Kommentarer fra AX700-prosjektmedarbeidere

Ny
Handycam®-modell for alle
filmskapende
proffer og entusiaster.

Møt teknikerne våre.

De profesjonelle videokameraene fra Sony har lenge vært anerkjente på filmsett, inkludert TV- og filmstudioer. Nå kombinerer Sony avansert videokamerateknologi og ekspertise i én forbrukermodell – resultatet er FDR-AX700. Hvorfor introduserer Sony denne Handycam®-modellen med høy ytelse, som nærmest er et profesjonelt videokamera, til det generelle forbrukermarkedet? Vi intervjuet tre medlemmer av utviklingsteamet for å høre deres mål og innsikter.

Junichiro

Junichiro Tamagawa 

[Produktplanlegging]

Nobuhiro

Nobuhiro Onouchi 

[Produktdesign (prosjektleder)]

Hitoshi

Hitoshi Ueda

[Programvareteknologi (AF)]

Konsept

Funksjonalitet og design åpner opp for solid ytelse ved videoopptak, noe som gjør proffene fornøyde samtidig som det møter amatørenes behov.

Først vil vi gjerne vite hvordan AX700 nådde et så avansert utviklingsstadium? Hva er bakgrunnen for det?

AX700

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Den siste tiden har 4K-TV-er blitt stadig mer populære, og bruken av programvare for videoredigering har blitt mer utbredt. Dette har endret mye i videoopptaksverdenen. Amatører som tar opp video på hobbybasis vil ha kameraer med stadig høyere ytelse og brukervennlighet – altså kameraer som ligner på de profesjonelle modellene. Grensen mellom profesjonelle og amatører begynner derfor å bli uklar. Før i tiden ga Sony ut særskilte kameraer for vanlige forbrukere som var svært forskjellige fra profesjonelle kameraer som ble brukt til TV og film. Nå for tiden velger begge brukergruppene nærmest fritt mellom alle slags kameraer. For eksempel er profesjonelle filmskapere svært entusiastiske over α-serien med digitale kameraer med høy ytelse og utskiftbare objektiver, som ble laget mer for generelle forbrukere. Derfor har vi lansert tre videokameraer – XDCAM PXW-Z90 (heretter «Z90»), NXCAM HXR-NX80 (heretter «NX80»)og Handycam® FDR-AX700 (heretter «AX700») – som skal dekke både profesjonelle filmskapere og vanlige forbrukeres behov.

Z90 og NX80 er mer profesjonelle videokameraer, mens AX700 kategoriseres som et videokamera for forbrukere, kalt Handycam®. Disse tre kameraene er som søsken som har nesten lik bildekvalitet. De få forskjellene ligger blant annet i at Z90 og NX80 har praktiske håndtak som brukes for videoopptak med lave vinkler og som bærehåndtak. De har også XLR-kontakter som behøves i en profesjonell setting. Z90 har dessuten en ytterligere kontakt som støtter det profesjonelle XAVC-formatet som brukes i kringkastingsindustrien.

Hva var utviklingsmålet for AX700 i Handycam®-serien?

Junichiro Tamagawa

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

FDR-AX100 (heretter «AX100») ble lansert i 2014 og var den forrige flaggskipmodellen i Handycam®-serien. Kameraet ble kritikerrost for å kunne ta opp 4K-video og for dets bildemuligheter av svært høy kvalitet – for eksempel kunne fine bilder forvandles til utrolige videoer. Det nye AX700-kameraet overgår forgjengeren, og kombinerer den høye ytelsen den har arvet med nye, nyttige funksjoner. Avanserte amatører blir stadig mer involverte i videohobbyen sin, og vi får høre av brukerne at de vil ha en bedre opptaksopplevelse og flere valg for å justere innstillinger. Profesjonelle som bruker Handycam® i arbeidet sitt vil på sin side ha profesjonelle funksjoner. Vi tok hensyn til disse meningene og ønskene da vi utviklet AX700.

