Intervju med produktutvikleren

Finn ut mer om LSPX-S1

Glasshøyttaleren fra Sony skaper en svært sofistikert atmosfære. Den har et realistisk nærvær, så det virker som at lyden kommer fra noen som synger i rommet sammen med deg. Det myke, lanternelignende lyset lyser samtidig opp rommet.

 

TS Business Division, Senior Consumer Experience Producer
Yasushi Matsumoto

─ Hvordan oppstod konseptet rundt glasslydhøyttaleren?

  

«Sountina» NSA-PF1

Matsumoto: Glasslydhøyttaleren stammer fra «Sountina» NSA-PF1, som ble lansert i 2008. Produktkonseptet startet med et ønske om å skape en «lydfontene», der det virker som om lyden flommer opp fra et gitt sted. Målet var å utvikle et produkt som hadde gjennomskinnelig lyd og et flott design som passet inn i ethvert interiør. Selv om Sountina kostet over JPY 1 million da den kom, ble den populær. Glasslydhøyttaleren har utviklet seg mye siden den gang. Den er utstyrt med en oppdatert versjon av Sountinas teknologi, den har blitt betraktelig mer kompakt, har mindre lydforvrengning og forbedret respons. Den kan dessuten spille av musikk trådløst og kan også brukes på batteri.

NSA-PF1 produserte lyd ved å fremkalle vibrasjoner i et organisk glassrør. Den hadde en banebrytende struktur og sofistikert design og skapte enorm blest. NSA-PF1 var ca. 180 cm høy, og hele det organiske glassrøret vibrerte, slik at det produserte et akustisk rom med tredimensjonal lyd fordelt jevnt i 360 grader. Den ble kjennetegnet ved å ha minimal demping og leverte lyd rundt om i hele rommet, selv i store haller.

Diagram av LSPX-S1.
Diagram av LSPX-S1.

─ Selve mekanismen som sørger for at lyden strømmer ut av det organiske glasset, er helt unik. Hvilke spesielle egenskaper har den sammenlignet med vanlige høyttalere? 

Matsumoto: De fleste vanlige høyttalere genererer lyd ved å skape vibrasjoner i membranen. Glasslydhøyttaleren får imidlertid hele sylinderens overflate til å vibrere, ved å slå vertikalt på bunnen av det organiske glassrøret med tre utløsere som genererer en 360-graders lyd. Denne mekanismen, der man fysisk slår mot en overflate for å generere lyd, følger det samme prinsippet som når man spiller på slaginstrumenter eller strykere, og vibrasjonene brer seg ut gjennom hele overflaten i det organisk glasset. Dette gir en sylinderformet lydkilde som fremhever det akustiske bildet i det organiske glassrøret, slik at vokaler, slaginstrumenter og strykere gjengis med levende klarhet. Kundene våre sier ofte at det høres ut som at en virkelig person synger rett fra det organiske glassrøret. Lyden er så realistisk at de mener at de kan høre vokalisten puste, og de ser for seg leppene som beveger seg. Vi håper at så mange som mulig skal få oppleve denne realismen.

─ Så lyden sprer seg 360 grader fra det organiske glassrøret. Det er en unik funksjon. Kan du beskrive noen av de andre funksjonene og hvordan glasslydhøyttaleren brukes?

Matsumoto: De fleste tradisjonelle høyttalere er retningsbestemte, noe som betyr at man bør plassere seg foran høyttaleren (når det gjelder monohøyttalere) eller mellom to høyttalere (når det gjelder stereohøyttalere) for å høre den beste lyden. Glasslydhøyttaleren har en spesiell funksjon der lyden genereres fra et organisk glassrør og spres i 360 grader. Dette sørger for at man opplever det samme lydfeltet hvor enn man sitter. Det vil for eksempel ikke ha noe å si om glasslydhøyttaleren er plassert i et hjørne eller midt i rommet, for lydfeltet vil være det samme. Denne jevne lyddistribusjonen er et bevis på at denne høyttaleren ikke er retningsbestemt, og det kan være vanskelig for lytteren å høre akkurat hvor lyden kommer fra. Vi mener at glasslydhøyttaleren gir brukerne en komfortabel lydopplevelse i rommet uten å gjøre kunden bevisst på at man lytter til forbrukerelektronikk.

