem når man skriver en låt. Nå, mer enn noen gang før, føler jeg at jeg virkelig behersker låtskriving, fordi jeg nå, mer enn noen gang før, føler jeg er på mitt beste: Jeg har reist. Jeg har opplevd mange forskjellige kulturer. Og jeg har gått inn og ut av forhold. Jeg har rett og slett blitt klokere, kan man vel si. [Ler] Jeg tror det fører til bedre og ærligere låtskriving, som flere kan kjenne seg igjen i.

– LIVE NATION

Hva betyr det for deg å kunne skape musikk i dag?

JESSE MCCARTNEY

Som sagt er musikk min første kjærlighet. Jeg tok jo en pause på tre og et halvt, fire år for å gjøre andre ting og prøve ut andre kreative uttrykk. Da jeg var i studio sist, for rundt et år siden – da jeg startet denne nye samlingen med låter – innså jeg at jeg har blitt litt bedre på det. Når jeg tenker tilbake på mitt 16 år gamle jeg og lytter til noen av låtene jeg skrev, forstår jeg hvorfor plateselskapet ikke ville ta med den og den låten på albumet.

Jeg tror jeg har hatt en utvikling, og jeg føler at jeg fremdeles forbedrer meg. Men jeg føler at denne siste samlingen med låter har vist hva jeg kan som lyriker og låtskriver. Og jeg elsker det jeg driver med.

Noe av det jeg liker best nå, er å kunne skrive noe og legge det ut umiddelbart, og få en første reaksjon – i løpet av noen minutter – fra en gruppe mennesker som har fulgt meg gjennom årene. Det var ikke like enkelt før i tiden. Det pleide å ta flere måneder å finne ut hva den gjengse oppfatningen var om en låt.

– LIVE NATION

Vi vil gå nærmere inn på det – tilbakemeldingene – men først: Er det å skape musikk noe du ikke kan leve uten?

JESSE MCCARTNEY

Helt klart. Det høres ut som en klisjé, men det er sant: Musikk er et universalspråk. Jeg kan dra til Japan, og selv om jeg ikke kan et eneste ord japansk, vet jeg at når jeg spiller en låt, kan jeg se i ansiktene til publikum hva den betyr for dem. Det oppstår en energi på scenen midt i en konsert der man ikke trenger å forstå hverandre – men man forstår hverandre likevel.

Jeg kan ikke tenke meg et liv der jeg ikke setter på Spotify mens jeg drikker morgenkaffen. Jeg hører på musikk i bilen – det er en del av hverdagen min. Og jeg tror det er sånn for de fleste.

– LIVE NATION

Hvor mye betyr det for deg å opptre live foran tusenvis av fans?

JESSE MCCARTNEY

Jeg er mest komfortabel når jeg opptrer live. Jeg startet på scenen, og det var på teaterscenen jeg først ble kastet ut i det. Så jeg er veldig komfortabel på scenen. Og det som er virkelig flott med å opptre live, er at man kan se reaksjonen på en låt med egne øyne, og det er det jeg har gjort mer og mer. Jeg skriver en låt og spiller den på en universitetskonsert eller på turné – en låt ingen har hørt før, som ikke er gitt ut – og får den umiddelbare reaksjonen. Man føler med en gang om de elsker det, eller om det ikke treffer dem i det hele tatt. Det er det jeg liker best ved å opptre.

Og jeg elsker å spille låtene alle kjenner. Jeg blir aldri lei av å spille hitlåtene, når alle synger med. Det er en ubeskrivelig følelse. Men ja, jeg elsker å teste ut nye låter på scenen akkurat nå. Det er min nye greie. Jeg kan skrive noe, gå ut på scenen, og se om de digger det.

– LIVE NATION

Hvor viktig er fansen for deg?

JESSE MCCARTNEY

I disse dager, der mange er raske til å gå videre til noe nytt, er jeg veldig heldig med at fansen har vært så lojale, på en måte som jeg tror ikke er helt i tråd med tiden. Det er fantastisk.

Jeg tror at fansen virkelig har vist hva de er verdt, spesielt i løpet av det siste halvannet året. Jeg hadde tatt en lang pause fra musikken og var engstelig for å gi ut noe fordi jeg ikke visste hvilken reaksjon jeg kom til å få – jeg visste ikke om noen ville bry seg. Men så dukket de opp i rekordstore mengder. Vi hadde to utsolgte turneer i år. Det viste hvor lojale fansen virkelig er.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

«Visjonen til Sony – selskapets kjernefilosofi – er å levere «kando»-opplevelser gjennom lyd og musikk … Det liker jeg.»