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)] 

For å utvikle AX700 opprettet vi et team sammensatt av medlemmer fra grupper for både forbruker- og profesjonelle videokameraer, og det var dette teamet som drev prosjektet fremover. Denne typen organisering, altså hvor det ikke bare ble plukket ut folk fra to grupper, var hittil uprøvd. Hva slags team ville være ideelt for et videokamera av profesjonell kvalitet? Vi diskuterte mye frem og tilbake og endte opp med å velge designere av profesjonelle videokameraer til å lede teamet, samtidig som vi brukte kunnskapen til forbrukerkamerateamet for å ta fatt på utfordringene med utviklingen av det nye kameraet.

Nobuhiro Onouchi

Hvilke bestemte forespørsler dekker AX700-modellen?

4K

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging] 

Den mest utbredte forespørselen fra AX100-kunder var autofokus, og vi la derfor mest vekt på AF-funksjonalitet da vi utviklet AX700. Den store 1.0-bildesensoren kan i samarbeid med 4K-opptaksfunksjonen fange opp bilder med grunnere dybdeskarphet, men den type ytelse krever svært presist fokus. Selv om et motiv ser ut til å være i fokus under opptaket, kan brukerne bli skuffede når de ser videoen på en stor TV-skjerm i 4K og merker at motivet ikke er så godt i fokus som de trodde. Kameraet må fokusere jevnt på motivet hele veien og i det riktige øyeblikket, da scener sjeldent kan gjentas. Dette høres kanskje ut som et standardopplegg, men vi ville gi kundene muligheten til å fange opp det riktige motivet når som helst og uten unntak når det dukket opp et perfekt opptaksøyeblikk. Dette var veldig viktig for oss og var grunnen til at vi la så mye vekt på å optimalisere autofokuset.

Har AX700 arvet noen andre viktige funksjoner fra profesjonelle videokameraer?

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)]

Profesjonelle brukere er veldig opptatte av enkel betjening. Menystrukturen og betjeningen er de største forskjellene mellom Handycam®-modellene. AX700 har enda flere innstillingsmuligheter, og vi la mye arbeid i å gjøre kameraet ekstra brukervennlig. Vi økte oppløsningen på den elektroniske OLED-søkeren (EVF) og LCD-skjermen for å redusere tretthet i øynene, og utstyrte AX700 med prima enheter vi bruker i våre profesjonelle kameraer. Vi undersøkte også formen på kameragrepet for å få bedre stabilitet ved opptak, og siktet på de samme holdbarhetsstandardene som brukes for profesjonelle modeller, slik at kameraet kan takle røffere bruk under vanskelige forhold.

OLED-søker LCD

Teknologi

AF-hastigheten i α-kameraer med utskiftbart objektiv kommer til sin fulle rett ved videoopptak.

Forklar mer om autofokuset til AX700 og hvordan utviklerne prioriterte det.

Hitoshi Ueda

Hitoshi Ueda
[Programvareteknologi (AF)]

AX700 er for første gang i Handycam®-videokameraets historie utstyrt med det raske hybrid AF-systemet. Denne autofokusteknologien fikk et godt rykte på seg i α-serien med utskiftbare objektiver og de kompakte Cyber-shot-digitalkameraene fra Sony. En av funksjonene er det nye fasegjenkjennende autofokuset kombinert med vanlig kontrast-AF, som gir en utrolig god autofokusopplevelse – det er svært raskt, nøyaktig og har stødig sporing. I tillegg viser LCD-skjermen hvor kamerafokuset er innenfor en grønn AF-ramme.

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Det viktige med autofokus i stillbilder er hvor raskt og hvor presist kameraet kan fokusere på motivet det siktes på. Når det gjelder videoopptak finnes det en funksjon som endrer ufokuserte motiver til fokuserte bilder, for å gi et mer et profesjonelt filmuttrykk. I videoer vil derfor hurtig fokusering ikke nødvendigvis gi et bra bilderesultat i opptaket. I filmproduksjoner brukes det ofte sakte men jevn fokusering for et imponerende filmuttrykk. Enkelte tilfeller krever selvsagt rask og nøyaktig fokusering i videoopptak, men en jevn fokushastighet og kvaliteten det gir opptaket, er også svært viktig.

