Tips
Trinnene nedenfor kan være forskjellige avhengig av Android-versjon. Hvis du vil finne ut hvilken Android-versjon enheten har, kan du finne og trykke på Settings (Innstillinger) > About phone (Om telefonen) > Android version (Android-versjon). Hvis du ikke ser About phone (Om telefonen) under Settings (Innstillinger), trykker du på System.
- Prøv følgende hvis det ikke er noen nettdekning:
- Slå av enheten og slå den deretter på igjen. Ved å gjøre dette, slår du av alle apper som kjører og frigjør minne, noe som enkelte ganger kan løse problemet automatisk.
- Kontroller at flymodus er slått av.
Slik slår du av flymodus
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger)>Network & internet (Nettverk og Internett).
- Trykk på Airplane mode (Flymodus)-bryteren for å deaktivere funksjonen. Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Kontroller ikonet for signalstyrke
på statuslinjen for å forsikre deg om at enheten er koblet til et mobilnett. Hvis signalet er svakt eller mangler helt, kan du flytte deg til et åpent sted eller gå bort til et vindu. - Hvis enheten din ikke mottar noe mobilnettsignal eller signalet er for svakt, må du kontakte nettoperatøren og kontrollere at mobilnettet har dekning der du er.
- Kontroller at du har angitt at enheten skal bruke den typen mobilnett som SIM-kortet ditt støtter. Kontakt nettoperatøren hvis du ikke vet hvilke typer mobilnett som støttes.
Slik velger du en nettverksmodus
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger)>Network & internet (Nettverk og Internett)>Mobile network (Mobilnett).
- Velg et SIM-kort hvis du bruker dobbel SIM.
- Trykk på Preferred network type (Foretrukket nettverkstype), og velg deretter en nettverksmodus. Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Kontroller at SIM-kortet virker som det skal. Sett inn SIM-kortet i en annen enhet. Hvis dette fungerer, er det sannsynligvis enheten din som forårsaker problemet. I så fall må du kontakte nærmeste Sony Mobile-servicesenter.
- Søk etter et nettverk fra enheten for å kontrollere om det finnes tilgjengelige nettverk.
Slik søker du etter tilgjengelige mobilnett (Android 10/Android 9)
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger)>Network & internet (Nettverk og Internett)>Mobile network (Mobilnett).
- Velg et SIM-kort hvis du bruker dobbel SIM.
- Trykk på Advanced (Avansert), og trykk deretter på bryteren Automatically select network (Velg nettverk automatisk) for å deaktivere funksjonen.
- Velg et nettverk.
Slik søker du etter tilgjengelige mobilnett (Android 8)
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger)>Network & Internet (Nettverk og Internett)>Mobile network (Mobilnett).
- Velg et SIM-kort hvis du bruker dobbel SIM.
- Trykk på Service providers (Tjenesteleverandører)>Search networks (Søk etter nettverk).
- Velg et nettverk.
- Prøv følgende hvis det ikke er noen mobildatatilkobling:
- Slå av enheten og slå den deretter på igjen. Ved å gjøre dette, slår du av alle apper som kjører og frigjør minne, noe som enkelte ganger kan løse problemet automatisk.
- Hvis enheten støtter STAMINA-modus, deaktiverer du den og starter enheten på nytt. STAMINA-modus deaktiverer mobildata når skjermen er slått av for å spare batteri.
Slik deaktiverer du STAMINA-modus
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > Battery (Batteri) > STAMINA mode (STAMINA-modus).
- Trykk på bryteren for å deaktivere STAMINA-modus.
Slik starter du enheten på nytt
Merk
Enheten klarer kanskje ikke å starte på nytt hvis batterinivået er lavt. Koble enheten til en lader, og prøv å starte på nytt.
- Trykk lenge på strømknappen.
- Trykk på Restart (Start på nytt) i menyen som åpnes. Enheten startes på nytt automatisk.
- Kontroller at abonnementet ditt omfatter bruk av Internett over et mobilnett. Kontakt nettoperatøren hvis du vil ha detaljert informasjon.
- Flytt deg til et annet område, og prøv på nytt. I områder med dårlig mottak der det kan være problemer med nettoperatørens basestasjon, kan det hende du mister mobildatatilkoblingen og må derfor forflytte deg til et annet område.
- Når du bruker enheten mens du forflytter deg, kan det hende du mister mobildatatilkoblingen på grunn av problemer med nettoperatørens mobilnett.
- Still inn enheten manuelt til å bare bruke enten et WCDMA (3G)- eller GSM (2G)-mobilnett. Enheten din er konfigurert til å automatisk velge det raskeste mobilnettet som er tilgjengelig. Hvis signalstyrken til det raskeste mobilnettet er ustabilt, kan det hende at enheten veksler gjentatte ganger mellom mobilnett. Hver gang enheten bytter mobilnett, deaktiveres tilkoblingen. Hvis du konfigurerer enheten til å bare bruke et WCDMA (3G)- eller GSM (2G)-mobilnett, bør du være klar over at det kan ta flere minutter før enheten kobler til det valgte nettverket.