– LIVE NATION

Du er midt i innspillingen av et nytt album. Hva er prosessen din, og hvor viktig er det å gi fansen det beste?

JESSE MCCARTNEY

Vel, noe av det er at fansen kan lukte uærlighet lang vei. Og de vet hva som er ekte saker. De vet når du virkelig prøver, og de vet når du ikke gjør det. Noe av det jeg hører oftest fra fansen, er hvis jeg ikke legger ut noe på noen dager: «Du forsvinner, du slutter, du gjør det igjen. Ikke gjør det.» De holder meg helt klart på tå hev, og det elsker jeg. Det setter jeg pris på.

Og som en artist og perfeksjonist til noen som bryr seg om hva jeg gjør, vil jeg at det skal være et skikkelig kvalitetsprodukt. Jeg vil at det skal høres fantastisk ut. Jeg vil at det skal være de beste låtene jeg er i stand til å skrive. Jeg vil at de skal vekke vonde, glade eller romantiske følelser. Jeg vil at de skal gjøre inntrykk på publikum, uansett hvilke følelser de vekker. Jeg vil at de skal oppfattes som noe de kan kjenne seg igjen i. Jeg tror det er det viktigste aspektet ved musikk, så jeg prøver å gjøre det på høyeste nivå. Jeg mener, det er en del av det. Jeg prøver ikke bare å få slengt sammen noe på et eller annet vis. Jeg prøver å gjøre det hundre prosent.

– LIVE NATION

Det du jobber med nå – jeg leste at det startet på grunn av fansens reaksjon på «Better With You», singelen du slapp i begynnelsen av fjoråret, som du på en måte bare luftet, uten å vite ...

JESSE MCCARTNEY

Ja, som «Here I am». «Better With You» var egentlig katalysatoren for hele dette prosjektet. Og det var noe jeg på en måte bare luftet, som du sa, for å se hvordan det gikk. Jeg visste jeg ville lage en video med et konsept jeg hadde i tankene. Og det var på en måte bare kostbart innhold – det var det jeg trodde det kom til å bli. Bare en veldig fin låt med et flott visuelt uttrykk, og så ser vi hva som skjer, hvis du skjønner? Og jeg var ikke egentlig forberedt på reaksjonen. Og nå, for å være ærlig, sliter jeg med å skrive ferdig, for jeg har reist og vært på turné så mye – som er helt fantastisk.

Men jeg hadde bare skrevet noen få låter, så nå prøver jeg å gjøre ferdig prosjektet. Og det er et fantastisk sted å være. Men, ja – da jeg begynte med dette, trodde jeg ikke at jeg skulle skrive et helt album – men her er jeg. Jeg har noen låter igjen, men jeg håper å få bli ferdig med noe i år.

– LIVE NATION

Kan du fortelle litt mer om hvilket forhold du har til fansen, og hvordan du holder kontakten med dem?

JESSE MCCARTNEY

Det har bare blitt sterkere, spesielt de siste tre eller fire årene. Sosiale medier har en så sterk posisjon innen musikk. Da «Beautiful Soul» og debutalbumet mitt ble gitt ut, hadde jeg et helt team rundt meg – et PR-team, et markedsføringsteam – og de styrte alt. Vi gjør dette, så flyr vi hit, og så gjør du dette intervjuet. De tingene er fortsatt viktige, men det som har vært viktigst, er sosiale medier.

Nå trenger jeg egentlig ikke å gjøre mange av tingene jeg måtte da jeg skrev kontrakt med et plateselskap for 10–15 år siden. Nå kan jeg rett og slett ta opp mobilen, legge ut 20 sekunder av en låt jeg holder på med, på Instagram eller Twitter og få en umiddelbar reaksjon. Og jeg leser reaksjonene. Jeg bruker en time hver dag på å lese direktemeldinger, svare fansen og se hva de driver med. Noen ganger handler det om noe som skjer i livet deres, eller at de ikke likte måten noe ble gjort på, og så snakker jeg med dem om det. Hva var det du ikke likte? Nå kan man ha slike samtaler.