Vi har også utnyttet denne funksjonen ved å oppfordre kundene til å plassere glasslydhøyttaleren midt på spisebordet eller bordet på balkongen som en flaske vin, slik at venner og familie kan tilbringe tid sammen rundt lydkilden.

*ikke vann- eller støvtett

Nærbilde av LSPX-S1.

Det maskinelt bearbeidede aluminiumskabinettet har utmerkede akustiske egenskaper og passer sømløst inn sammen med andre materialer i rommet.

LSPX-S1 i froskeperspektiv.

Funksjonsknappene, som volumkontrollen, er skjult på undersiden av høyttaleren, slik at det ikke er innlysende at dette er en AV-enhet.

─ Hvilke elementer fokuserte dere på når det gjaldt designet?

Matsumoto: Vi ønsket at designet akkurat på samme måte som lydkvaliteten skulle oppfylle våre strenge standarder. Men vi ønsket imidlertid ikke å skape et eksentrisk og enkelt design, som kanskje ville passe dårlig inn i rommet. I stedet baserte vi designet på Life Space UX-konseptet (med et utmerket design som passer sømløst inn i rommet) for å skape en sofistikert utførelse som ikke krever for stor plass. Høyttalerenheten består av maskinelt bearbeidet aluminium, noe som både gir en eksklusiv finish og utmerket lydkvalitet. Den lyse gullfargen passer godt inn i både japansk og vestlig interiør. Dessuten er funksjonsknappene, som volumkontroll, skjult på undersiden av enheten, slik at det ikke er innlysende at dette er en høyttaler. 

Livsstilsbilde av LSPX-S1.

Lydens akustikk, det gjennomskinnelige organiske glasset og den varme gløden fra den lysende LED-en skaper en svært besynderlig følelse.

─ Og det er en LED, som ser ut som en glødetråd, midt i det organiske glassrøret?

Matsumoto: Ja. Jeg mener man ikke må undervurdere LED-en. Det blir akkurat som når en gruppe mennesker sitter rundt et bål – man blir sittende å se på flammene, og det gir en ro og får en til å føle seg i ett med naturen. Det virker som at flammene har en magisk kraft over dem som sitter rundt bålet, og de kan snakke om ting de vanligvis ikke snakker om. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra kunder som har kjøpt glasslydhøyttaleren. Vi har fått høre at det varme lyset og lyden har forandret stemningen i rommet, og at det er avslappende å lytte til musikken mens man sitter og ser på lyset. Da skjønner man hvor mye lys og lyd sammen har å si.

─ Så det innebygde batteriet gjør at glasslydhøyttaleren også kan brukes på steder uten strøm?

Matsumoto: Ja, det stemmer. Glasslydhøyttaleren fordeler lyden jevnt i 360 grader, så den kan plasseres overalt. Vi ville dra fordel av denne funksjonen for å kunne plassere høyttaleren hvor som helst, uavhengig av om det er en stikkontakt i nærheten, eller om mange kabler blir en hindring, så vi innså at det var avgjørende at høyttaleren kunne være batteridrevet. I tillegg gjør Bluetooth®-funksjonaliteten det mulig med trådløs avspilling, slik at brukeren kan lytte til musikk hvor som helst, helt uten kabler. Vi håper at så mange kunder som mulig får mulighet til å teste ut romopplevelsen med lys og lyd som skapes av glasslydhøyttaleren fra Sony.

LSPX-S1

Glasslydhøyttaler

LSPX-S1

Du får krystallklar lyd og mykt lys som smelter inn i omgivelsene.