Hitoshi Ueda
[Programvareteknologi (AF)]

AF-teknologi sørger for at fokuseringen er både rask og naturlig med en komfortabel og jevn hastighet ved å kombinere en bildesensor med fasegjenkjennende AF samt en ny algoritme utviklet spesifikt for videoopptak. Hvordan bytter kameraet fokus fra ett punkt til det neste? Takket være det fasegjenkjennende AF-systemet som kan forutse det neste motivet som skal fokuseres på: Kameraet kalkulerer en passende fokushastighet for å oppnå et jevnt fokusert bilde på videoen. Derfor er AX700 utstyrt med sju ulike fokushastigheter.

Du nevnte autofokus med stødig kvalitet, kan du forklare dette nærmere?

AF

Hitoshi Ueda
[Programvareteknologi (AF)]

Den stødige motivsporingen er definitivt et salgsargument for AX700. Totalt 273 fasegjenkjennende AF-punkter sørger for en AF-dekning på ca. 84 % i hele bildet, og hvert av disse punktene er med på utregningen av en del av motivet som er i fokus. Systemet setter sammen data fra hvert av AF-punktene og identifiserer motivet brukeren sikter på. Det analyserer også fokussubjektets størrelse og bevegelse, og fortsetter å holde det i fokus.

Stødig sporing er ikke alltid nødvendig. For eksempel, hvis du [brukeren] plutselig får en endring i motivet – kanskje et barn hopper inn i bildet mens du sikter på et landskapsmotiv – vil du kunne bli fristet til å bytte fokus til barnet. I en annen situasjon behøver du ikke stødig sporing fordi du raskt endrer retningen du sikter kameraet i, men i stedet vil ha et hurtig fokusbytte fra ett motiv til et annet. Derfor har vi gitt AX700 en AF-sensitivitet for motivbytte. Brukeren kan da velge mellom fem nivåer for å bytte fra ett motiv til et annet. Innstillingene varierer fra RESPONSIVE til LOCKED ON. Kameraet har også fem nivåer for AF-sporingsdybde, fra WIDE til NARROW. Takket være disse egendefinerbare funksjonene gir kameraet brukeren muligheten til å fange opp et bildeuttrykk nøyaktig som ønsket.

Vår nyutviklede algoritme er en viktig del av motivbytteanalysen. Man må dessuten være erfaren med å tilpasse funksjoner for å få frem spesifikke, egendefinerte innstillinger. Som person og som medlem av utviklingsteamet i Sony har jeg lært mye om dette. Det nye kameraet inkluderer alle funksjonene jeg synes er nødvendige, samt ideene mine fra da jeg var leder for utviklingen av fasegjenkjennende AF-punkter i fokalplanet for α-kameraer med utskiftbart objektiv. Jeg ville gi brukerne muligheten til å ta ulike typer video med varierte innstillinger, så jeg studerte mange sett med innstillinger gang på gang, inntil jeg fikk resultatene jeg lette etter.

AX700 reagerer altså på ulike opptakssituasjoner og behov. Har du noen forslag til hvordan du vil at kundene skal prøve kameraet?

Hitoshi Ueda

Hitoshi Ueda
[Programvareteknologi (AF)]

I Japan er det mange som tar bilder av tog. Men togene kommer ikke ofte. Med begrenset med fotograferingsmuligheter er det vanskelig å ta bilder av tog i fokus via manuell fokus – og enda vanskeligere hvis man prøver å lage en togvideo i 4K som krever avanserte fokusteknikker. I slike situasjoner gir AX700s rask hybrid AF svært gode resultater. På den annen side er den stødige AF-innstillingen veldig god å ha ved videoopptak på steder fullt av folk og bevegelser.

Enhet

Den store styrken til Sony ligger i at alle betydningsfulle produkter produseres internt. Dermed kan vi tilpasse de beste løsningene til de riktige teknologiene.

Rask hybrid AF gir altså tydelig fokus for å få mest mulig ut av 4K-kvaliteten, men hva er fordelene med videoer i 4K?

