Sony på stand under CES® 2022

ucrPuZDIx

Sony stiller ut på CES® 2022 som gjennomføres fysisk i Las Vegas, Nevada, og digitalt, fra 5. januar (PST).

Sonys mål er å «gi følelser til verden, gjennom kreativitet og teknologi». Basert på deres ambisjon om å «komme nærmere folk» jobber Sony med å finne nye måter å inspirere menneskers følelser, ved å komme nærmere innpå kreatører og brukere. Kenichiro Yoshida, styreformann, president og CEO ved Sony Group Corporation, var til stede på Sonys pressekonferanse 4. januar for å snakke om nettopp dette.

• I løpet av de to siste årene har vi møtt på utfordringer, og samtidig fått bekreftet hvor viktig vårt formål er. Vi vil gjøre det mulig for folk å få en dypere kontakt med andre som har samme interesser, slik at mennesker kan knyttes sterkere sammen innad i deres felles samfunn, sier han.

Yoshida snakket også om Sonys samarbeid med artister som Adele, og deres samarbeid på hennes nye album «30», og introduserte de nyeste teknologiske løsningene og initiativene til Sony, for å støtte kreatører – inkludert «Virtual Production» som fjerner restriksjoner på videoproduksjon, Sonys profesjonelle drone «Airpeak» som støtter kreativt arbeid, og deres nyeste smarttelefon Xperia PRO-I.

Den neste som entret scenen var Tom Rothman, styreformann og CEO i Sony Pictures Entertainment Motion Picture Group, for å snakke om PlayStation Productions, et samarbeid mellom Sony Pictures Entertainment og Sony Interactive Entertainment for å produsere filmer og TV basert på PlayStation IP. Tom Holland, som spiller i PlayStation Productions’ film-adapsjon av Uncharted, og Neil Druckmann, Co-President i spillutviklingsstudioet Naughty Dog, snakket om hvor viktig samarbeidet er.

Etter hvert annonserte Jim Ryan, president og CEO ved Sony Interactive Entertainment, et neste generasjons Virtual Reality-system «PlayStation VR2» og de nye «PlayStation VR2 Sense kontrollene» som vil realisere en enestående opplevelse og oppslukende følelse i spillverdenen. Videre annonserte Ryan det nyeste innenfor «Horizon»-serien, «Horizon Call of the Mountain», som var en stor suksess over hele verden, som en eksklusiv tittel for Playstation VR2.

Yoshida tok til slutt scenen igjen for å understreke sporingsteknologien til Sony Group-bedriften Hawk-Eye Innovations, og Sonys samarbeid med Manchester City Football Club for realiseringen av neste generasjons fan-samfunn i den virtuelle verden. Yoshida konkluderte med å snakke om fremdriften og fremtiden for VISION-S, et initiativ som har som mål å bidra til utviklingen av mobilitet.

– Sony har en god posisjon som et kreativt underholdningsselskap til å bidra til utviklingen av mobilitet, sier han.

Videre ble det annonsert at Sony vil etablere et operativt selskap kalt «Sony Mobility Inc.» i løpet av våren 2022, der bedriften vil utforske en inntreden i elbil-markedet.

Hovedprodukter og -teknologier som blir vist frem

Under temaet «Co-create the Future of Entertainment» vil Sony introdusere ulike teknologier og initiativer for å støtte kreatører, og komme nærmere brukerne ved sin stand i Las Vegas, og på den digitale plattformen «Sony Square»: https://square.sony.com/ces2022/

Høydepunkter fra Sonys stand i Las Vegas:

• VISION-S

Det vil bli utstilt en prototype (VISION-S 01), som blir testet på offentlige veier, og en SUV-prototype (VISION-S 02) som ny formfaktor. For nærmere detaljer, henvend deg til pressemeldingen eller landingssiden om VISION-S.

Pressemelding: https://www.sony.com/en/SonyInfo/News/Press/202201/22-002E/

Landingssiden: https://www.sony.com/en/SonyInfo/vision-s/

• Airpeak S1

Sonys profesjonelle drone Airpeak S1 er til salgs i USA, og blir for første gang utstilt ved årets CES. Airpeak S1 er verdens minste drone som kan utstyres med et speilløst Alpha™-kamera*1. Dronen har en proprietær motor, propell, kontrollsystem og sensorteknologi som gir den høy smidighet og dynamisk og presis flyving.

• PlayStation®5

PlayStation®5 tar spillere med inn i spillverdenen med enestående hastighet, visuell gjengivelse og sensorinnlevelse. PS5 er utstyrt med en ultra-høyhastighets SSD, integrert tilpasset I/O, Tempest 3D AudioTech-teknologi og DualSenseTM Wireless Controller med banebrytende haptisk teknologi og adaptive triggere. Det vil også bli vist frem en samling av alle fem galakse-inspirerte fargevariasjoner for konsoll-dekslene og DualSense trådløse kontroller.