Og de har direkte tilgang til deg, noe de ikke hadde før. Før var artisten omgitt av mystikk – de så aldri hva som foregikk bak kulissene. Og så kom man plutselig ut på scenen, opptrådte og gjorde sin greie. Nå er det snudd helt på hodet. Vi lever i en verden der alt handler om innhold, og det er cirka 25 prosent musikk og 75 prosent hva man spiste til lunsj. Jeg tror det har forandret forholdet mellom artisten og fansen helt. Det handler om innhold og å la folk få et innblikk i hverdagen din og virkelig bli kjent med deg.

– LIVE NATION

Da det nyeste albumet ditt, «In Technicolor», kom ut, sa lytterne at det representerte et mer modent lydbilde for deg. Du har snakket om hvordan det å få det perfekte resultatet kan innebære å gå frem og tilbake mellom å utforske nye lyder og omfavne tidligere arbeid. Hvilken betydning har det for deg i dag og med musikken du lager nå?

JESSE MCCARTNEY

Det perfekte resultatet. For meg avhenger det av hva man prøver å oppnå. Jeg tror In Technicolor var perfekt. Jeg var litt yngre, men jeg prøvde virkelig å angripe et lydbilde med det albumet. Jeg var ute etter poplyden fra slutten av 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet, og vi peilet oss virkelig inn på den perioden i musikkhistorien. Det var en hyllest til popmusikken fra den tiden.

Men til og med på det nåværende prosjektet mitt kan det skje noe i studio der alle bare ser på hverandre og sier «dette føles bra – dette føles skikkelig bra». Jeg er min egen største kritiker – jeg går i sømmene på noe i månedsvis før jeg er klar til å gi det ut. Og jeg har et team rundt meg også – folk med musikalske hoder og ører jeg kan stole på. Så det er vanskelig å si når man oppnådd et perfekt resultat. Det er ikke egentlig et godt svar, men man bare vet det. Man kan føle det.

Og forresten, noen ganger bare vet man det, men så går alt galt. Så man vet egentlig aldri. Og det er noe av det fine ved det. Man tror – du håper – og så går man ut på scenen og får en lunken reaksjon. Da må man gå tilbake til utgangspunktet. Men noen ganger skriver man noe og tenker at det er ganske bra, og så utvikler det seg til noe helt eget live – med et nytt arrangement eller en remiks – eller det skjer noe som gjør at alle plutselig sier «ja, der er den».

 Som musiker og låtskriver tror jeg at man går inn for å gjøre det beste man kan – hva som skjer videre, er opp til publikum.

– LIVE NATION

Du er produsent i tillegg til sanger og låtskriver. Hvor utfordrende er det å holde de ulike rollene atskilt?

JESSE MCCARTNEY

Jeg spiller sjelden inn vokalen samme dag som jeg skriver en låt, fordi jeg liker å la låten puste og utvikle seg, på en måte – spesielt med melodiene. Jeg tror at jo mer tid du tilbringer med en låt, desto mer blir den din egen, og jo mer du kan synge den, desto bedre kan du synge den. Jeg tror det er viktig for melodien.

Men ja, når jeg går inn i båsen, går jeg rett i vokalproduksjonsmodus der jeg vet hva jeg kan. Etter så mange år i studio og etter å ha jobbet med noen av de beste produsentene – vokalprodusentene – i verden har jeg sett bransjetriksene og hva man kan gjøre for å fremheve en bestemt linje eller dempe en bestemt del av en låt. Det å bruke stemmen min er noe jeg føler jeg har blitt spesielt god på gjennom årene.

Og som produsent tar man på seg produsentrollen. Man bestemmer hva sporet trenger, og hva det ikke trenger. Jeg har lagt til meg en vane med å ta bort ting fra låten og beholde bare et minimum av det man trenger for å gjøre den så bra som mulig.

Så man trer inn i ulike roller hver dag, og det tar lang tid å få et perfekt resultat. Men det er det jeg elsker å drive med.

– LIVE NATION

Som produsent, kan du fortelle oss litt om hvor viktig lydkvaliteten på et spor eller et album er for å skape et følelsesmessig bånd til publikum?

JESSE MCCARTNEY

Noen av mine absolutte favorittalbumer er de med små lydeffekter – små vokalgreier – som det Michael Jackson pleide å gjøre. Jeg vokste opp med å høre på Thriller og alle Michael Jacksons album hver dag. For meg var det bare de små tingene midt i låten som ikke nødvendigvis hadde noe å gjøre med akkordene eller melodiene.