Nobuhiro Onouchi

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)]

AX700 har en stablet Exmor RS™ CMOS-sensor av 1.0-typen. Designet på bildesensoren er en lagvis (stablet) kretsstruktur som muliggjør lynrask signal- og pikselbearbeiding på flere lag, noe som fører til rask dataavlesning. Dette både forbedrer bildekvaliteten og reduserer bildeforvrengning forårsaket av den rullende lukkereffekten.

Exmor RS CMOS-sensoren samarbeider med den raske BIONZ X-bildeprosessoren for å gi naturlige farger og teksturer. Et ZEISS® Vario Sonnar T*-objektiv og det egenproduserte, tynne AA-objektivet fra Sony (avansert asfærisk) for presis motivgjengivelse fra hjørne til hjørne samt en Sony-utviklet algoritme sørger for eksepsjonelt høy kvalitet på videobilder. Disse «fire søylene» – bildesensor, bildeprosessor, objektivenhet og algoritme – muliggjøres av det gode lagarbeid i Sony i den bedriftsinterne produktutviklingen. Dette er virkelig den store styrken til Sony.

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Exmor RS CMOS-sensoren samarbeider med den raske BIONZ X-bildeprosessoren for å gi naturlige farger og teksturer. Et ZEISS® Vario Sonnar T*-objektiv og det egenproduserte, tynne AA-objektivet fra Sony (avansert asfærisk) for presis motivgjengivelse fra hjørne til hjørne samt en Sony-utviklet algoritme sørger for eksepsjonelt høy kvalitet på videobilder. Disse «fire søylene» – bildesensor, bildeprosessor, objektivenhet og algoritme – muliggjøres av det gode lagarbeid i Sony i den bedriftsinterne produktutviklingen. Dette er virkelig den store styrken til Sony.

BIONZ X

Er HDR i 4K (heretter: «HDR») inkludert for å øke tiltrekningen av filmer i 4K?

HDR

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Først lurer du kanskje på hva HDR er. Kort sagt gir HDR deg bilder som ligner menneskets oppfattelse av virkeligheten. Sammenlignet med vanlige TV-er gir denne teknologien en høyere dynamisk rekkevidde med mer diskré graderinger. Flotte bilder består av flere elementer enn bare imponerende bildeoppløsning. Vi utforsket HDR på jakt etter en utvidet fargeskala og fargereproduksjon, ideelle graderinger fra lyse til skyggefulle bildeområder og generelt en bildekvalitet folk flest ville synes ga vakre bilder.

For å se på HDR-videoer må man ha en HDR-kompatibel TV, og HDR-kompatible TV-er i 4K blir stadig mer tilgjengelige. Som svar på behovet ville vi skape et miljø som gjør det lett for brukere å filme i HDR og straks se videoen på HDR-kompatible TV-er uten å måtte gå gjennom en lang redigeringsprosess. Sony har allerede lansert proffe, HDR-kompatible videokameraer, og denne avanserte teknologien finnes også i AX700. Medlemmer av arbeidsgruppen for profesjonelle kameraer var med på å utvikle AX700 – og det er et stort fortrinn. Vi håper at AX700-brukere vil like å se sine egne videoer via den 4K HDR-kompatible BRAVIA®-TV-en fra Sony for å få den fulle effekten av HDR-video i 4K på en stor skjerm. Merk: For å se på HDR-videoer kan brukeren koble AX700 til en HDR-(HLG-)kompatibel Sony TV via en USB-kabel. Ved bruk av en HDMI-kabel, må det brukes en annen innstilling på TV-en.

4K HDR-kompatibel

Brukervennlighet

Vi besvarer forespørsler om praktiske menyer og tilbehør, og designer disse på en måte som hjelper brukerne med å velge og bruke dem raskt og enkelt.

Hvordan hjelper Sony brukerne med å bli mer involvert i videoopptakene, annet enn ved å gi dem topp bildekvalitet og varierte bildeuttrykk?

