KODALINE 360 Reality Audio – første lytteopplevelse

Vi snakket med KODALINE om låtskrivingsprosessen, deres første møte med 360 Reality Audio og hvordan det kan endre måten artister skaper musikk på.

I samarbeid med LIVE NATION

KODALINE-group

KODALINE

Fra venstre: Jason Boland / Steve Garrigan / Vincent May / Mark Prendergast

Den moderne rockekvartetten Kodaline, som holder til i Dublin i Irland, spesialiserer seg på fengende gitarrock og har blitt sammenlignet med Coldplay, Keane, U2 og Oasis. 

Mot slutten av 2012 ble bandet nominert til BBCs Sound of 2013, men ble slått av HAIM. Kodaline slapp debutalbumet sitt «In a Perfect World» i juni 2013, i kjølvannet av singlene «High Hopes» og «Love Like This». 

Bandet, som ble dannet i arbeiderklassebyen Swords rundt talentene Steve Garrigan, Vinnie May Jr., Jason Boland og Mark Prendergast, ga ut en EP oppkalt etter seg selv i 2012 og hadde planer om å slippe et helt album året etter. 

Albumet var en stor suksess i Irland, med to platinatrofeer, og gjorde det også godt i Storbritannia (der det nådde nummer tre på listene og solgte til gull) og deler av Europa. Kodalines andre album, «Coming Up for Air», kom ut i begynnelsen av 2015. 

Albumet nådde nummer fire på listene i Storbritannia og inneholdt singlene «The One» og «Honest». Sommeren 2017 vendte bandet tilbake med singelen «Brother» og EP-en «I Wouldn't Be». Det neste året ga de ut singelen «Follow Your Fire», som kom med på det tredje fulle albumet deres, «Politics of Living», som helte mer mot pop.

«Musikk er hva følelser høres ut som.»

– LIVE NATION

Takk for at dere kom. Kan dere fortelle hvordan Kodaline startet? Når visste dere at dere ville gjøre musikken til en karriere?

STEVE GARRIGAN

Jeg og Mark begynte å spille sammen i tenårene. Vi spilte egentlig bare coverlåter. Men jeg tror vi bare ble hekta og begynte å skrive låter og spille foran folk – hvem som helst som ville høre på, selv om de fleste ikke ville høre på på den tiden. Så det var litt tøft. [Ler] Men vi forelsket oss helt i musikk, låtskriving, innspilling og det å spille konserter. Og vi er veldig heldige nå som vi kan reise over hele verden og spille konserter – det er fantastisk.

– LIVE NATION

Kan dere si litt om hvordan dere klarte å holde det gående?

MARK PRENDERGAST

Vi hadde skrevet noen låter og hadde virkelig troen på dem. Vi sa til oss selv at selvfølgelig måtte andre få høre disse låtene. Vi ville få låtene ut i verden. Og i mange år som musikere, når man forteller folk at det er det man gjør, og det man ønsker å gjøre, har de ikke særlig tro på deg til å begynne med. Så det virket aldri realistisk før det begynte å skje. Og så, da det begynte å skje – vi begynte å gi ut musikken, og folk begynte å komme på konsertene våre – det var da vi skjønte at vi kan faktisk gjøre dette resten av livet – hvis de ønsker at vi skal det.

STEVE

Den beste og merkeligste følelsen i verden er å høre folk synge til musikken din. Og i en konsertsituasjon er det helt fantastisk.

– LIVE NATION

Det må føles ganske bra nå som dere trekker store folkemengder!

VINCENT MAY

Ja, vi har gått fra å spille små klubbkonserter med kanskje hundre mennesker, om ikke færre. Så det er virkelig luksus nå som vi får spille for et par tusen mennesker. Vi tar det aldri for gitt.

– LIVE NATION

Med det i tankene, hva betyr det å skape musikk for deg i dag?

VINCENT

Jeg tror det er alt.

STEVE

Ja, det er alt. Det er lidenskapen vår. Jeg kan ikke tenke meg en verden uten musikk.

VINCENT

Jeg tror ikke vi kunne se for oss å gjøre noe annet enn dette. Det er den beste jobben i verden. [Ler]

STEVE

Det er også et kult uttrykk. Men det er litt, eh, jeg vet ikke helt ...

MARK

Fortsett ...

STEVE

«Musikk er hva følelser høres ut som.» Det mener jeg virkelig. Se der, han kommer bare til å le av meg.

VINCENT

Nei, det er kult.

STEVE

Noen ganger kan man formidle en følelse gjennom en låt som man ikke klarer å sette ord på. Den bare skinner gjennom.