Det er sånne små ting man legger merke til, eller den lille «tah-tah»-lyden Prince pleide å lage på gitaren, som bare er én liten ting på gitar. Og på et eller annet vis ble det fokuspunktet for albumet.

Som produsent tror jeg det er det man streber etter – å finne de øyeblikkene. Hva er de små elementene som virkelig vil fange lytterens oppmerksomhet? Jeg tror vi har gjort det mer enn noen gang før med de nye sangene jeg gir ut nå. Jeg tror «Selfless» har det. Jeg tror «Soul» har det. «Better With You» hadde et enkelt gitarriff, men måten vi la til forsinkelsen og gjenklangen gjorde det til en av de mest uforglemmelige delene av låten.

Lyd er noe av det viktigste når man opplever en låt, spesielt for første gang. Man vil at lytteren skal ville høre den igjen og igjen.

Visjonen til Sony – selskapets kjernefilosofi – er å levere «kando»-opplevelser gjennom lyd og musikk. «Kando» er et japansk begrep som viser til det å skape et følelsesmessig bånd eller det å bli rørt.

Det liker jeg.

jessemccartney-play-3
jessemccartney-still

«Jeg er i den sjeldne posisjonen der jeg får være på den andre siden av den opplevelsen, på scenen. Det er en fengslende følelse.»

– LIVE NATION

Målet til Sony er å skape et følelsesmessig bånd gjennom lyd og musikk. Kan du huske en gang du opplevde det selv gjennom musikk, da du ble spesielt rørt av en låt?

JESSE MCCARTNEY

Noen av mine kjæreste minner er fra da jeg var fire eller fem år. Jeg satt bak i bilen til faren min mens vi kjørte gjennom høstfargene i Connecticut på vei til bestemoren min, som bodde langt ute på landet ved en innsjø. Vi pleide å høre på «Sweet Baby James» av James Taylor, og jeg husker at jeg forelsket meg helt i melodien. Den var så vakker – den dysset meg i søvn, men gjorde meg også glad. Den gjorde alt man kunne ønske seg fra en låt, som på en måte er «kando», ikke sant?

Det albumet var vendepunktet for meg. Jeg var bare et barn som tenkte at musikk var det mest magiske i hele verden, og jeg tror ikke jeg kunne gjøre noe annet etter å ha hørt på et sånt album. Jeg spilte den på repeat. Jeg spiller den fremdeles på repeat, i favorittene mine i bilen akkurat nå. [Ler] Så jeg tror det var den første gangen jeg opplevde det japanerne kaller «kando». Jeg elsker det. Jeg skal begynne å bruke det hele tiden.

– LIVE NATION

Har du sett at fansen reagerer på musikken din på den måten? Har du opplevd situasjoner med fansen der du merket at de hadde en følelsesmessig reaksjon på det du gjør?

JESSE MCCARTNEY

Ja, og jeg tror den siste gangen var da «Better With You» ble gitt ut. Etter å ha vært borte fra musikken så lenge tror jeg ikke fansen forventet at jeg skulle gi ut noe. Og «Better With You» hadde en litt nostalgisk kvalitet i den forstand at den minnet veldig om de tidlige låtene mine, som «Beautiful Soul». Jeg tror den var mer moden lydmessig, men den hadde likevel noe som ga den et nostalgisk preg. Den begynte å få millioner av strømminger og visninger på YouTube og satte på en måte det hele i gang igjen. Det var en følelsesmessig reaksjon på en sang fra en artist de kanskje ikke visste at de ønsket å høre fra igjen. Det er ingen tvil om at det var fint å se en slik overveldende positiv reaksjon.

– LIVE NATION

Når du spiller den live nå, opplever du en følelsesmessig respons fra publikum?

JESSE MCCARTNEY

Ja, det føles bare så stort. Alle holder mobilen i været med lommelykten på. Det har blitt til en skikkelig stemningsfull reaksjon på denne power-balladen. Og det er virkelig en av de beste følelsene i verden å stå på scenen og se publikum reagere slik på en såpass ny låt. Reaksjonen er like stor, om ikke større, som for noen av hitlåtene jeg har hatt på listene. Det er veldig kult.

– LIVE NATION

Det må være fantastisk å høre store folkemengder synge tekstene dine tilbake. Kan du beskrive hvordan det høres ut, og hvordan det påvirker deg emosjonelt?