Slik velger du en nettverksmodus
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger)>Network & internet (Nettverk og Internett)>Mobile network (Mobilnett).
- Velg et SIM-kort hvis du bruker dobbel SIM.
- Trykk på Preferred network type (Foretrukket nettverkstype), og velg deretter en nettverksmodus. Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Hvis ingen av de nevnte løsningene løser problemet, prøv disse handlingene, den ene etter den andre. Bekreft etter første handling om problemet ble løst før du prøver den neste.
- Oppdater enheten for å sikre at du får optimal ytelse og de nyeste forbedringene.
- Utfør en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger. Dette er av og til den beste løsningen hvis enheten slutter å virke som den skal, men merk at det vil slette alt personlig innhold lagret på internminnet på enheten. Sørg for å ta sikkerhetskopier data du ønsker å beholde.
Slik sikkerhetskopierer du dataene ved hjelp av en datamaskin
- Lås opp skjermen på enheten, og koble enheten til datamaskinen med en USB-kabel.
- På datamaskinen velger du hvilke filer du vil sikkerhetskopiere, og kopierer og limer inn eller drar og slipper filene til en plassering på datamaskinen.
Slik sikkerhetskopierer og synkroniserer du apper, telefoninnstillinger og anropslogg
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Backup (Sikkerhetskopiering). Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Trykk på bryteren for å aktivere funksjonen. Appdata, enhetsinnstillinger og anropshistorikk sikkerhetskopieres automatisk.
Merk
Du kan også aktivere sikkerhetskopiering fra innstillingsmenyen i Google Disk. Du kan synkronisere appdata, enhetsinnstillinger og anropshistorikk automatisk ved å logge deg på Google-kontoen du brukte til å synkronisere data på den gamle enheten. Når du slår på den nye enheten for første gang, logger du deg på Google-kontoen under konfigurasjonsveiviseren.
Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 10)
Merk
For å unngå permanent skade på enheten må du ikke avbryte en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
- Du må sørge for å sikkerhetskopiere alle viktige data som er lagret på enhetens interne minne, til et minnekort eller et annet ikke-internt minne. Hvis du har krypterte filer lagret på et SD-kort, bør du også fjerne krypteringen for å sikre at du fremdeles får tilgang til filene etter tilbakestillingen.
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Reset options (Tilbakestillingsalternativer). Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Trykk på Erase all data (factory reset) (Slett alle data (tilbakestilling til fabrikkinnstillinger))>Erase all data (Slett alle data).
- Om nødvendig tegner du opplåsingsmønsteret for skjermen eller angir skjermens opplåsingspassord eller opplåsings-PIN-kode for å fortsette.
- Trykk på Erase all data (Slett alle data) for å bekrefte.
Tips
Enheten går ikke tilbake til en tidligere programvareversjon av Android når du tilbakestiller til fabrikkinnstillingene.
Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 9)
Merk
For å unngå permanent skade på enheten må du ikke avbryte en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
- Du må sørge for å sikkerhetskopiere alle viktige data som er lagret på enhetens interne minne, til et minnekort eller et annet ikke-internt minne. Hvis du har krypterte filer lagret på et SD-kort, bør du også fjerne krypteringen for å sikre at du fremdeles får tilgang til filene etter tilbakestillingen.
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Reset options (Tilbakestillingsalternativer). Du kan finne elementet under Advanced (Avansert).
- Trykk på Erase all data (factory reset) (Slett alle data (tilbakestilling til fabrikkinnstillinger))>Reset phone (Tilbakestill telefonen).
- Om nødvendig tegner du opplåsingsmønsteret for skjermen eller angir skjermens opplåsingspassord eller opplåsings-PIN-kode for å fortsette.
- Trykk på Erase everything (Slett alt) for å bekrefte.
Tips
Enheten går ikke tilbake til en tidligere programvareversjon av Android når du tilbakestiller til fabrikkinnstillingene.
Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 8)
Merk
For å unngå permanent skade på enheten må du ikke avbryte en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
- Du må sørge for å sikkerhetskopiere alle viktige data som er lagret på enhetens interne minne, til et minnekort eller et annet ikke-internt minne. Hvis du har krypterte filer lagret på et SD-kort, bør du også fjerne krypteringen for å sikre at du fremdeles får tilgang til filene etter tilbakestillingen.
- Finn og trykk på Settings (Innstillinger) > System > Reset (Tilbakestill).
- Trykk på Factory data reset (Tilbakestilling til fabrikkinnstillingene)>Reset phone (Tilbakestill telefon).
- Om nødvendig tegner du opplåsingsmønsteret for skjermen eller angir skjermens opplåsingspassord eller opplåsings-PIN-kode for å fortsette.
- Trykk på Erase everything (Slett alt) for å bekrefte.
Tips
Enheten går ikke tilbake til en tidligere programvareversjon av Android når du tilbakestiller til fabrikkinnstillingene.