• Crystal LED Theater

En stor Crystal LED vil bli installert ved inngangen til standen, og vil vise innhold som introduserer Sonys nyeste innovasjoner innenfor områdene virtuell produksjon og sportsunderholdningens fremtid.

• “Virtual Production”: Filmskapingsteknologi som stimulerer kreativiteten til kreatører

Virtuell produksjon frigjør kreatører fra ulike begrensninger, som sted, vær og tid, ved å implementere et produksjonsmiljø som integrerer bakgrunnsbilder med motivet i sanntid. Kombinasjonen av Crystal LED, som viser høyoppløselige bakgrunnsbilder med høy kontrast og rik fargegjengivelse, og kinokameraet «VENICE», som oppnår høy oppløsning og delikate avbildninger, stimulerer kreatørenes kreativitet.

• “Future of Sport Entertainment”: Hawk-Eye Tracking-system og Virtual Fan Engagement

Hawk-Eye Innovations, et Sony Group-selskap, har fremmet innovasjon i sportens verden gjennom sin forbedrete kringkastingsteknologi. Deres nyeste prestasjon har vært å introdusere nye skjelettsporings- og datavisualiseringssystemer, som har gjort det mulig å umiddelbart spore nøyaktige bevegelser til idrettsutøvere og objekter fra direkte spillvideo-opptak, og gjenskape hendelsene. Sony gjennomfører også en PoC (Proof of Conduct) sammen med Manchester City Football Club for å skape et globalt online fan-fellesskap for den neste generasjonen, som integrerer den fysiske og virtuelle verdenen. PoC vil utnytte Sonys bildeanalyseteknologi og sensorteknologi, samt Hawk-Eyes sporingssystemer, for å utforske etableringen av nye former for underholdning, og dermed engasjere idrettsfans over hele verden.

• Sikter for å skape Space Inspiration Experiences: “STARSPHERE”

Sammen med Universitetet i Tokyo og JAXA, promoterer Sony STARSPHERE, et prosjekt som tar sikte på å skape inspirerende rom-opplevelser. Sony vil for første gang vise en mock-up av en nano-satelitt utstyrt med Sonys kamerautstyr, planlagt lansert i løpet av regnskapsåret 2022. Ved hjelp av en skytesimulator kan brukere kontrollere satellitten for å se jorden og stjernene akkurat som det er tenkt. STARSPHERE har som mål å generere ny verdi og inspirerende opplevelser ved å berike folks perspektiver på verdensrommet, og vil engasjeres i samarbeid med ulike kreatører og partnere på dette området fremover.

Vist på nettplattformen «Sony Square»:

I tillegg til videodekningen av pressekonferansen, og utstillingene I Las Vergas, vil Sony også vise videoer av teknologi og initiativer som er knyttet til undertemaene: «Empower Creators», «Expand Fan Communities» og «Envision a Better Planet». Videoer av nye produktlanseringer for Sonys 8K/4K BRAVIA ® TV lineup og live 360 Reality Audio-forestillinger vil også være tilgjengelig.

• BRAVIAXR™ TV Lineup, med innovativ XR Backlight Master Drive-teknologi for nye Mini LED-modeller

En ny Mini LED lineup er lagt BRAVIA XR TV-serien. Drevet av Cognitive Processor XR™, Sonys unike signalbehandlingsteknologi, “XR Backlight Master Drive” kontrollerer Mini LED-bakgrunnsbelysningen nøyaktig for utrolig blendende lys og dype svarte farger i hvert gjøre av den store skjermen. Den nye BRAVIA XR™ TV-serien gir oppslukende seer- og spillopplevelser ved å kombinere dyptgående bilde og tredimensjonal lyd.

• Direktestrømming av 360 Reality Audio med Spatial Sound Technology

En 360 Reality Audio live-opptreden av «LIVE fra Miami i 360 Reality Audio» av artisten REZZ, kombinert med Spatial Sound og visuelle elementer for å gi en økt følelse av tilstedeværelse og fordypning, vil bli strømmet live 5. januar kl. 16.00 (PST) fra Miami.*2

Dette er en teknologi-demonstrasjon som foreslår nye underholdningsopplevelser gjennom 360 Spatial Sound-teknologi.

---

*1: Å betjene en drone i USA er underlagt føderale lover og forskrifter. Statlige og lokale vedtekter kan også gjelde for visse operasjoner. Når du opererer et fly, er det fjernpiloten/operatørens ansvar å alltid overholde gjeldende lover, forskrifter og forordninger.

*2: Denne livestreamingen av 360 Reality Audio kan spilles av med hodetelefoner. Den støtter ikke høyttaleravspilling eller personlige lydopplevelser.