JESSE MCCARTNEY

Som konsertgjenger og musikkelsker selv er det noe spesielt som skjer når du hører de første akkordene av en låt du kjenner og elsker, som umiddelbart tar deg til et tidspunkt i livet ditt, uansett når det var, eller hvor gammel du var. Det henter frem så mange minner på én gang, og du vil bare synge med. Og jeg er i den sjeldne situasjonen der jeg får være på den andre siden av den opplevelsen, på scenen.

Det er en fengslende følelse. Det er et øyeblikk da du vet det kommer, du vet du skal til å begynne på den låten, du ser på publikum, og det blir helt stille. Så begynner de første akkordene, og hele arenaen bryter ut i sang. Alle er der sammen i det øyeblikket og tenker «å ja, dere var der også. Dere husker dette, dere var der den gangen. Herregud, la oss synge denne sammen». I det øyeblikket er man på samme bølgelengde. Det er en veldig fin følelse.

– LIVE NATION

Det å være på konserten er én ting – det er noe annet å høre innspillingene dine bli spilt av. Hvor viktig er det for deg at fansen hører musikken du har spilt inn, på en best mulig måte?

JESSE MCCARTNEY

Jeg tror noe av det vi streber etter som artister, er å lage et skikkelig bra produkt og få det til å høres så rent ut som mulig. Som en som har lyttet til mange album i løpet av livet, vet jeg når noe høres ut som om det er gjort hundre prosent. Mens når noe høres litt grumsete ut, eller man tenker «skru opp dette», eller «denne delen er for fremtredende», trekker det oppmerksomheten bort fra teksten.
Når det så faller på plass og er mikset perfekt, og du hører låten og alt er perfekt, er det ren lykke. Det er som den ultimate prestasjonen, når du setter sammen et album som høres nesten perfekt ut.

Det er utrolig viktig for meg at fansen får samme opplevelse som meg når jeg hører på en miks. Jeg mikser den jo for dem! Jeg vil at de skal høre den på sitt beste, fordi de er grunnen til at jeg lager musikken. En baker vil jo ikke bake et brød halvveis og selge det til noen sånn. Man vil at det skal være perfekt. Jeg vet ikke hvorfor jeg kom på det som en sammenligning, men det er sant.

– LIVE NATION

Så mye musikk spilles av gjennom hodetelefoner nå. 360 Reality Audio fra Sony er en oppslukende lydteknologi som gir en hel sfære av lyd gjennom vanlige hodetelefoner. Er det å kunne virkelig omgi lytteren med musikken din noe du ønsker å utforske?

JESSE MCCARTNEY

Jeg gleder meg skikkelig til å oppleve det. Jeg har ikke hørt hvordan det høres ut, ennå. Men jeg kan tenke meg at det blir på et helt nytt nivå. Og jeg er med på alt som gir en bedre opplevelse når man hører på musikk.

– LIVE NATION

Jeg har lest et uttrykk du bruker noen ganger: «Si ja til gode ideer.» Det høres ut som om du er åpen for ny teknologi og nye måter å gjøre ting på.

JESSE MCCARTNEY

Hundre prosent. Hvis det gir kunsten et løft, hvis det gir lytteren en bedre musikkopplevelse, hvordan kan noen være imot noe sånt?

– LIVE NATION

Hva kan den riktige lyden på riktig tidspunkt gjøre for en låt når du spiller den inn?

JESSE MCCARTNEY

Når man produserer en låt og setter sammen noe, er det noen ganger den ene tingen som skal til for å gi låten det lille ekstra. Noen ganger er det en vokal, andre ganger et trommemønster, eller en lydeffekt. Man vet aldri hva det kommer til å være. Men den ene tingen kan være det som avgjør om det blir en ordentlig fengende låt som folk kommer til å huske i årevis, eller ikke. Jeg tror alle som skaper musikk, leter etter den ene tingen, spesielt innen pop.

Vi leter alltid etter det som føles som balsam for øret – det som vil ta låten til et nytt nivå. Det er noe av hva det å være i studio handler om. Det handler om å lete etter og undersøke nye lyder, prøve ut rare ting og mislykkes gang etter gang, mens man håper på det øyeblikket der alle utbryter: «Ja, ja, der er den. Hører du det? Der er den!»

