Sony Corporation utvikler romlig innholdsskapingssystem med XR hodemontert skjerm og kontrollere dedikert til interaksjon med 3D-objekter

Metaversteknologier og maskinvare for å styrke 3D-innholdsskapere

XR hodemontert skjerm og kontroller1

Sony avslørte i dag utviklingen av et oppslukende romlig system for innholdsskaping, som inkluderer en XR hodemontert skjerm utstyrt med høykvalitets 4K OLED-mikroskjermer2 og gjennomsiktig videofunksjon, og kontrollere optimert for intuitiv interaksjon med 3D-objekter og presis peking. Systemet er rettet mot å støtte skapere i sofistikert 3D-innholdsskaping. Sony planlegger å samarbeide med utviklere av en rekke 3D-produksjonsprogramvarer, inkludert innen underholdning og industridesign. Ved lanseringen samarbeider Sony eksklusivt med Siemens, som er ledende innen industriell teknologi, for å introdusere en ny løsning for oppslukende design og kollaborativ produktutvikling ved bruk av programvare fra den åpne digitale forretningsplattformen Siemens Xcelerator.

Systemet vil være tilgjengelig senere i 2024. Sony og partnerne deres vil senere avsløre ytterligere detaljer, inkludert spesifikasjoner, lanseringsdato og regioner, priser, salgskanaler og programvarekompatibilitet.

Systemet, utstyrt med den XR hodemonterte skjermen og Sonys proprietære gjengivelsesteknologi, muliggjør sanntids-, høydefinisjons-, realistisk gjengivelse av teksturer til 3D-objekter og ansiktsuttrykk til menneskelige karakterer. I tillegg til gjennomsiktig videofunksjonalitet og romlig gjenkjenning med totalt seks kameraer og sensorer, har systemet en ringkontroller som lar brukere intuitivt manipulere objekter i det virtuelle rommet, samt en pekekontroller som muliggjør presis peking, slik at man kan skape i et virtuelt rom med kontroller og tastaturer – alt mens du har på deg den hodemonterte skjermen. Skapere vil ikke bare kunne se 3D-modeller i ekte skala i et Extended Reality (XR)-miljø med høyoppløsningsskjermen, men også lage og endre 3D-modeller i den. Gjennom integrasjon med tredjeparts 3D-opprettingsapplikasjoner, støtter den også ekstern, sanntidsgjennomgang mellom lokasjoner, noe som gjør dette til et intuitivt og oppslukende verktøy for hele prosessen med romlig innholdsskaping.

Enheten har Snapdragon® XR2+ Gen 2 Platform, den nyeste XR-prosessoren fra Qualcomm Technologies, Inc. Prosessoren låser opp kraften til 4K OLED-mikroskjermer for å levere fantastisk bildekvalitet, samt gir bruker- og stedssporing for sømløse XR-opplevelser, og tilbyr skapere en høyytelsesplattform for deres kreative arbeidsflyt.

Sony har gitt ut teknologier som støtter arbeidsflyt og kvalitet på romlig innholdsskaping og letter bruken av 3D CG i ulike kreative felt. Det mobile motion capture-systemet mocopi™, med små og lette sensorer og en dedikert smarttelefonapp, muliggjør bevegelsessporing av hele kroppen ved bruk av Sonys proprietære teknologier. Spatial Reality Displays gir svært realistisk, tredimensjonalt innhold uten bruk av spesielle briller eller Virtual Reality (VR)-headset for romlig innholdsskaping og gjennomgangsprosess. Ved å introdusere dette systemet og samarbeide med 3D-programvareutviklere, har Sony som mål å styrke skapere av romlig innhold ytterligere, slik at de kan overskride grensene mellom det fysiske og virtuelle riket for mer oppslukende kreative opplevelser.

– Siemens samarbeider med Sony for å muliggjøre oppslukende ingeniørkunst – en kritisk byggestein for det industrielle metaverset. Sammen skaper vi et miljø der det vil være mulig å oppleve fysikkens virkeligheter, uten tidens begrensninger, for å forbedre hvordan kundene våre jobber og samarbeider, sier Cedrik Neike, adm. direktør i Siemens Digital Industries og styremedlem i Siemens AG.
– Vi designet Snapdragon XR2+ Gen 2 for å levere 4K-skjermoppløsning, banebrytende grafikk og uovertruffen ytelse for å gjøre det mulig for skapere å bygge innovativt romlig innhold som vil transformere alle bransjer til det bedre. Det er spennende å se Sony gå inn i enterprise-området med sitt romlige innholdsskapingssystem og bruke Snapdragon XR-teknologier for å gi mer realistiske, detaljerte og presise Mixed Reality (MR)/VR-opplevelser som vil hjelpe utviklere og skapere å fremskyve en enda mer oppslukende fremtid, sier Said Bakadir, Senior Director, Product Management i Qualcomm Technologies, Inc.

