Lag filmer kun ved hjelp av Xperia med Cinematography Pro 

Skap film og video av kinokvalitet kun ved hjelp av Xperia-smarttelefonen med Cinematography Pro – valgt av profesjonelle regissører.

Bilde som viser Xperia-brukergrensesnittet for Cinematography Pro, som viser en kvinne som danser i sjøen
Jobbe med Cinematography Pro

Takket være ekspertisen til ingeniørene bak Cinema-digitalkameraene våre, gir Cinematography Pro på Xperia deg alle verktøyene du trenger for å produsere film i studiokvalitet. Her har du muligheten til å slippe kreativiteten løs og ta opp filmer proffene ville ha vært stolte av, ved hjelp av forhåndsinnstillinger for Look-fargestyring for 21:9-videoopptak, 4K HDR i 24, 25, 30, 60 og 120 bps samt intelligent vindfilter.

Stardust Children

Se Stardust Children, en kortfilm fra den kritikerroste regissøren Eiji Uchida.

Portrettfoto av regissøren Eiji Uchida
Møt regissøren, Eiji Uchida

Eiji Uchida, født i Rio de Janeiro, begynte karrieren som reporter før han begynte å bruke talentet sitt til å skrive og regissere filmer i 2005. Siden den gang har han hatt stor suksess. I 2016 ble filmen hans «Lowlife Love» en fulltreffer ved Teatro i Shinjuku, og filmen ble vist ved over 30 filmfestivaler verden rundt. I 2019 skrev og regisserte han Tokyo TV-dramaet «I Turn», pluss to episoder av Netflix-serien «The Naked Director». Og i 2021 vant han priser for beste filmmanuskript, beste regissør og beste film ved den 44. utgaven av Japan Academy Film Prize for filmen «Midnight Swan».

Xperia leverer en autentisk cinematografiopplevelse 

Regissør Eiji Uchida deler tankene sine om å filme med Xperia:

Hvis du vet hva du filmer, så er det for meg det samme om det er med VENICE (Sonys VENICE CineAlta digitale kinokamera) eller en Xperia. Xperia har potensialet til å gjøre arbeidet ditt bedre. 

Nærbilde av brukergrensesnitt og innstillinger for cinematografi på en Xperia-smarttelefon
Filming med 24 bps – standard for spillefilmer

Det siste jeg ønsket var å lage en film som hadde preg av å være hjemmevideo, bare fordi det var en smarttelefon. Bildehastigheten på 24 bilder per sekund utgjør en enorm forskjell. Før måtte jeg jobbe beinhardt for å få filmlignende kvalitet. Kameraer som kan filme slik kvalitet, er så dyre. Hvis jeg hadde kunnet filme med kinokvalitet på smarttelefonen min, hadde det vært fantastisk, spesielt fordi jeg begynte med indie-filmer.

21:9-sideforhold – laget for filmer 

TV har et skjermformat på 16:9. Selv da det var 4:3, elsket jeg det og ønsket å lage filmer, og bruke sideforholdet for filmer, men jeg kunne ikke. Vi prøvde å legge over svarte linjer øverst og nederst på skjermen, for å skape noe som minnet om film. All ære til Sony som har installert en widescreen som du bare ser på kino.

Regissør Eiji Uchida ser på innhold på en Xperia-smarttelefon
Bilde av en maskert rollefigur med hette i standard fargegradering
UREDIGERT FILMMATERIALE MED VENICE CS LOOK
Bilde av en maskert rollefigur med hette i tilpasset fargegradering
FERDIG FILMMATERIALE FRA «STARDUST CHILDREN»
Fargegradering for kinokvalitet

Jeg liker ideen om å få en bestemt farge til å skille seg ut. I denne filmen var det rød og blå. Vi hadde snakket om å gjøre noen siste justeringer av fargegraderingen. Da jeg holdt på med filmingen, gjorde jeg det på en måte slik at jeg kan justere begge veier. I denne filmen skapte jeg en spesiell stemning ved å la bestemte farger skille seg ut.

120 bps for dramatisk filming i sakte film

Høyhastighetsmodusen er fantastisk. Fallet i den siste scenen ble filmet i høy hastighet og deretter gjort saktere. Det pleide å være masse vanskeligheter med filming i høy hastighet. Så jeg tenkte, «Er det mulig å filme i sakte film på en smarttelefon?!». Og det er ekte høy hastighet. Jeg lurte på hvordan de har fått til det.

Merk: Denne videoen har ikke lyd.

En ny stil for filmskaping

Jeg tror det er mange regissører som kunne tenke seg å prøve å filme med en smarttelefon og se at det er vel så moro, inkludert meg selv. Jeg har sett filmmaterialet fra settet og den ferdige filmen. Helt ærlig tenkte jeg «Oi, det er mulig lage film på Xperia.»