MARK

Det å kunne skrive en låt om noe som virkelig berører meg – enten jeg sliter eller har det topp – ofte vil det ende opp i musikken vår. Og vi kommer oss jo ikke på turné med mindre vi skriver musikk. Så det å lage musikk betyr alt. Det er der alt kommer fra.

kodaline-play-1
kodaline-play-2

«Musikk har forskjellig betydning for alle. Men det beste er når du samler alle disse menneskene og de synger med til musikken.»

– LIVE NATION

Hvordan formidler du alle de følelsene du legger ned i musikken du skaper, når du opptrer live?

MARK

På den forrige konserten vi spilte for noen dager siden, var det en jente på første rad med tårer i øynene. Men hun så så lykkelig ut tvers igjennom. Åpenbart betydde mange av sangene mye for henne, mens personen ved siden av henne bare lo og klappet og hadde det gøy. Så musikk har forskjellig betydning for alle. Men det beste er når du samler alle disse menneskene som synger med til musikken.

STEVE

Ja, det er en fantastisk følelse.

– LIVE NATION

Og hvor viktig er fansen for deg?

STEVE

På slutten av nesten alle konsertene våre sier jeg takk til hver eneste person for at de kom. Uten fans kunne vi ikke ha drevet med dette. Vi kunne ha skrevet sanger, men ingen ville ha hørt på dem. Vi kunne ha spilt konserter, men det ville ikke ha vært noen der. [Ler] Vi er ingenting uten fansen, så vi setter veldig stor pris på dem.

JASON BOLAND

Vi har vært veldig heldige med at de har støttet oss så mye. Vi har selvfølgelig forandret oss mye i løpet av karrieren. Vi har endret stil og retning og vært borte i perioder. Og hver gang vi kommer tilbake, er de der, klare til å hilse på oss igjen og komme på konsertene våre.

– LIVE NATION

Dere liker fremdeles å spille mindre konserter fra tid til annen. Det virker som en slags hyllest til fansen – å gå inn i en liten klubb og møte dem ansikt til ansikt. Kan dere fortelle oss litt om den opplevelsen?

STEVE

Jeg tror det er som det Mark sa tidligere om tårer som triller nedover kinnene på én fan, mens en annen ler. Du kan se det på en liten klubb, men du mister det litt på større konsertarenaer. Så det er vel noe ekstra spesielt med det – man føler en sterkere tilknytning til fansen.

MARK

Og noen ganger hvis man spiller på en klubb – en liten klubb med kanskje 200 fans – kan det føles høyere enn når du spiller foran tusenvis av mennesker, fordi de alltid er langt unna. Hvis du er på en klubb, er det så mye mer energi stappet inn i et bitte lite rom. Så selv om vi spilte på store festivaler overalt i sommer, reiste vi også rundt og spilte bitte små akustiske klubbkonserter, og jeg tror vi får det samme ut av det som vi gjør fra en stor konsert. Det er fint å kunne gjøre begge deler.

– LIVE NATION

La oss snakke om det nyeste albumet deres, Politics of Living. Dere har utvidet horisonten litt på denne, både når det gjelder lydbilde og låtskriving. Kan dere fortelle litt om hvorfor dere ønsket å utforske på dette albumet – jobbe med forskjellige produsenter og leke med forskjellige lyder i studio?

STEVE

Det vi var mest opptatt av da vi begynte på dette albumet, var å bryte ut av komfortsonen. Og jeg tror at komfortsonen vår som band har vært langsomme ballader og ganske minimalistisk med tanke på produksjon. Vi fikk mulighet til å jobbe med masse kule folk, og hver produsent tilførte noe nytt og introduserte oss for en helt ny verden av lyder. Det var mange låter vi bare la bort, men det var veldig gøy å eksperimentere med dem. Vi lærte mye.

Vanligvis går jeg rett til et piano når jeg skal skrive en låt, eller tar opp gitaren og begynner å synge melodier eller noe. Mens en av produsentene våre bare satt ved PC-en – plutselig hadde han masse ville lyder som fikk låtskrivingsprosessen i gang. Det er en helt annerledes måte å jobbe på. Men det var fantastisk, og jeg er veldig stolt av hva vi har fått til med dette albumet. Vi gjorde akkurat det – vi brøt ut av komfortsonen og eksperimenterte. Og vi oppdaget noen lyder vi ikke visste fantes. Det var en fantastisk prosess. Det var kult.

JASON

Ja. På Politics of Living ville vi bare utvide horisonten vår litt. Og vi fikk fantastiske muligheter til å jobbe med noen nye produsenter som virkelig dyttet oss i noen nye retninger.

MARK

Favorittlyden min på dette albumet er i en låt som heter «I Wouldn't Be». Det er bare de fire stemmene våre, og ikke noe annet. Den første gangen jeg hørte den innspillingen i studio, tenkte jeg at det hørtes skikkelig fint ut fordi det ikke hadde noen triks. Steve gikk inn og sang sin del, og så gikk vi inn én etter én og sang våre. Bare det å høre de fire stemmene våre uten noe annet var veldig oppmuntrende. Det var veldig fint å høre.

