Å lytte til musikk på førsteklasses lydprodukter er en fornøyelse. For å friste et bredere publikum har vi utviklet et nytt designspråk.
I takt med økt bruk av smarttelefoner og mobilenheter er det nå veldig vanlig å lytte til mp3-er eller AAC-er, og færre tar i bruk høyoppløselig lyd. Vi ønsker at flere skal få høre hva de har gått glipp av, med lytteopplevelser som overgår CD-en – spesielt nå som fremskrittene innen digital lyd har økt mengden og kvaliteten på strømming. Dessuten viser det faktum at trådløs lytting blir mer populært at folk også vil ha noe enkelt og praktisk. Tiden var inne for å ta en ny titt på hva som gjør førsteklasses lyd nettopp førsteklasses, utvikle et nytt designspråk for nåtid og fremtid og formidle hva som skiller akkurat denne lytteopplevelse fra andre.
Hva ser folk etter når de søker førsteklasses lyddesign? Vi spurte profesjonelle lydteknikere og lydentusiaster gjennom forskning og på seminarer i Tokyo og London. Da vi snakket om estetikk med lydentusiastene, minnet de oss på hvor viktig det er at produktets utseende og materialer viser til det tekniske grunnlaget og forsikrer lytteren om at produktet har enestående lyd med høy oppløsning. Snarere enn et slankt, lett og futuristisk utseende ønsker vi å skape tillit med en overlegen produktdesign som er solid og omfattende.
Komprimering, kondensering og negativt rom
Vi begynte å like hvordan ting ser ut etter at de har blitt komprimert og kondensert da vi så på hva som gjør en førsteklasses lytteopplevelse med høy oppløsning mulig. Vi presset sammen alle elementene i et lydprodukt til én solid masse – komprimerte dem til alle materialene var smeltet sammen, og det vi stod igjen med, er det mest essensielle. Det er ikke til å unngå at denne prosessen avslører det negative rommet som skapes idet disse essensielle funksjonene bevares. Likeledes bestemte vi oss for å fokusere på utformingen av dette gjenværende rommet som fremhever det som gjør førsteklasses lyd førsteklasses.
Hvordan ser det ideelle negative rommet rundt lydprodukter ut? Vi hadde tre grunnkonsepter. Formene som oppstod ut fra denne prosessen, skulle være enkle og ikoniske. Lydproduktene skulle også se solide og holdbare ut. Og den fine utførelsen og teksturen skulle lede tankene an til musikk med høy oppløsning gjennom sitt presise utseende og utrykk for høy tetthet.
Takuma, sjefsdesigner
Trenden er minimalistisk design, men utformingen på førsteklasses lyd er inspirert av andre idealer. Når det gjelder utformingen, bør den si noe om funksjonene og teknologien bak den gode lydytelsen. Høyoppløselig musikk har detaljene som normalt forsvinner, og gir lyd med gjennomslagskraft og substans. Vi bør tilnærme oss design på samme måte. I stedet for å fjerne det ene elementet etter det andre, bør vi søke former som minner om iboende kvalitet, i en utforming som er så elegant som mulig.
Ekte HiFi-lyd, komprimert
NW-ZX2
Hvis du tar en nærmere titt på Walkman® NW-ZX2, kommer du til å oppdage at vi ikke har forsøkt å skjule forsterkerblokken. I stedet ser du at delen der forsterkeren befinner seg, stikker litt ut, selv om resten av produktet virker komprimert. Dette er en særegen form og en påminnelse om hva som kreves for å produsere overlegen lyd. Det negative rommet rundt de innfelte knappene gjør det enkelt å vite hvor knappene er. De buede sidene på aluminiumsrammen gir større stivhet og er nok et designelement som støtter lydytelse. Den slyngrensede utførelsen gir assosiasjoner til høy oppløsning. Og når du setter spilleren ned, ser du at stativformen gjør at den står høyt nok til at du kan koble til store kontakter av høy kvalitet, takket være nøye utforming og det negative rommet.