Filmteam som fester et hjelmmontert Xperia-kamera på en skuespiller for POV-bilder
Film POV-scener

Det er en POV-scene i begynnelsen og slutten – som ble filmet med en Xperia festet til skuespillerens hode. Det er ikke mulig med et stort apparat, så det var nytt, det var morsomt å se på.

Det perfekte verktøyet for ambisiøse filmskapere

Hvis jeg var ung og lagde indie-filmer i dag, hadde det vært så kult. Fordi vi strevde virkelig med sakte film og skjermformat for å få «kinoutseendet». Jeg er misunnelig på at det nå er mulig å få til med en smarttelefon – jeg mener, du kan jo faktisk filme en langfilm på denne her. 

En smarttelefon med funksjoner for profesjonell filmskaping

Selvfølgelig lager Sony kinokameraer – jeg har selv brukt dem. Jeg er sikker på at de fikk denne ideen fordi de lager profesjonelle kameraer. Ingen andre selskaper kan gjøre dette. Når du er ung, har du ikke mye penger, og filmutstyr tar en stor del av budsjettet – lamper og kameraer. Det er flott at det ikke er et hinder lenger. Det som er litt skremmende, er at en skoleelev kan bruke en Xperia til å skape et mesterverk.

Logo for Cinematography Pro drevet av CineAlta
Se intervjuet med Eiji Uchida




Kortfilmen ble redigert med Adobe Premiere Pro CC 2020 og Blackmagic Design DaVinci Resolve ved bruk av filmmateriale spilt inn med Xperias Cinematography Pro-funksjon. Noen redigeringsprogramvarer vil kanskje ikke tillate redigering av filmmateriale spilt inn med Cinematography Pro. Xperia-programvare ble delvis modifisert for bruk i denne produksjonen.

Vi viser frem neste generasjons skapere

Sony leverer ikke bare teknologien som ambisiøse filmskapere bruker til å skape filmer og videoer av profesjonell kvalitet, vi gir dem også mulighetene til å vise frem verket sitt.

Logo for Short Shorts Film Festival & Asia 2021
Short Shorts Film Festival & Asia 2021

Sony, et selskap for kreativ underholdning med et solid teknologigrunnlag, er stolt av å støtte Short Shorts Film Festival & Asia 2021. Short Shorts er anerkjent av Academy Awards® og er en av de største internasjonale kortfilmfestivalene i Asia. Her får neste generasjons filmskapere både publisitet og en mulighet til å forme fremtidens filmkultur.

Filmkonkurranse for smarttelefon

Filmkonkurransen for smarttelefon støttes av Sony som en del av Short Shorts Film Festival & Asia, og inviterer bidragsytere til å sprenge grensene for kreativitet og uttrykk ved å bruke intet annet enn mobilenheter. Etter hvert som smarttelefonteknologien fortsetter å utvikles tilbyr denne konkurransen en ideell plattform for å utforske og fremme denne spennende nye stilen for filmskaping.

Logo for filmkonkurransen for smarttelefon støttet av Sony


Eyes av Anonymouz

Watch Eyes av Anonymouz, en musikkvideo filmet i sin helhet på Xperia av den profesjonelle regissøren Kanji Suto. Anonymouz er en enigmatisk sanger og låtskriver som fikk sitt gjennombrudd på YouTube i Japan før hun fikk oppmerksomhet verden over. Musikkvideoen viser ikke bare frem hennes nydelige naturlige stemme, men viser også at man kan oppnå utrolige resultater med de nyeste Xperia-smarttelefonene.



Bilde av Kanji Suto utendørs
Hils på regissøren Kanji Suto

Kanji Suto, som opprinnelig var datagrafiker og grafisk designer, lærte yrket sitt ved å jobbe med musikkvideoer og reklamefilmer under kyndig veiledning fra filmregissøren Shuichi Tan. Nå er han en uavhengig regissør med ekspertise innen en rekke teknikker, deriblant spillefilmer, datagrafikk og virtuell virkelighet. Arbeidet hans har blitt belønnet med en rekke priser, deriblant 2015 Space Shower TV Music Video Awards og The One Show 2017 / Moving Image Craft / Visual Innovation.

«Dette kameraet kan gi et større arbeidsområde for videoopptak»

Suto:
Straks jeg begynte å ta opp, forsto jeg hvor fantastisk det er. Smarttelefonen har en fordel når det gjelder størrelse – fordi den er liten. Det ville jeg dra nytte av. Vi kunne ta opp fra undersiden, eller plassere den på steder som tidligere var umulige. Det var spennende å teste ut nye idéer for dette. Jeg følte virkelig at dette kameraet kan gi et større arbeidsområde for videoopptak.

