Sony Electronics og Associated Press fullfører testingen av avansert autentisitetsteknologi i kameraet for å møte den økende bekymringen for falske bilder

Ny løsning for signaturer i kameraet knytter digitale sertifikater til bilder på opptakstidspunktet for å sertifisere legitimitet.

Sony kunngjorde i dag at den andre testrunden med Associated Press er fullført for Sonys teknologi for autentisitet i kameraet. Denne digitale signaturen i kameraet gjør det mulig å lage en fødselsattest for bilder, noe som validerer innholdets opprinnelse. ​

Sonys autentisitetsteknologi gir en maskinbasert digital signatur som fjerner muligheten for uoppdaget manipulering i utgangspunktet. Den digitale signaturen skapes inne i kameraet i maskinvarebrikkesettet i opptaksøyeblikket. Denne sikkerhetsfunksjonen er rettet mot profesjonelle fotografer som ønsker å sikre at innholdet er autentisk, og gir nyhetsbyråene et ekstra sikkerhetslag i kampen mot forfalskede bilder.

– Samtidig som den raske utviklingen av generativ AI (kunstig intelligens) gir nye muligheter for kreative uttrykk, har den også ført til økende bekymring for effekten av endrede eller manipulerte bilder i journalistikken. Spredning av falsk informasjon og falske bilder har reelle sosiale konsekvenser som ikke bare skader fotojournalistene og nyhetsbyråene våre, men samfunnet som helhet. Vi er svært opptatt av denne utfordringen, og vi er forpliktet til å bruke ressursene våre til å bidra til å løse den. Gjennom Sonys arbeid i styringskomiteen for C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) har vi bidratt til å sette den nåværende bransjestandarden for sporing av redigering og manipulering av bilder. I tillegg har vår teknologi for autentisitet i kameraet vist verdifulle resultater, og vi vil fortsette å fremme utviklingen av denne teknologien mot en bredere lansering, sier Yann Salmon Legagneur, Marketing Director, Imaging and Product Solutions, Sony Europe.

– Falske og manipulerte bilder er et stort problem for nyhetsorganisasjoner. Ikke bare bidrar de til feil- og desinformasjon, men til syvende og sist undergraver de også publikums tillit til faktabaserte, nøyaktige bilder. Vi er stolte over å samarbeide med Sony Electronics for å skape en autentiseringsløsning som kan bidra til å bekjempe dette problemet, sier David Ake, fotografidirektør i AP.

Sony og APs siste felttest ble gjennomført i oktober 2023. I denne månedslange testen ble både bildeautentisering og arbeidsflytprosessen evaluert. Sony inngikk et samarbeid med Camera Bits, selskapet som står bak bransjestandardverktøyet Photo Mechanic. Sammen med Sony og AP utviklet Camera Bits en teknologi i Photo Mechanic som bevarer kameraets digitale signatur gjennom hele metadataredigeringsprosessen.

– Vi er klar over den store utfordringen som manipulerte bilder utgjør for partnerne våre, og vi er svært motiverte for å bidra til å løse den. Photo Mechanic har vært i bruk i fotojournalistikkbransjen i 25 år og fortsetter å utvikle seg i takt med at bransjen introduserer ny teknologi. Vi er opptatt av å sikre at Photo Mechanic forblir en pålitelig og autentisk arbeidsflytløsning, sier Dennis Walker, adm. direktør og grunnlegger av Camera Bits.

Sonys nye signatur i kameraet og C2PA-autentisering er planlagt lansert i en fastvareoppdatering i de nylig annonserte Alpha 9 III, Alpha 1 og Alpha 7S III våren 2024.1

Om Sony Digital Imaging Business Solutions
Sony Digital Imaging Business Solutions, en del av Sony Corporation, tilbyr Sonys bransjeledende innovasjoner innen kamera- og objektivteknologi til næringslivet. Den bransjeledende teknologien, kombinert med Sonys Camera Remote SDK, gjør det mulig for bedrifter å designe skreddersydde applikasjoner tilpasset industriens behov. Bransjer som størrelseskritiske drone- og trafikksikkerhetssystemer og andre fotogrammetri-, e-handels-, medisin-, medie- og utdanningsbransjer, myndigheter og offentlige sikkerhetsfunksjoner drar alle nytte av Sonys Digital Imaging Business Solutions.

Nettsted | LinkedIn

Sony Corporation er et heleid datterselskap av Sony Group Corporation og er ansvarlig for virksomheten Entertainment, Technology & Services (ET&S). Med visjonen om å «fortsette å levere Kando og Anshin(*) til mennesker og samfunn over hele verden gjennom jakten på teknologi og nye utfordringer», støtter Sony Corporation Sony Group med teknologi for å skape fremtidens underholdning sammen med skapere. For mer informasjon, besøk: http://www.sony.net/

*Japanske ord. Kando betyr «følelse» og Anshin har flere betydninger, bl.a. «fred i sinnet», «trygghet», «pålitelighet» og «tillit».

Om Sony Europe B.V. ​
Sony Europe B.V. er et datterselskap av Sony Corporation og har hovedkontor i Storbritannia. Vi driver Sonys ledende virksomhet innen underholdning, teknologi og tjenester for forbruker- og proffmarkedet, samt Imaging & Sensing Solutions i hele Europa. Vi jobber med alt fra forskning og utvikling, ingeniørarbeid og design til salg, markedsføring, distribusjon og kundeservice for å oppfylle Sonys mål om å fylle verden med følelser ved hjelp av kreativitet og teknologi. For mer informasjon, besøk: www.sony.eu/presscentre

1 Tidspunktet for land og regioner kan variere. Fastvarestøtte for C2PA-formater kan i utgangspunktet bare være tilgjengelig for nyhetsbyråpartnere.