Junichiro Tamagawa

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Det finnes mange måter å ta opp video på, men siden AX700 er et videokamera, bør det være mest mulig komfortabelt å filme med. Målet vårt var å gjøre AX700 til det beste valget for ukomplisert bruk, fordi det tror vi at Sony-kundene både forventer og ser frem til.

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)]

Vi ville gjøre brukeropplevelsen bekvem og naturlig, nesten som om kameraet var en forlengelse av kroppen. AX700 ble designet for å la brukerne ta bildene de ønsker uten problemer og vanskeligheter. Med dette i mente innlemmet vi flere funksjonsriktige designaspekter – som vektbalansen brukerne fort merker når de sikter på et motiv, lettere knappetrykk og enklere bruk av menyen. For eksempel er AX700 litt større enn AX100. Resultatet er et mer romslig grep, noe som er vanlig for profesjonelle videokameraer for å gi proffene mer kontroll over produktet. Brukerne kan altså holde kameraet i et sikkert grep og lettere gjøre små justeringer på f.eks. zoomehastigheten. Zoomringen på objektivet er dessuten formet til fingrene, slik at brukerne kan styre mer presist. Jeg håper brukerne merker denne lille detaljen.

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Selv om forbrukere gjerne bruker en del tid på å sammenligne spesifikasjoner når de velger et produkt som dette, fokuserte vi ikke bare på tekniske spesifikasjoner, men også på brukeropplevelsen av produktet. Vi ville gi brukere muligheten til å enkelt kunne ta opp video, slik at de kan konsentrere seg om opptaket. For eksempel har EVF- og LCD-skjermene blitt mer presise, og gir dermed bedre oversikt over hvorvidt et motiv er i fokus. Det gjør det også enklere å endre på innstillinger og funksjonsvalg. Vi har nevnt den høyere oppløsningen på EVF- og LCD-skjermene og bemerket at de firkantede, grønne rammene viser fokusområdet for den fasegjenkjennende AF-sensoren, men siden disse grønne indikatorene vises like over det ønskede fokusområdet, kan de være distraherende hvis de blinker av og på mens du beveger deg rundt motivet. Derfor diskuterte vi ofte hva som var riktig antall, størrelse og farge på disse rammene – og ikke bare med programmerere, men også designere, før vi valgte det vi mente passet best.

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)]

Vi har økt presisjonen på optimeringsfunksjonen, som viser fokusområdet når man tar opp video med manuell fokus. Til og med ved opptak av 4K-videoer med høy oppløsning kan fokuset justeres manuelt med ønsket presisjon, fordi vi gransket systemet på nytt for å kontrollere at fokusområdet vises tydelig. Det vet vi at kundene kommer til å sette pris på. Det er en stor fordel som muliggjøres av den forbedrede oppløsningen på EVF- og LCD-skjermene.

Vi har lagt til en hel del enheter med høy ytelse som man ellers finner på profesjonelle videokameraer – for eksempel EVF- og LCD-skjermene, som vi håper vil møte kundenes høye forventninger. Jeg tror at den høye kvaliteten til en normal pris utgjør en stor del av det som gjør AX700 så attraktiv.

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Som svar på tilbakemeldinger fra brukere av AX100-modellen, sørget vi for at AX700 har en rekke praktiske funksjoner for videoopptak; blant annet en stor zoom-knapp og to kortspor som gjør at du kan sette inn to SD-kort på én gang. 

Du har vel mye å si om menyens brukergrensesnitt, eller hva?

meny

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)]

Antallet menyvalg har økt veldig. Men hvis menyen blir for komplisert, blir disse funksjonene meningsløse. Derfor har kameraet seks knapper for egendefinerbare valg på kamerahuset, slik at brukeren raskt kan velge et sett med innstillinger som passer til forholdene. Disse kan forhåndsinnstilles, slik at ofte brukte menyvalg blant de over 40 mulige straks kan aktiveres.

Hvis «Direct Menu» er valgt for en av knappene, kan brukeren kontrollere og justere innstillinger som blenderåpning, ISO-følsomhet og lukkertid med få knappetrykk. Disse endringene kan gjøres med høyre hånd, slik at venstre hånd fremdeles er ledig.