Bilde av ei jente med hodebånd som ser på et akvarium som blir filmet med Xperia
Kanji Suto filmer et akvarium utendørs med Xperia 5 II
«Vi kunne se alle detaljene klart og tydelig ... denne skjermen er nydelig»

Det er virkelig nyskapende at selve mobilenheten bruker CinemaScope (skjermforhold 21:9). Det var enkelt å bruke forhåndsvisningen, og jeg ble forbløffet over hvor flott det ble. Jeg kan bruke samme brukergrensesnitt til å sjekke det jeg nettopp har tatt opp. Det er utrolig viktig å kunne sjekke videokvalitet med en gang. Dette opptaket ble gjort utendørs på en solrik dag. Når vi brukte den lyseste innstillingen til å sjekke i solskinnet, så vi alle detaljene klart og tydelig. Det var nyttig. Denne skjermen er nydelig.

«Opptak ved en hastighet på hele 120 bps ble veldig stødige og klare»

Det var scener der gullfisken skulle synge og føre en samtale. Dette ble tatt opp over lang tid i sakte film ved høy hastighet, mens variabler eller finjusteringer ble lagt til under redigering. Vi ville bruke sakte film for å få det til å se ut som om gullfisken snakker og synger. Opptak ved en hastighet på hele 120 bps ble veldig stødige og tydelige.

Bilde av en fisk i et akvarium
Bilde av brukergrensesnittet på skjermen under filming med Xperia 5 II
«Det er det samme brukergrensesnittet som på et vanlig kamera, og veldig enkelt å bruke»

Profesjonelt kamerautstyr kan stilles inn ned til nærmeste detalj, og brukergrensesnittet kan derfor være komplekst. Xperia er laget for folk flest, og den kan derfor heldigvis betjenes intuitivt. Samtidig blir den lett å bruke for en profesjonell. Det er det samme brukergrensesnittet som på et vanlig kamera, og veldig enkelt å bruke. 

«Venice CS gir den umiddelbart en filmlignende kvalitet»

Fargespekteret opprettholdes når nyansene redigeres etter opptak, og VENICE CS gir opptaket en filmlignende kvalitet umiddelbart, slik at det aldri vil se ut som en vulgær video. Det var utrolig.

Venice Colour Settings (CS) er de standard forhåndsinnstillingene for fargebehandling i Cinematography Pro, kalt innstillinger for «LOOK». De gir deg en jevn fargegradering, duse og lave kontrasttoner, samt 10-biters innstillinger som egner seg for kino- og dramaproduksjoner. Disse er basert på s709 Look-innstillingene, som du finner på CineAlta VENICE-kameraet vårt. 

Bilde av en fisk i et akvarium i en eng
Filmteam gjør et akvarium klart til filming
«Mobilitet er det sterkeste argumentet for å filme med Xperia»

Når vi skal bevege et kamera, krever det en kran eller å plassere det på en skinne som kalles en kameravogn. Med Xperia kan vi ganske enkelt gjøre opptak på denne måten. Jeg brukte en liten gimbal for litt bevegelse. Det sparte oss for mye tid å kunne filme med så høy kvalitet. Helt fantastisk. Dessuten satte vi på et makroobjektiv kjøpt i en 100-yenbutikk, slik at vi fikk tatt et nærbilde av gullfisken og de funklende klinkekulene. Det ga en interessant effekt.

Fundamentet er definitivt en smarttelefon, så takket være det lille huset som alle bærer med seg, kan vi gjøre opptak på samme måte som alle andre. Hvis noen er interessert i å lage en video, kan de enkelt filme med profesjonell kvalitet. Jeg synes det er et utrolig tiltalende kamera.

Se intervjuet med Kanji Suto



Finn ut mer om filmfotografering med Xperia

Eiji Uchida og Kanji Suto er ikke de eneste – stadig flere kritikerroste, profesjonelle video- og filmskapere blir oppmerksomme på mulighetene ved å ta opp med Xperia, som du kan se i kortfilmene nedenfor.

After Dark 

Tatt opp med Xperia 5 II av Liam Wong

Filmskaper Liam Wong bruker Xperia med Cinematography Pro «drevet av CineAlta» til å fotografere London under nedstengningen.

TASTE

En kortfilm som er tatt opp på Xperia

Lev deg inn i TASTE, en kortfilm av Shep Films som er laget i samarbeid med Sony Innovation Studios.

Twin Palms

En kortfilm som er tatt opp på Xperia

Den profesjonelle filmfotografen Jeff Berlin satte Xperia 5 II på prøve ved å skape denne fengslende kortfilmen rundt temaet dans.