Nylig gjorde jeg en innspilling der vi satte opp tempoet på vokalen, så den fikk et skikkelig chipmunk-lignende preg. Så delte vi den opp på masse ulike måter, reverserte den og kjørte den gjennom en vocoder eller en synt – vi gjorde noen skikkelig rare ting. Vi endte opp med å bruke den et par ganger i låten, og nå har det blitt en del folk gleder seg til. Så ja, det er som balsam for ørene. Det er den beste måten å beskrive det på – små øyeblikk der man stopper opp og tenker «oi, hva var det». Det liker jeg. Jeg liker følelsen jeg får når jeg hører det.

– LIVE NATION

Den beskrivelsen gir oss et inntrykk av hvor komplisert det kan være å få til bra lyd i studio.

JESSE MCCARTNEY

I ett øyeblikk – helt klart.

– LIVE NATION

Tilbake til miksing: Kan du beskrive hvordan den rette miksen kan påvirke lytterens opplevelse av låten?

JESSE MCCARTNEY

For meg er det viktigste ved en bra miks at ingenting skiller seg ut når jeg hører på den. Ingenting kommer i veien for låten. Ingenting oppleves som forstyrrende. Jeg tror ørene mine er blitt tilpasset i løpet av årene, så kanskje jeg er mer følsom enn gjennomsnittslytteren, men jeg lytter virkelig, igjen og igjen. Og jeg lytter til bare trommene, bare hihaten. Jeg lytter til bare vokalen eller bare bakgrunnsvokalen. Jeg lytter etter ting som stikker seg ut, og så skrur jeg ned lyden og lytter ved et veldig lavt volum. Jeg lytter igjen – er det noe som stikker seg ut?

Oi, bassen er altfor høy. Vi må skru den ned et par desibel – bare skru den ned litt. Eller se her, denne vokalen bryter ikke godt nok gjennom. Vi må skru den opp. Som sanger liker jeg å få opp vokalen i miksen. Kanskje jeg bare er skikkelig narsissistisk, men det er meg. [Ler] Men etter min mening vil man ikke ha noe som trekker oppmerksomheten bort fra låten. Og det finnes veldig få miksere som jeg synes er virkelig gode. Men når du får en god en, er det supert. Det er noe jeg vet jeg måtte ha brukt årevis på å mestre, så jeg overlater det til proffene når jeg er ferdig med en låt.

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

«Jeg har aldri tatt på hodetelefoner og hørt noe sånt før»

– LIVE NATION

[Etter 360RA-demo] Du hørte nettopp noen låter fra en av de siste konsertene dine mikset i Sony 360 Reality Audio. Hvilket inntrykk sitter du igjen med?

JESSE MCCARTNEY

Jeg vet ikke hva slags heksekunster dere holder på med på bakrommet, men det der var noe helt nytt som jeg aldri har hørt før. Jeg er ordentlig imponert. Det føltes som om låten min var lydsporet i en storfilm. Det føltes større enn virkeligheten. Jeg har aldri tatt på hodetelefoner og hørt noe sånt før.

– LIVE NATION

Føltes det som om du var på konsert?

JESSE MCCARTNEY

Det gjorde det. Det føltes som om det var en liveversjon av meg rett foran meg. Det føltes også som om det var millioner av mennesker i publikum som opplevde konserten sammen med meg – spesielt når jeg lukket øynene. Det var en helt oppslukende opplevelse der det føles som om man ser på en liveopptreden. Det var helt utrolig.

– LIVE NATION

Vi så på deg mens du hørte på «Soul», og du lot deg rive med – det funket åpenbart for deg?

JESSE MCCARTNEY

Det var det. I begynnelsen prøvde jeg bare å identifisere opplevelsen, på en måte, fordi det er helt ulikt noe jeg har opplevd tidligere. Så i begynnelsen tenkte jeg bare «Hva er dette? Hva skjer?» Og så ... Har du noen gang vært i et spøkelseshus i en fornøyelsespark og tenkt «hva var den lyden»? Plutselig dukket det opp noe bakfra, og så forfra. Det var virkelig helt ulikt noe jeg har hørt før. Det er rett og slett noe du må oppleve for å kunne forstå.

– LIVE NATION

Hva likte du best i 360 Reality Audio-miksen av «Soul»?

JESSE MCCARTNEY

Ja. I overgangen før refrenget kan du høre gitaristen min Jacob spille noen små bølger, på en måte. Og de bølgene beveget seg fra foran til bak, nesten som om de startet foran til venstre og beveget seg helt bak til høyre. Det var virkelig noe man vanligvis ikke får med hodetelefoner. Det var skikkelig kult.

