ARTISTINTERVJUER MED SONY
Marty Friedman
Gitarist i det amerikanske metalbandet Megadeth fra 1990 til 2000. Marty flyttet til Japan i 2004 og liker mange musikksjangre, inkludert JPOP.
ARTISTINTERVJUER MED SONY
Gitarist i det amerikanske metalbandet Megadeth fra 1990 til 2000. Marty flyttet til Japan i 2004 og liker mange musikksjangre, inkludert JPOP.
Marty har bodd i Japan siden 2004, og han er svært aktiv i musikkmiljøet der. Han jobber som programleder, utøver og skribent, og han eier sitt eget plateselskap – blant annet. Han snakker med oss om hvilken innvirkning høyoppløselig lyd kommer til å ha på musikkbransjen.
Intervjuet av blueprint / Foto av Yohei Takeuchi
Spørsmål: Du er jo fra USA – hva var ditt første møte med en Walkman®?
Svar: Det var da jeg var tenåring. Den gang lyttet du jo som regel bare til musikk når du var hjemme eller på en konsert, men jeg digget å bære med meg den enorme kassettradioen min på high school. Så jeg ble fylt av forundring da jeg først så en Walkman®.
Spørsmål: Hva slags musikk lytter du til?
Svar: Stort sett musikk som jeg holder på å lage selv. Av og til, når jeg har vært i studio lenge av gangen, kan det bli vanskelig å høre forskjell på hva som er bra og hva som er dårlig. Så da lytter jeg mens jeg rusler en tur i en park eller et tempel. Da føles det faktisk som om det er noen andres musikk – så min egen tilbakemelding på den blir mer naturlig.
Spørsmål: Det ser ut til at bærbar lyd er essensielt for det kreative arbeidet ditt. Hva tenker du om å bruke en Walkman® med høyoppløselig lyd?
Svar: Hvis man sammenligner med mp3, er de lave tonene mer melodiøse. Men det er viktigere for meg å ha bærbar lyd som er robust og enkel å bruke, og jeg tenker ikke så mye på gode spesifikasjoner eller høy kvalitet.
Spørsmål: Hva tenker du, som komponist, om høyoppløselig lyd?
Svar: Det er sant at kvaliteten går ned på CD-er eller komprimerte lydfiler sammenlignet med mastering, men jeg har egentlig aldri vært plaget av det. Jeg mener, jeg tenker alltid: «Ikke glem følelsene til vanlige folk». Så når jeg komponerer, bruker jeg gode høyttalere, men til slutt lytter jeg til musikken via billige høyttalere og justerer lyden deretter.
Spørsmål: Hvis høyoppløselig lyd slår an, kan det endre den typen produksjonsprosess?
Svar: Ganske snart kommer smarttelefoner til å bli kompatible med høyoppløselig lyd. Når det skjer, kommer det ikke bare produksjonssiden til gode, men også hele musikkindustrien, fordi penger får ting til å skje. Man trenger finansiering for å skape god musikk ... og jeg vil at lytterne skal bruke penger på musikk som de liker. Hvis folk prøver denne Walkman®-en, vil de kanskje få lyst på musikk med høyoppløselig lyd – og det ville i hvert fall vært en god ting for musikkbransjen og musikere.
Spørsmål: Greit, siste spørsmål. Hva er musikk for deg?
Svar: Hm, jeg ville sagt at det er en integrert del av livet mitt. Hvis jeg var strandet på en øde øy med bare én ting, ville det vært en bærbar lydspiller med digert minne. (ler)
«Det lyttere virkelig vil ha – og kjøpe – er musikk som gir dem lyst til å eie den.»
Hør selv de fineste lydnyansene i studiokvalitet med høyoppløselig lyd. Vår lidenskap for musikk forener hver eneste komponent fra signal til høyttaler, mens avansert teknologi som digital oppskalering bidrar til å skape den ultimate lytteopplevelsen.