Gå til Innhold

EXTRA BASS™-serien

SRS-XB10 / XB20/XB30 / XB40, GTK-XB5

Kraftig basslyd og blendende lys i én pakke

På musikkfestivaler møtes folk gjennom en musikalsk og visuell magi, pumpende bass og dynamisk belysning som sammen resulterer i en kollektiv eufori. Med EXTRA BASS™-serien, en nyskapende utgave av bærbare trådløse høyttalere, kan brukerne våre få den samme opplevelsen hjemme og dele musikkglede sammen.

Festivalopplevelsen gjengis med komplett dynamikk

Folk lytter ikke til musikk alene lenger – den voksende populariteten til elektronisk dansemusikk (EDM) og musikkfestivaler viser at folk blir mer og mer interessert i å dele musikkopplevelser live. Med EXTRA BASS-serien ville vi gi folk en smak av denne opplevelsen, uten å faktisk måtte gå på en livekonsert. For å gi brukerne våre en komplett musikkopplevelse som er noe mer enn bare selve lyden, kombinerte vi den vanlige høyttalerfunksjonen – gjengivelse av lyd – med belysning og bærbar holdbarhet for å lage en trådløs høyttaler som må oppleves med alle sanser.

Bilde av del av EXTRA BASS.

En solid bassentrert form, kombinert med vakker lysteknologi

Designteamet måtte finne svar på to viktige spørsmål. Hvordan skulle man overføre den særegne bassen i EDM-sjangeren til en visuell form, og hvordan skulle man gjøre produktene holdbare nok til å gi musikalske opplevelser i alle omgivelser? Etter å ha utforsket mulige løsninger, endte vi til slutt opp med en solid form som kunne produsere lave frekvenser med et kompakt og tungt utseende. I tillegg til å gi basslyder en tykkere og sterkere visuell identitet sammenlignet med den vanlige flate formen til de fleste høyttalere, har EXTRA BASS-utformingen også runde kanter som gjør den mer holdbar. Den solide utformingen sammenfatter hele produktopplevelsen og forener kraftig bass og holdbarhet.

Belysningen som går langs ytterkanten på høyttalerenheten, synkroniseres med lyden fra høyttaleren. På denne måten får bassen enda en visuell dimensjon. Ved å kombinere en solid utforming med intelligent lysteknologi har vi maktet å skape et design som tar EXTRA BASS-opplevelsen til et helt nytt og spennende nivå.

Lysbilde av EXTRA BASS fra SONY.

Gi folk det de trenger for å nyte musikk sammen

Takuma, sjefsdesigner

Vi hadde en idé om å samle hele festivalopplevelsen – lyden, belysningen og samholdet – i et aktivt høyttalerprodukt. Ved å kombinere en kompakt og solid utforming med lysteknologi fikk vi nøyaktig det vi var ute etter. En høyttaler som kunne gi liv til fester.

En rund forms funksjonalitet

Vi visste at vi måtte få til perfekte former, materialer og andre elementer for å skape en solid utforming med kraftig basslyd og optimal bærbarhet. For å få til de ulike delene for de ulike funksjonene i en kompakt utforming samarbeidet vi med ingeniører og testet ut ideer til kabinettstrukturer til vi fant en jevn, rund form som fremstod som det optimale valget. Da vi hadde funnet den grunnleggende formen, bestemte vi oss for å gi den en dobbel utførelse. Toppen på overflaten har vanlig gummibelegg, noe som gir det utvendige et enkelt utseende og et ripesikkert design. Den mer ruglete teksturen på undersiden, derimot, gjør høyttaleren tøffere og god å holde i, noe som gjør den enklere å bære med seg og sette opp på ulike steder. Denne doble utførelsen fremhever den solide formen med en anelse kontrast og gir utformingen en funksjonell stil.

SRS-XB40 fra SONY sett fra siden.
Fremsiden av SRS-XB40 fra SONY.

