Artikkel-ID : 00242435 / Sist endret : 05.03.2020

En app virker ikke

    Hvis en app på enheten din ikke virker, kan du prøve følgende fremgangsmåte i rekkefølgen trinnene står oppført. Bekreft etter hver handling om problemet ble løst før du prøver den neste.

    Merk

    Det er ikke sikkert at nedlastede apper som du ikke har lastet ned fra Google Play, er helt kompatible med enheten din. Hvis følgende tiltak ikke løser problemet, kontakt utvikleren av appen for mer informasjon.

    Tips

    Trinnene nedenfor kan være forskjellige avhengig av Android-versjon. Hvis du vil finne ut hvilken Android-versjon enheten har, kan du finne og trykke på Settings (Innstillinger) > About phone (Om telefonen) > Android version (Android-versjon). Hvis du ikke ser About phone (Om telefonen) under Settings (Innstillinger), trykker du på System.

    • Tving appen til å stoppe, og åpne den igjen.

    Slik tvinger du en app til å stoppe (Android 10/Android 9) 

     Slik tvinger du en app til å stoppe (Android 8) 

    • Hvis appen krever Internett-tilkobling, må du kontrollere at enheten har en aktiv Internett-tilkobling (Wi-Fi eller mobilnett) og at flymodus er slått av.

     Slik slår du av flymodus 

    • Start enheten din på nytt, og prøv deretter å bruke appen igjen.
    • Hvis enheten støtter STAMINA-modus og den er aktivert, deaktiverer du den og starter enheten på nytt. Avhengig av STAMINA-nivået blir ulike funksjoner begrenset eller deaktivert for å redusere batteribruken. Dette kan omfatte ytelse, lysstyrke på skjermen, bildeforbedringer og GPS mens skjermen er slått av. Synkronisering av bakgrunnsappdata eller strømming kan deaktiveres for enkelte apper.

     Slik deaktiverer du STAMINA-modus 

     Slik starter du enheten på nytt 

    • Oppdater appen på Google Play hvis du ikke har den nyeste versjonen. Ikke alle apper kan oppdateres via Google Play.
    • Tøm hurtigbufferen for appen for å slette midlertidige filer i appens minne som kan forårsake problemet. Du mister ingen personlige data ved å tømme hurtigbufferen.

     Slik sletter du programhurtigbufferen (Android 10) 

     Slik sletter du programhurtigbufferen (Android 9) 

     Slik sletter du programhurtigbufferen (Android 8) 

    • Fjern alle appdata som har blitt lagret av appen siden du startet den. Vær oppmerksom på at alle personlige data som har blitt lagret av appen, for eksempel påloggingsinformasjon og innstillinger, slettes.

     Slik sletter du applikasjonsdata (Android 10) 

    Slik sletter du applikasjonsdata (Android 9) 

     Slik sletter du applikasjonsdata (Android 8) 

    • Avinstaller alle oppdateringer for appen for å tilbakestille den. Alle personlige data som lagres av appen, for eksempel påloggingsinformasjon og innstillinger, blir slettet. Oppdater appen igjen via Google Play hvis du har mulighet til det.

     Slik avinstallerer du oppdateringer for en app (Android 10/Android 9) 

     Slik avinstallerer du oppdateringer for en app (Android 8) 

    • Avinstaller appen, og installer den på nytt. Vær oppmerksom på at enkelte forhåndsinstallerte apper ikke kan avinstalleres.

     Slik avinstallerer du en applikasjon fra applikasjonsskjermen (Android 10) 

     Slik avinstallerer du en applikasjon fra applikasjonsskjermen (Android 9/Android 8) 

    • Oppdater enheten for å sikre at du får optimal ytelse og de nyeste forbedringene.
    • Utfør en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger. Dette er av og til den beste løsningen hvis enheten slutter å virke som den skal, men merk at det vil slette alt personlig innhold lagret på internminnet på enheten. Sørg for å ta sikkerhetskopier data du ønsker å beholde.

     Slik sikkerhetskopierer du dataene ved hjelp av en datamaskin 

     Slik sikkerhetskopierer og synkroniserer du apper, telefoninnstillinger og anropslogg 

     Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger (Android 10)

     Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 9) 

     Slik utfører du en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene (Android 8)