– LIVE NATION

Mens vi er inne på lydopplevelser, hva synes du om den nye 360 Reality Audio-teknologien fra Sony? Den gir deg mulighet til å plassere lytterne midt i sentrum av miksen din og flytte lydene rundt dem. Tror du det kan hjelpe deg med å formidle noe med musikken din som ikke har vært mulig til nå?

STEVE

Det er helt utrolig.

VINCENT

Det er en ny måte å gjøre det på. Men det er også som da de først brukte multitrack-innspilling eller ...

STEVE

Overdubbing.

VINCENT

Overdubbing! Det er som å utvide horisonten. Det er en helt ny måte å ...

STEVE

... å lytte til musikk. Og det er potensielt en helt ny måte å skape musikk på.

VINCENT

Ja, det kan endre måten folk komponerer eller mikser musikk på, og hvordan sluttbrukeren opplever det, helt. Det kan endre livet vårt.

– LIVE NATION

Hva kan den riktige lyden på riktig tidspunkt gjøre for en låt når du spiller den inn?

STEVE

Den riktige lyden på riktig tidspunkt kan gjøre låten komplett. Hundre prosent. Den kan gå fra å ikke være helt i mål – bare OK – og så plutselig finner man den riktige lyden. «Wow, det er kjempebra, der har vi den. Der har vi den – la den være.» Det kan gjøre låten komplett.

JASON

Det er som å finne nøkkelen til en lås du har prøvd å åpne.

STEVE

Ja, eller den siste brikken i et puslespill. Noe sånt. Det er utrolig hvor viktig det er å finne den riktige lyden.

– LIVE NATION

Hva kan den rette miksen gjøre for lytteren når du har spilt inn en låt?

MARK

Den rette miksen er så viktig. Vi har fått tilbake låter vi har brukt flere uker på i studio og virkelig elsket dem. Så får man miksen i innboksen og tenker «herregud, her er den». Og så trykker man på Play-knappen, og man hører umiddelbart at noe ikke er helt som det skal: Essensen av låten har blitt borte. På den andre siden kan man få den rette miksen av en låt man kanskje ikke hadde særlig tro på. Plutselig hører man miksen, og så hører man hva mikseteknikeren hadde i tankene da han eller hun hørte låten. Da kan man skifte mening. Og da er det slik alle vil høre den.

STEVE 

Miksen kan være det som får låten til å briste eller bære. Det er helt klart en av de viktigste tingene.

MARK

Jeg misunner ikke dem som må mikse alt, til og med liveopptak. Det må være tøft. Det er én persons personlige mening, og de må ta en avgjørelse om hvordan det skal høres ut for alle andre. Vel, en god miksetekniker er – du tviholder på dem når du finner dem.

VINCENT

Ja.

kodaline-play-3
kodaline-play-4

«360 Reality Audio tar deg til et annet sted. Det tar deg ut av dette rommet og inn på konsertarenaen.»

– LIVE NATION

OK, folkens. Nå som dere har fått mulighet til å oppleve 360 Reality Audio fra Sony gjennom hodetelefoner, hva synes dere?

STEVE

Jeg har aldri opplevd noe lignende. Jeg prøvde å sette ord på det. Det er som å være på konserten.

VINCENT

Det føltes som om jeg faktisk satt på trommeplattformen og spilte, på grunn av hvor definert alt var. Den lave enden var fantastisk. Det føltes som om jeg satt på plattformen og spilte på konserten.

STEVE

Det er ganske utrolig. Jeg mener ...

MARK

Det er en helt ny opplevelse.

JASON

Jeg synes mye av rommet formidles. Nå kan du føle hvordan det var i rommet den kvelden.

STEVE

Det tar deg til et annet sted. Det tar deg ut av dette rommet og inn på konsertarenaen.

– LIVE NATION

Hva følte dere da dere hørte dere selv i Sony 360RA?

MARK

Jeg er spent på hva fremtiden vil bringe. Jeg gleder meg til å se hvordan det utvikler seg, og hvordan musikk blir gitt ut. Hvis den blir gitt ut i et format der du kan lytte til den på denne måten, tror jeg det kommer til å forandre alt.

VINCENT

Ja. Det at vi omtaler det som et format, gjør at jeg ser for meg å høre klassiske låter mikset på den måten – som Led Zeppelin-låter eller Beatles-låter.

STEVE

Tenk deg å høre en livekonsert!

– LIVE NATION

Var det noe du likte best? Noe som skilte seg ut på en måte du ikke hadde hørt før?

