Hvis du opplever at lydkvaliteten er dårlig under anrop, prøv disse handlingene, den ene etter den andre. Bekreft etter å ha forsøkt hver handling om problemet ble løst før du prøver den neste.
Tips
Trinnene nedenfor kan være forskjellige avhengig av Android-versjon. Hvis du vil finne ut hvilken Android-versjon enheten har, kan du finne og trykke på Settings (Innstillinger) > About phone (Om telefonen) > Android version (Android-versjon). Hvis du ikke ser About phone (Om telefonen) under Settings (Innstillinger), trykker du på System.
- Kontroller nettsignalstyrken på statuslinjen for å forsikre deg om at enheten er koblet til et mobilnett. Hvis signalet er svakt eller mangler helt, kan du flytte deg til et åpent sted uten fysiske hindringer eller gå bort til et vindu.
- Hvis enheten bruker et deksel eller etui, fjerner du det for å se om lydkvaliteten forbedres.
- Kontroller at hånden din ikke dekker mikrofonen på telefonen, og at det ikke er noe vann eller støv som blokkerer mikrofonen eller området rundt mikrofonen.
- Slå av enheten og slå den deretter på igjen. Ved å gjøre dette, slår du av alle apper som kjører og frigjør minne, noe som enkelte ganger kan løse problemet automatisk.
- Ring en annen telefon for å bekrefte at det ikke er et problem med ørehøyttaleren på telefonen du ringte når problemet oppstod. Hvis det er mulig, ring med et annet SIM-kort for å bekrefte at det ikke er et problem med at SIM-kortet er defekt eller gammelt.
Prøv følgende tiltak hvis de foreslåtte løsningene ikke fungerer:
- Utfør en rask test for å bekrefte at mikrofonen og ørehøyttaleren fungerer som de skal.
Slik utfører du en test ved hjelp av Support
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > Support (Støtte).
- Trykk på
(Test-ikon), og velg deretter en test fra listen. - Følg instruksjonene for å utføre testen.
- Bruk sikker modus til å kontrollere om noen nedlastede apper forårsaker problemet. I sikker modus starter enheten bare med programvare og apper som allerede var installert da du kjøpte den. Hvis enhetens ytelse bedres i sikker modus, er det sannsynlig at én eller flere av appene du har lastet ned etter at du kjøpte den, påvirker enheten negativt. Du kan avslutte sikker modus og starte enheten på nytt for å avinstallere appen eller appene du mistenker forårsaker problemet. Hvis det er et nyere problem og du ikke er sikker på hvilken app som forårsaker problemet, kan du begynne med å avinstallere den siste nedlastede appen.
Slik aktiverer du sikker modus
- Trykk lenge på strømknappen mens enheten er påslått.
- I dialogboksen som vises, trykker du på og holder inne Power off (Slå av), og deretter trykker du på OK hvis du blir bedt om det.
- Vent til enheten starter på nytt i sikker modus.
Merk
Start enheten på nytt for å avslutte sikker modus
Slik avinstallerer du en applikasjon fra applikasjonsskjermen (Android 10)
Merk
Bare nedlastede apper kan avinstalleres helt.
- Berør og hold appikonet til enheten vibrerer.
- I menyen som åpnes, trykker du på App info (App-info) > UNINSTALL (AVINSTALLER).
Slik avinstallerer du en applikasjon fra applikasjonsskjermen (Android 9/Android 8)
Merk
Bare nedlastede apper kan avinstalleres helt.
- Berør og hold appikonet til enheten vibrerer.
- I menyen som åpnes, trykker du på
(Avinstaller app-ikon) > OK.
- Oppdater enheten for å sikre at du får optimal ytelse og de nyeste forbedringene.
- Utfør en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger. Dette er av og til den beste løsningen hvis enheten slutter å virke som den skal, men merk at det vil slette alt personlig innhold lagret på internminnet på enheten. Sørg for å ta sikkerhetskopier data du ønsker å beholde.