Hitoshi Ueda
[Programvareteknologi (AF)]

Når det er for lyst utendørs til å se LCD-skjermen mens man filmer, foreslår jeg å bruke EVF og hurtigknappene, de samarbeider godt.

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

En annen fordel: Selv når menyvinduet vises på LCD-skjermen, dekker ikke menyen hele skjermen. Mange profesjonelle brukere misliker funksjoner som dekker over kamerasiktet, så vi tilpasset designet på brukergrensesnittet etter preferansene til kunder med profesjonell erfaring.

Melding

Det finnes tusenvis av måter å lage en fengslende video på, vi håper at AX700 vil appellere til så mange som mulig.

Kan du forklare hvordan funksjonene sakte og rask film og supersakte film øker rekkevidden på videouttrykk?

Svært sakte avspilling

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

Blant en mengde modi for videoopptak har AX700 også to spesielle modi for tid. Takket være Exmor RX CMOS-sensoren lar supersakte film-funksjonen kameraet ta bilder i 960 bps. AX700 kan dermed ta opp video i opptil 40 x sakte film, en funksjon som for et par år siden kun var tilgjengelig på dyre, profesjonelle videokameraer. En annen tidsfunksjon er sakte og rask film, som lar brukeren velge mellom en bildehastighet på alt fra 120 til 1 bps. Mange er godt kjent med teknikken for sakte film fra TV. Teknikken for opptak med rask bevegelse lager en video av stillbilder tatt i intervaller, slik at det ser ut som at videoen er i høy fart. Kameraet fanger opp interessante øyeblikk i hvert bilde. Jeg håper at du og mange andre vil like denne effekten.

Jeg har hørt at målgruppen til AX700 ikke er kjønns- eller familierettet, men henvender seg til brukere med spesifikke krav til videoopptak. Har du en beskjed til disse videoentusiastene?

Junichiro Tamagawa

Junichiro Tamagawa
[Produktplanlegging]

I det siste har ikke bare profesjonelle, men også generelle brukere, begynt å filme mer og sette pris på å produsere inspirerte videoer. Nå kan de også dele videoene sine via sosiale nettverk verden rundt. Jeg ser for meg at slike filmskapere – inkludert brukere som vil filme med AX700 – er ivrige på å ta opp video og på arbeidet de gjør. Derfor vil jeg fortsette med å utvikle produkter med forventningene til disse entusiastiske brukerne friskt i minnet. Dere må gjerne vise og dele AX700-videoene deres så mye dere kan. Jeg gleder meg til å se nye videoer som bruker de utrolig flotte autofokuseffektene. 

Hitoshi Ueda
[Programvareteknologi (AF)] 

Denne gangen møtte jeg på mange utfordringer under utviklingen av rask hybrid AF, og jeg er fornøyd med at vi ga AX700 et bredt utvalg av teknologiske fordeler og sterkt anbefalte funksjoner. AX700 reflekterer Handycam®-serien i at brukere raskt og enkelt kan ta opp flotte videoer uten å måtte endre standardinnstillingene. Imidlertid er nok kameraets sterkeste fortrinn tilpasningsmulighetene, som i likhet med et profesjonelt videokamera kan justeres for å møte ulike behov. Det er bare å benytte deg av de fleksible innstillingsmulighetene når du befinner deg i ulike opptakssituasjoner. Jo mer du bruker kameraet, desto mer kommer du til å like det, det er jeg sikker på.

Hitoshi Ueda
Nobuhiro Onouchi

Nobuhiro Onouchi
[Produktdesign (prosjektleder)]

AX700 er resultatet av innovasjon som passer seg for flaggskipet i Handycam®-serien, og er designet med et ønske om å fange opp drømmene til både profesjonelle og amatørbrukere. Jeg synes potensielle brukere bør holde i, ta og føle på og bruke kameraet til å ta opp video for å få et ordentlig inntrykk av ytelsen det kan gi. Dette kameraet skaper et bevegelig bilde som er jevnere og mer storslått enn du kunne tenke deg.