Hovedfunksjoner

Høykvalitets XR-opplevelse for kreativ bruk

Den hodemonterte skjermen er utstyrt med store, høyoppløselige 1.3-type OLED-mikroskjermer med 4K-oppløsning og et bredt fargespekter som dekker opptil 96 % av DCI-P33,4. Detaljert og realistisk gjengivelse av teksturer til 3D-objekter og ansiktsuttrykk til menneskelige karakterer lar skapere gå gjennom hele prosessen med modellering for å se gjennom dem, alt mens de har på seg den hodemonterte skjermen.

Ved å støtte delt rendering5 som fordeler belastningen mellom datamaskiner og den hodemonterte skjermen, er systemet i stand til stabil og høyoppløselig gjengivelse av 3D-modeller i stor størrelse.

Gjennom vårt samarbeid med Qualcomm Technologies, Inc., er Sony blant de første til å ta i bruk sin nyeste Snapdragon XR2+ Gen 2-plattform. Prosessoren låser opp kraften til 4K OLED-mikroskjermene for å levere fantastisk bildekvalitet, mens on-chip AI muliggjør forbedret bruker- og stedssporing for sømløse XR-opplevelser, og kombinerer fysiske og digitale rom for enkel navigering og intuitiv interaksjon i de kreative XR-rommene.

Kontrollere som gir intuitive opplevelser for å skape romlig innhold

Systemet inkluderer en ringkontroller som lar brukere intuitivt manipulere objekter i virtuelt rom. Den kommer også med en pekekontroller som muliggjør stabil og nøyaktig peking i virtuelle rom, med optimert form og knappeoppsett for effektiv og presis betjening. Ved å holde pekekontrolleren i den dominerende hånden og feste ringkontrolleren til fingrene på den andre hånden, kan skapere modellere 3D-objekter ved å bruke både kontroller og et tastatur, mens de har på seg den hodemonterte skjermen.

Designet med komfort, for sømløse kreative XR-opplevelser

Den hodemonterte skjermen gir komfort og stabilitet som kreves for langvarig kreativ bruk, ved å finjustere balansen mellom enhetens tyngdepunkt, og designet og materialet for puter som kommer i direkte kontakt med brukerens hode. I tillegg lar den vippbare mekanismen til skjermdelen skaperen enkelt og sømløst bevege seg mellom fysiske og virtuelle rom, uten å måtte kalibrere enheten på nytt når de tar av og bærer hele enheten.

Oppslukende kreativ opplevelse gjennom integrering med 3D Creation Software

Sony søker å samarbeide med ulike 3D-produksjonsprogramvareutviklere, både innen underholdning og industridesign. Ved lanseringen vil Sony eksklusivt samarbeide med Siemens for å bringe innovative, oppslukende ingeniøregenskaper til produksjonsindustrien, gjennom integrasjon med den nye NX™ Immersive Designer-programvaren, en produktteknisk løsning fra Siemens Xcelerator-porteføljen av industriprogramvare. Integreringen av kraftig maskinvare og programvare vil styrke skapere innen industridesign og produktteknikk ved å tilby et mer oppslukende verktøy for design, gjennomgang og samarbeid. Videoen som viser en oppslukende romlig innholdsskapingsopplevelse, muliggjort gjennom dette samarbeidet, er tilgjengelig på følgende nettside: https://youtu.be/jiikr42fQUE

__________

1 Bildene som vises, er kun for illustrasjonsformål og er kanskje ikke en nøyaktig representasjon av sluttproduktet.

2 Som kapasitet til enheten. Faktisk oppløsning varierer avhengig av applikasjon og type bruk.

3 DCI-P3: En RGB-fargestandard etablert av Digital Cinema Initiatives, et amerikansk konsortium som jobber med standardisering av digitale kinosystemer.

4 Faktiske farger avhenger av applikasjon og bruk.

5 Fungerer bare med kompatible programmer når den brukes i tilkoblet modus. (kablet og trådløst) Oppløsning, oppdateringsfrekvens og fargerom kan variere avhengig av applikasjon.