Gå til Innhold

Slik skapes omgivelseslyd

En prat med skaperne bak den svært slanke trådløse TV-soundbaren HT-NT5 fra Sony

Produktplanleggerne Taiji Fujihara og Naohiro Uriya hos Sony vet at stuen ikke er et hvilket som helst rom – den fungerer som kinosal, festlokale, spillsenter og mer. Det var denne tanken som var inspirasjon bak den trådløse TV-soundbaren HT-NT5 fra Sony – et lydanlegg som kan oppfylle alle underholdningsbehovene dine og samtidig ta opp minst mulig plass under TV-en. De forskjellige funksjonene til den trådløse TV-soundbaren passer perfekt til alle aktivitetene som foregår i stuen, fra filmkvelder til dansefester.  

HT-NT5 er også tidenes mest allsidige trådløse TV-soundbar fra Sony. Ifølge den globale brukerundersøkelsen til Sony vil fedre ha høyttalerne plassert bak forskjellige lyttepunkter som sofaer, mens mødre foretrekker å plassere dem på mer diskré steder. Med den oppgraderte trådløse omgivelseslydteknologien til TV-soundbaren HT-NT5 får du muligheten til å legge til trådløse bakhøyttalere i stuen for en mer oppslukende opplevelse. Du kan også flytte dem inn på en annet rom for å høre på musikk. Dette fleksible lydoppsettet gir deg krystallklar lyd i hele hjemmet.  

Les mer for å få et innblikk i skapelsen av den svært slanke trådløse TV-soundbaren HT-NT5. Du kan finne ut mer om utfordringene med å holde tritt med stadig skiftende kundeetterspørsler og finne ut hvilke bransjeledende produkter Taiji Fujihara og Naohiro Uriya planlegger videre.  

S: Hvilke roller har dere som produktplanleggere hos Sony?

Fujihara: Jeg er ansvarlig for planlegging, spesifikasjoner og konseptdesign av soundbar-produkter. Rollen min er å finne problemene og utfordringene som kundene opplever, og utvikle produkter som løser dem.

Uriya: Som produktplanlegger utvikler jeg de innebygde nettverksfunksjonene i produktene, nærmere bestemt funksjonene for trådløs omgivelseslyd i flere rom samt mobilapper.

S: Hva er det som er unikt med teknologien til den trådløse TV-soundbaren HT-NT5? 

Fujihara: Først og fremst ville vi ta med en ny høyoppløselig videoteknologi som heter 4K High Dynamic Range (HDR) som er i ferd med å revolusjonere hjemmeunderholdning. Vi opplever en økende etterspørsel etter TV-soundbarer som støtter innhold med stadig høyere oppløsning i formater som Ultra HD Blu-ray™, og som tar i bruk 4K HDR-teknologi sammen med overlegen lydkvalitet. Med TV-soundbaren HT-NT5 brukte vi en teknologi som heter 4K-gjennomstrømning. Denne sender 4K-video direkte til en 4K-TV. Det vil si at HT-NT5 både kan levere den overlegne oppløsningen til 4K HDR og ukomprimert lyd av høy kvalitet.

S: Hvordan møter TV-soundbaren HT-NT5 den økende etterspørselen etter trådløs lytting?

Fujihara: Kundene vil ha trådløse omgivelseslydanlegg. Soundbar-markedet vokser fordi stadig flere kunder vil ha 2,1-kanals omgivelseslydanlegg til en rimelig penge. Mange kunder som har kjøpt soundbarer, bestemmer seg for å legge til bakhøyttalere senere. Med TV-soundbaren HT-NT5 kan du koble til to trådløse høyttalere for et mer realistisk omgivelseslydanlegg. 

Produktplanleggerne Taiji Fujihara (venstre) og Naohiro Uriya (høyre) ved Sony

S: Hvilke utfordringer stod dere overfor i utviklingen av den trådløse TV-soundbaren HT-NT5?