JASON

Ja, jeg tror det er introen. Vi får høre publikum hyle tilbake til oss hver kveld, og det er den beste følelsen i verden, som Steve snakket om tidligere. Men nå tror jeg alle kan oppleve det vi får høre når vi står på scenen.

MARK

Det føltes så ekte. Vi hadde nettopp kommet hjem fra turné, men dette var som om vi var tilbake på turneen igjen. For folk som kanskje aldri vil oppleve hvordan det føles å opptre foran et stort publikum, er dette det nærmeste man kommer, tror jeg.

– LIVE NATION

Gleder du deg til fansen kan oppleve det?

STEVE

Helt klart. Jeg tror det vil være en utrolig opplevelse for mange – på en god måte.

VINCENT

Ja, for vi er imponert over det, og vi får jo oppleve sånne ting. Som gutta sa, det at en tilskuer eller en fan får oppleve det – ja, det er helt unikt.

– LIVE NATION

Her er et vanskelig et: Hvordan vil du beskrive 360 Reality Audio-opplevelsen med ett ord?

JASON

Oppslukende.

STEVE

Ja, det er et godt ord. Oppslukende er bra.

VINCENT

Ja. Fantastisk.

STEVE

Ekte.

JASON

Det er virkelig oppslukende. Du er der, rett og slett.

MARK

Levende.

kodaline-listening-1
kodaline-listening-2

«Jeg tror 360 Reality Audio er en helt ny måte å tilnærme seg musikkskaping og musikkinnspilling på.»

– LIVE NATION

Nå som du vet at 360 Reality Audio fra Sony finnes, er det mulig at det vil inspirere deg til å skape musikk på en ny måte?

STEVE

Jeg tror det er en helt ny måte å tilnærme seg musikkskaping og musikkinnspilling på.

MARK

Jeg tror det starter når du er i studio og spiller noe, og du kan dra det mot venstre og høyre. Men i 360 Reality Audio kan du gå hvor du vil, hvis du skjønner?

STEVE

Det er ganske utrolig.

JASON

Vi har prøvd å filme noen konserter i 360 [video], men har ikke helt klart å fange opplevelsen med bare video. Men jeg tror en konsert i 360 med matchende lyd blir en helt ny opplevelse.

STEVE

Ja, det er fremtiden.

– LIVE NATION

Hvilke fordeler tror du det vil ha for fansen?

VINCENT

Jeg tror fordelen er at de kommer til å høre mer av det vi hører på scenen hver kveld, som er fantastisk. Hvis vi ikke kan invitere hele publikum ...

MARK

Du kan prøve ...

VINCENT

... Dette er det nest beste.

MARK

Det er mer enn følelse enn noe annet. Da jeg tok på hodetelefonene, tok det litt tid – det er vanskelig å forklare hvordan det føles.

STEVE

Det er vanskelig å sette ord på det. Men jeg tror at for fansen – for fans som kanskje ikke har hørt oss live – er det som å være der. Så det er ganske utrolig.

VINCENT

Men kom på en konsert likevel.

JASON

Ja.

STEVE

Ja.

JASON

Det er nesten like bra som live.

MARK

Det er nesten like bra som live. Ikke ta fra oss jobben på den måten. [Latter]

– LIVE NATION

Dere har også vært gjennom prosessen med å måle ørene deres, for å optimalisere 360 Reality Audio-opplevelsen. Hva synes dere om måten Sony kan tilpasse opplevelsen på for hver lytter?

JASON

Jeg synes teknologien bak den er helt utrolig. De har gjort enorme fremskritt som jeg aldri hadde trodd var mulig. Det at de kan kartlegge hvor hodet ditt er i et rom, og gi en forskjellig opplevelse for hver av oss. Selvfølgelig vil Steve høre noe litt annet enn meg under en konsert fordi jeg er litt høyere. Men at det kan formidles gjennom hodetelefoner, er helt utrolig.

VINCENT

Ja. Det er litt vilt at det skjer, og at det skjer så raskt. Så jeg tenker at i et brukstilfelle kommer det til å være fantastisk at du kan tilpasse det til hver enkelt person.

MARK

Det føles veldig futuristisk mens det foregår. Og det føles helt nytt og ukjent. Jeg likte det veldig godt.

STEVE

Det er vanskelig å sette ord på det, men jeg er helt enig i alt gutta har sagt. Fremtiden ser kul ut.

KODALINE-Vincent
KODALINE-Steve
360-reality-audio

Finn ut mer om 360 Reality Audio og teknologien bak dette nyskapende lydkonseptet.

WH-1000XM3

Lytt gjennom WH-1000XM3-hodetelefonene våre med støyreduksjon for å få en fullverdig 360 Reality Audio-opplevelse.