Inkorporerte grensesnitt
PHA-3
I motsetning til tidligere hodetelefonforsterkere der grensesnitt og kontroller tilsynelatende er lagt til som eksterne funksjoner, har PHA-3 alle nødvendige komponenter inkorporert i et solid og plassbesparende produkt som viser spor av disse viktige aspektene. Vi kondenserte disse funksjonene ved å integrere controllene i produktet og gi rom til volumhjulet og hodetelefonkontakter. Vi har dekket over skruene slik at produktet er enda mer glatt og helhetlig. Utførelsen er i rillet aluminium, og du kjenner kvaliteten i den riflede strukturen på volumhjulet.
Yashiro, designer
Det er viktig at formen på førsteklasses lydprodukter gjenspeiler den høye lydkvaliteten. For oss representerer negativt rom det rommet som er igjen etter at vi har bevart elementene som er avgjørende for lydkvalitet og lytteopplevelse. Utsiden tok altså form mens vi så innover, og alt er koblet til en eksepsjonelt ren lyd og lytteopplevelse.
Spor av musikk
fra doble drivere
XBA-Z5
Øretelefonene XBA-Z5 introduserer enheter med dobbelt balansert armatur kombinert med en stor dynamisk driver for klarere høye toner og mellomtoner. Her tar det negative rommet i designen form av sporet som dannet seg mellom funksjonene. Vi lot dette sporet stå urørt da vi smeltet funksjonene sammen til én enkelt, fast masse. Dette gir et visuelt hint om at øretelefonene huser to enheter som er avgjørende for den suverene lyden de gir. Huset er laget av magnesiumlegering og har en finkornet struktur som gir assosiasjoner til høy oppløsning.
Øreklokker som gjenspeiler høy ytelse
MDR-Z7
De store driverne på 70 mm i hodetelefonene MDR-Z7 lager en flat type bølge som gir mer naturlig musikk. Øreklokkene vender også skrått mot øret, slik at et bred frekvensområde fordeles jevnere. Formen på disse viktige driverne med høy ytelse gir gjenklang i formen på øreklokkene. Dette er en detalj vi beholdt da vi komprimerte øreklokkene så mye som mulig, uten at det gikk på bekostning av ytelsen. Den fine utførelsen antyder også her den gode lydkvaliteten. Øreklokkene er festet til aluminiumsarmer som er solide og slanke.
Kurihara, designer
Selv om tilnærmingen vår har vært å kondensere, komprimere og bevare, er noen produktegenskaper viktigere enn andre. Hva vi ønsker å legge vekt på – om det er lydkvalitet, utseende, brukervennlighet, og så videre – varierer fra produkt til produkt. Ved å fjerne overflater som ikke er nødvendige og i stedet skape negativt rom, kan vi gjøre det klart hva som er viktigst.
Designet rundt basshøyttaleren gir like bra stil som lyd
MHC-V7D/SHAKE-X7D
Denne negativt rom-estetikken inspirerte også utformingen av spennende lydanlegg uten høyoppløselig lyd som gir liv til festen, slik som anleggene MHC-V7D / SHAKE-X7D. Her fokuserte vi på basshøyttaleren som symboliserer kraftig lyd. Ved å variere avstanden mellom den og diskant- og mellomhøyttalerne – med sporene som oppstod da vi komprimerte hver høyttaler i en mer solid ordning – ga vi anlegget større gjennomslagskraft og fremhevet særlig visse elementer.
Fra siden har systemet en elegant silhuett med glatte overflater. Det ser ut som om at et kraftig lydtrykk er samlet under disse overflatene på grunn av spenningen som antydes i utformingen. Parallelle overflater er redusert for å forbedre lyden. Kontrollene er også utformet i henhold til komprimeringskonseptet og ligger flatt på toppen, slik at det er enklere å unngå å komme borti dem når du flytter på systemet.
Morimoto, designer
Profesjonelle og andre som er tilhengere av førsteklasses lyd, vil ha produkter de kan bruke i årevis. Det er én god grunn til å gjøre klart ut i fra produktdesignen hvilken førsteklasses ytelse produktet innkapsler. Ingenting betyr mer for oss enn at de som tar musikk på alvor, oppsøker disse produktene.
Relaterte produkter
Design fra Sony Ren geometri
En symfoni av audiovisuelle elementer og interiørelementer. Les insiderhistorier om designinspirasjon.