Slik sikkerhetskopierer du dataene ved hjelp av en datamaskin
- Lås opp skjermen på enheten, og koble enheten til datamaskinen med en USB-kabel.
- På datamaskinen velger du hvilke filer du vil sikkerhetskopiere, og kopierer og limer inn eller drar og slipper filene til en plassering på datamaskinen.
Slik sikkerhetskopierer og synkroniserer du apper, telefoninnstillinger og anropslogg
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Backup (Sikkerhetskopiering). Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Trykk på bryteren for å aktivere funksjonen. Appdata, enhetsinnstillinger og anropshistorikk sikkerhetskopieres automatisk.
Merk
Du kan også aktivere sikkerhetskopiering fra innstillingsmenyen i Google Disk. Du kan synkronisere appdata, enhetsinnstillinger og anropshistorikk automatisk ved å logge deg på Google-kontoen du brukte til å synkronisere data på den gamle enheten. Når du slår på den nye enheten for første gang, logger du deg på Google-kontoen under konfigurasjonsveiviseren.
For å utføre en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 10)
Merk
For å unngå permanent skade på enheten må du ikke avbryte en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
- Du må sørge for å sikkerhetskopiere alle viktige data som er lagret på enhetens interne minne, til et minnekort eller et annet ikke-internt minne. Hvis du har krypterte filer lagret på et SD-kort, bør du også fjerne krypteringen for å sikre at du fremdeles får tilgang til filene etter tilbakestillingen.
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Reset options (Tilbakestillingsalternativer). Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Trykk på Erase all data (factory reset) (Slett alle data (tilbakestilling til fabrikkinnstillinger))>Erase all data (Slett alle data).
- Om nødvendig tegner du opplåsingsmønsteret for skjermen eller angir skjermens opplåsingspassord eller opplåsings-PIN-kode for å fortsette.
- Trykk på Erase all data (Slett alle data) for å bekrefte.
Tips
Enheten går ikke tilbake til en tidligere programvareversjon av Android når du tilbakestiller til fabrikkinnstillingene.
Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 9)
Merk
For å unngå permanent skade på enheten må du ikke avbryte en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
- Du må sørge for å sikkerhetskopiere alle viktige data som er lagret på enhetens interne minne, til et minnekort eller et annet ikke-internt minne. Hvis du har krypterte filer lagret på et SD-kort, bør du også fjerne krypteringen for å sikre at du fremdeles får tilgang til filene etter tilbakestillingen.
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Reset options (Tilbakestillingsalternativer). Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Trykk på Erase all data (factory reset) (Slett alle data (tilbakestilling til fabrikkinnstillinger))>Reset phone (Tilbakestill telefonen).
- Om nødvendig tegner du opplåsingsmønsteret for skjermen eller angir skjermens opplåsingspassord eller opplåsings-PIN-kode for å fortsette.
- Trykk på Erase everything (Slett alt) for å bekrefte.
Tips
Enheten går ikke tilbake til en tidligere programvareversjon av Android når du tilbakestiller til fabrikkinnstillingene.
Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 8)
Merk
For å unngå permanent skade på enheten må du ikke avbryte en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
- Du må sørge for å sikkerhetskopiere alle viktige data som er lagret på enhetens interne minne, til et minnekort eller et annet ikke-internt minne. Hvis du har krypterte filer lagret på et SD-kort, bør du også fjerne krypteringen for å sikre at du fremdeles får tilgang til filene etter tilbakestillingen.
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Reset (Tilbakestill).
- Trykk på Factory data reset (Tilbakestilling til fabrikkinnstillingene)>Reset phone (Tilbakestill telefon).
- Om nødvendig tegner du opplåsingsmønsteret for skjermen eller angir skjermens opplåsingspassord eller opplåsings-PIN-kode for å fortsette.
- Trykk på Erase everything (Slett alt) for å bekrefte.
Tips
Enheten går ikke tilbake til en tidligere programvareversjon av Android når du tilbakestiller til fabrikkinnstillingene.