– LIVE NATION

Gleder du deg til fansen får oppleve 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Jeg synes det er veldig spennende. Hvis fansen visste om dette og så reaksjonen min, kan jeg ikke tenke meg annet enn at de ville ha ønsket seg den samme opplevelsen. Dette er egentlig noe alle burde ha. Jeg kan ikke tenke meg at noen ikke skulle ønske å oppleve det jeg nettopp opplevde. Det kommer til å bli vanskelig å gå tilbake til de vanlige hodetelefonene mine nå. [Ler]

– LIVE NATION

Hvordan vil du beskrive Sony 360 Reality Audio med ett ord?

JESSE MCCARTNEY

Hmmm. «Audiogasmisk.» Jeg tror ikke det er et ord – jeg fant det opp akkurat nå.

– LIVE NATION

Det er det nå.

JESSE MCCARTNEY

Ja.

– LIVE NATION

Tror du at 360 Reality Audio kan påvirke hvordan du skaper ny musikk i fremtiden?

JESSE MCCARTNEY

Det er et interessant spørsmål. Miksere i dag må sannsynligvis tilpasse seg denne teknologien. Ja, hvis jeg kunne få musikken til å høres sånn ut rett fra studio, hadde jeg helt klart gjort det. Nå som jeg vet at dette finnes, får jeg definitivt lyst til å utforske lydmomenter der denne teknologien kunne gi hele låten et løft. Det kommer til å bli interessant fremover.

– LIVE NATION

Kan det å vite om 360 Reality Audio muligens gjøre deg interessert i å lage et nytt livealbum?

JESSE MCCARTNEY

Helt klart. Det er over ti år siden sist jeg lagde et livealbum. Og for å være ærlig var jeg ikke spesielt fornøyd med det. Jeg husker faktisk at jeg tenkte at dere kan mikse det så mye dere vil, men det er alltid noe man ikke kan kontrollere – det er live, ikke sant, så det er vanskelig å mikse. Men når jeg hører dette, tenker jeg at jeg må bli ferdig med albumet sånn at vi kan lage liveversjonen. [Ler]

– LIVE NATION

Hva tror dere fansen kommer til å sette pris på med musikken deres når den presenteres i dette formatet?

JESSE MCCARTNEY

Jeg tror de vil kunne høre tiden og innsatsen som er lagt ned i det hele, hvis de kunne høre alt krystallklart – alt i en låt. Noen ganger kan noe bli skjult så du aldri får høre det, bare fordi det ikke er fremhevet eller understreket skikkelig. Hvis man kan trekke frem alle de fantastiske tingene vi har lagt inn, med denne nye teknologien, tror jeg det vil gi en opplevelse som er ti ganger så god.

– LIVE NATION

Hva tenker du om at Sony måler ørene dine for å optimalisere 360 Reality Audio for deg og gi deg en best mulig lytteopplevelse?

JESSE MCCARTNEY

Jeg har fått tilpasset formstøpte ørepropper til konserter mange ganger i løpet av årene. Som musiker prøver man å skåne ørene – man vil ha riktig mengde lyd og riktig lydkvalitet. Alle hører musikk på forskjellig måte. Alle har enkelte frekvenser de oppfatter bedre enn andre. Og hvis Sony kan gjøre opplevelsen unik for ørene dine og gi deg det trommehinnene dine trenger, er det helt perfekt.

– LIVE NATION

Hva slags ting håper du å se fra Sony fremover, som du kanskje har på ønskelisten?

JESSE MCCARTNEY

Herregud. Det høres jo ut som om vi kommer til å spille musikk på månen med Sony innen kort tid. Kan ikke dere bare sende meg de hodetelefonene i alle fargene som finnes? Det hadde vært en god start. Vi starter der.

– LIVE NATION

Har du noen siste tanker om 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Hvis du kan gi folk et fantastisk produkt som dette, der du opplever lyd fra alle deler av hjernen – det lurer jo på en måte hjernen din på den beste mulige måten – tror jeg det kommer til å forandre alt. Jeg tror det kommer til å forandre alt.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Finn ut mer om 360 Reality Audio og teknologien bak dette nyskapende lydkonseptet.

WH-1000XM3-hodetelefoner

Lytt gjennom WH-1000XM3-hodetelefonene våre med støyreduksjon for å få en fullverdig 360 Reality Audio-opplevelse.