Visualiserer bass gjennom en blanding av estetiske elementer

Et viktig punkt for designteamet var høyttalerenheten, som ikke bare utgjorde den viktigste delen av den dype basslyden, men som også måtte se bra ut rent visuelt. For å få frem det elementet i designet la vi til lysrør langs enhetens ytterkant og ga grillen et mønster med åpne hull – en egenskap som ikke bare lar klar lyd passere gjennom, men som også lar brukerne se høyttaleren vibrere idet det akustiske trykket endres. Dermed forsterkes inntrykket av bassfrekvensene visuelt. Grillen har også en konveks kontur, noe som uttrykker hvor kraftig lyden som strømmer ut av høyttaleren, er. «Kraftkonseptet» har også inspirert fargedesignet, ettersom de sterke fargetonene i BOLD COLOR-serien gir lyden enda en visuell identitet. Utformingen visualiserer bassopplevelsen fra topp til tå på forskjellige, iøynefallende måter.

Holdbarhet gir allsidighet

Hibino, designsjef

Ideen om at trådløse høyttalere kun kan stå innendørs er i ferd med å forsvinne – i dag ser stadig flere etter kompakte høyttalere de kan bære med seg og bruke på forskjellige steder. Med tanke på det pågående skiftet til bærbarhet har vi fokusert på å utvikle et holdbart, mobilt produkt som tilfredsstiller camperes, festdeltakeres og andre forbrukeres krav til allsidighet.

Designede lysmønstre gjengir festivalstemningen

I EDM-bransjen er belysning en svært viktig del av stemningen. For å gjenskape den umiskjennelige stemningen fra festivalscenen laget vi enheten med farger som reflekterer den myke og høye dynamikken i musikken. Rørbelysningen, som varierer mellom kalde og varme fargefaser for å skape en kromatisk kontrast, synkroniseres med rytmen, noe som resulterer i en pulserende lyspalett – og utfyller de velkjente høye og lave tonene i EDM-sjangeren.

Ved å bygge videre på den unike rytmegjenkjenningsteknologien vår utviklet vi også en algoritme som er i stand til å identifisere musikalske endringer – og i sanntid. Dette har resultert i farger som fritt tilpasser seg tonen og lyden i hver sang, og som fremhever musikken med smarte lysegenskaper. Enheten avgir også hvite blink til rytmen, men ikke bare i et ett, konstant mønster. Pulseringen går raskere eller saktere avhengig av hvordan sangen utvikler seg, noe som gjenskaper dynamikken i en livekonsert.

Belysning som kan gi deg en ekstra dytt

Fujiki, designer

Når du er på en musikkfestival, treffer bassen og belysningen deg på et rent fysisk nivå. Det var denne opplevelsen vi var ute etter. Rytmegjenkjennig og fargevalg var selvsagt viktige deler av lysdesignet, men vi visste også hvor viktig det ville være å gi folk ekte, instinktive opplevelser.

Intuitiv kommunikasjon viser festivalmentaliteten

Intet produkt kan kommunisere hele sitt verdensbilde på egen hånd. Det er derfor kommunikasjonsdesign er så viktig. Med det i mente skapte designteamet en logo for EXTRA BASS-serien som oppsummerer den dype bassopplevelsen og reflekterer seriens generelle konsept. Teksten på navnet EXTRA BASS har ulike størrelser på tykkelsen. Ordet BASS har en fet, tung skrift for å understreke produktets lave frekvenser, og bokstavene er skrevet tett sammen for å gjengi det tettpakkede designet. Grafikkunderlagene spiller også en viktig rolle. Grafikken, med elementer som hinter til den gode følelsen og lyden på en livekonsert, utgjør en intuitiv kobling mellom produktet og musikkfestivalopplevelsen.

Emballeringsdesignerne benyttet seg også av dynamiske produktkonstruksjoner for å skape en bassfokusert layout som virkelig gjør inntrykk. Bassopplevelsen er mer enn bare kjernen i produktkonseptet, det former også det grunnleggende kommunikasjonsdesignet.

Det handler om bassopplevelsen

Matsuda, designer

Emballering handler vanligvis om å prioritere produktformen. Vi valgte derimot å legge vekt på bassopplevelsen når vi skulle emballere EXTRA BASS-serien. Hele kommunikasjonsstrategien er sentrert rundt denne ideen.

EXTRA BASS-serien er en spennende fusjon av dundrende bass og smart, dynamisk belysning og er noe mer enn bare et vanlig lydanlegg. Det har et helt nytt fokus. Nemlig å gjøre folk i stand til å dele musikkgleden i større grupper, uavhengig av hvor de er.

*Produkttilgjengeligheten kan variere avhengig av region og land.