Fujihara: Etterhvert som skjermstørrelsen på flatskjerm-TV-er blir enda større, blir stativene lavere. Kunder med slike store TV-er trenger soundbarer med enda lavere profil. En av de tøffeste utfordringene var å utvikle en slank formfaktor med lav profil som ikke ville stå i veien for skjermen eller hindre at fjernkontrollen fungerte med mottakeren. Den andre utfordringen var å utvikle en teknologi som kombinerer høyoppløselig bilde med overlegen lydkvalitet. Vi satte en superdiskanthøyttaler med høy frekvens og en sekundær diskanthøyttaler på hver side av TV-soundbaren. Siden superdiskanthøyttaleren er plassert på fremsiden og den sekundære diskanthøyttaleren er plassert på siden av enheten, formidles lyden presist til begge ører uansett om TV-en står på et stativ eller er veggfestet. Kundene lar seg imponere over lydkvaliteten til den slankere TV-soundbaren. Den har særlig forbedret hørbarheten til menneskestemmer i filmdialog.

S: Har dere noen tips til kunder som vil legge til trådløse høyttalere? 

Uriya: Lettere enn dette blir det ikke å sette opp trådløse høyttalere ― du kan gjøre det fra konfigurasjonsskjermbildet til TV-en. Du trenger bare følge instruksjonene for å velge de trådløse høyttalerne du vil koble til TV-soundbaren. Avhengig av hvordan stuen er møblert, kan det hende høyre- og venstrehøyttalerne ikke kan plasseres symmetrisk, men du kan likevel få ekte omgivelseslyd ved å angi data som avstanden mellom de respektive høyttalerne og TV-soundbaren.

Den trådløse omgivelseslydfunksjonen er en forlengelse av funksjonen for lyd i flere rom som hadde sin debut i 2015. Med trådløs lyd i flere rom kan brukere høre den samme musikken fra flere trådløse høyttalere, eksempelvis h.ear go, SRS-ZR7 og SRS-ZR5, som settes opp på forskjellige steder og kobles sammen med et trådløst nettverk over SongPal Link. Med dette oppsettet kan soundbar-eiere som arrangerer fest hjemme, strømme den samme musikken fra høyttalerne i stuen, hagen og kjøkkenet, slik at alle gjestene får høre den.

S: Se på film. Høre på musikk. Hvilke andre aktiviteter kan man få glede av med den trådløse TV-soundbaren HT-NT5?

Fujihara: Forbrukere kan også få bedre spillopplevelser med TV-soundbaren HT-NT5. Ifølge brukerundersøkelsen som ble gjennomført i det japanske markedet, kobler faktisk mer enn halvparten av brukerne i undersøkelsen PlayStation® til soundbar-produkter fra Sony, inkludert HT-NT5. Det kommer ikke som noen overraskelse, med tanke på Game Studio-modusen som Sony har utviklet sammen med PlayStation®-lydingeniører hos Sony Interactive Entertainment. Med Game Studio-modusen får brukerne den oppslukende lydopplevelsen spillskapere ønsker å gi spillerne sine. Når du bruker denne Game Studio-modusen sammen med TV-soundbaren HT-NT5, får du følelsen av å være en del av spillverdenen fordi du hører naturtro lyder, som skrittene til en fiende som nærmer seg. Dette er særlig viktig når man spiller førstepersonsskytespill.

S: Hvilke produkter jobber dere med videre?

Fujihara: Jeg har de siste årene vært involvert i produktutvikling av soundbarer. 80 til 90 prosent av markedet har gått over til soundbarer fordi folk vil unngå komplisert tilkobling og konfigurering av 5.1-kanals anlegg og problemer som at de ikke kan ha permanente bakhøyttalere stående i stuen. Jeg vil finne løsninger på dette ved å fortsette å utvikle produkter som kan transformere kundenes livsstil, og ta tak i det kundene ønsker eller syns er problematisk.

Uriya: Jeg har jobbet med å utvikle produkter som bruker nettverksteknologi, som lydspilleren HAP-Z1ES med harddisk og mobilappen SongPal. Når jeg utvikler funksjoner, prøver jeg alltid å gjøre det fra forbrukernes ståsted. Jeg prøver å lage noe som kan gjøre livet enklere for dem. Fremover ønsker jeg å utvikle funksjoner som er enklere og raskere å bruke enn det forbrukere har vært vant med så langt.

Musikk og livet: trender og nyheter for musikkelskere og lydentusiaster.