Sony stiller ut på CES® 2023

ucrJ6h3pM

Sony skal stille ut på CES® 2023, som finner sted i Las Vegas, Nevada og online fra torsdag 5. januar (PST).

Kenichiro Yoshida, Chairman, President and CEO of Sony Group Corporation, tok scenen på Sonys pressekonferanse som ble holdt onsdag 4. januar i forkant av utstillingens offentlige åpning. Han forklarte at samarbeid med skapere som skaper Kando (følelse) er avgjørende for å fremme Sonys formål om å «fylle verden med følelser, gjennom kraften til kreativitet og teknologi».

Han understreket også at «live» deling av tid og rom er essensen av underholdning, og at Sonys skapelses- og interaksjonsteknologi vil støtte den virtuelle verdenen for å gi live-opplevelser og koble dem med den fysiske verden på spennende måter.

Han fikk også selskap av et mangfoldig utvalg av foredragsholdere innen bilder, spill, musikk, sport og mobilitet for å diskutere potensialet for å utvide omfanget av underholdning gjennom teknologi.

Sonys pressekonferanse på CES® 2023 kan ses her:
Sony Groups offisielle YouTube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=UVMcjxW68Bc

• Liste over foredragsholdere

・Kenichiro Yoshida (Chairman, President and CEO, Sony Group Corporation)

・Sanford Panitch (President, Sony Pictures Entertainment Motion Picture Group)

・Asad Qizilbash (Head of PlayStation Productions)

・Neill Blomkamp (Film Director)

・Jim Ryan (President and CEO, Sony Interactive Entertainment)

・Yasuhide Mizuno (Chairman and CEO, Sony Honda Mobility Inc.)

・Kim Libreri (CTO, Epic Games)

・Cristiano Amon (President and CEO, Qualcomm Incorporated)

Oversikt over Sonys stand på messeutstillingen

Varighet: 5. januar (torsdag) til 8. januar (søndag), 2023

Sted: Las Vegas Convention Center, Booth # 18600

*Dekning av Sonys pressekonferanse og videoer som introduserer messeutstillingene vil være tilgjengelig via nettplattformen «Sony Square».

URL: https://square.sony.com/ces2023/

Hovedprodukter og teknologier som vises frem

Under temaet «Moving People Forward» vil utstillingen ha søkelyset på Sonys innsats for å røre ved folks hjerter og utvide mulighetene for underholdning gjennom ulike teknologier og initiativer knyttet til metavers, mobilitet og andre områder, og gjennom samarbeidet med skapere.

Som et miljøinitiativ er noen av messepanelene laget av «Original Blended Material», et papirmateriale utviklet av Sony. Original Blended Material er et miljøbevisst papirmateriale laget av bambus, sukkerrør og resirkulert papir, hvis opprinnelse er spesifisert. I tillegg, for å redusere avfallsmaterialer, jobber Sony med å redusere miljøpåvirkningen ved å gjenbruke gardiner som brukes på andre arrangementer og å bruke utleiematerialer.

Høydepunkter fra Sony-standen på CES 2023:

• Moving Creators Forward
  • STAR SPHERE

STAR SPHERE er et prosjekt som skal bringe verdensrommet nærmere alle og å oppdage «romperspektivene» for å gi en mulighetene til å tenke på det globale miljøet og sosiale spørsmål. Sony vil stille ut «Space Shooting Lab», en eksperimentell simulator som foreslår et «rom» for opplevelsesfotografering fra verdensrommet som STAR SPHERE planlegger å tilby i fremtiden, og en mock-up av en nano-satellitt utstyrt med Sony kamerautstyr.

• Technology for Creators

Sony støtter et bredt spekter av produksjonsaktiviteter for å komme nærmere ulike samfunn, fra toppskapere til fremtidige skapere. Denne standen viser enorme bildeproduksjonsløsninger, inkludert digitale kinokameraer som VENICE 2, det speilløse kameraet i fullformat Alpha™-serien, VLOGCAM-serien, den profesjonelle dronen Airpeak, Xperia™-smarttelefoner og Creators' Cloud, en skybasert medieproduksjonsplattform. I tillegg vil Sony foreslå høykvalitets lydinnholdsproduksjon gjennom mikrofoner og hodetelefoner for profesjonelle og generelle skapere.

• Expanding Potential of Virtual and Physical
  • Virtual Fan Engagement

Sony gjennomfører et PoC (proof of concept, eller konseptbevis) med den engelske Premier League-fotballklubben Manchester City, med sikte på å realisere den neste generasjonen av nettbaserte fanfellesskap og engasjement gjennom kombinasjonen av det fysiske og det virtuelle for å begeistre og engasjere både nye og eksisterende sportsfans. På standen kan besøkende oppleve metavers-innhold som om de var på Eithad Stadium, Manchester Citys hjem, reprodusert i et virtuelt rom. Fans kan uttrykke sine følelser og lidenskap for laget ved å lage sine egne tilpassbare avatarer på smarttelefonene sine og – i fremtiden – koble seg til millioner av fans over hele verden, i tillegg til å få tilgang til ulike tjenester for å øke engasjementet.

• New Sports Fan Experiences Created from Live Sports Data

Denne utstillingen introduserer initiativ knyttet til nye datadrevne sportsfanopplevelser, tar besøkende gjennom reisen med sportsdata fra datainnsamling på banen, skaper virtuelt innhold i sanntid og tilbyr det til fans på ulike plattformer. Flere teknologier fra Hawk-Eye Innovations («Hawk-Eye»), Beyond Sports og Pulselive – alle Sony Group-selskaper – vil vise frem Sonys sportsbedrifters evne til å revolusjonere hvordan vi fanger, visualiserer, leverer og lager interaktive live-action-data for fansen.

• Portable Volumetric Capture

Denne utstillingen viser frem en prototype av et nytt system som kan fange opp og distribuere animerte 3D-rekonstruksjoner av mennesker, objekter og rom med lav latenstid hvor som helst. Systemet krever kun syv sensorer, noe som gjør at det kan settes opp hvor som helst raskt, og møter etterspørselen etter live 3D-videodistribusjon. Standen lar besøkende oppleve en 360-graders visning av Manchester City-spillere og publikum vist i et 3D-metaversrom, gjennom nettbrett og Sonys Spatial Reality Displays.

• Spatial Reality Display: New Prototype with a Large 27-inch Screen

Sony avduker en 27" prototype av Spatial Reality Display (SR Display) som gjengir den virkelige verden med romlige 3D-bilder. Det større skjermformatet muliggjør visning av objekter i naturlig størrelse slik at medisinske bilder og produktdesign kan reproduseres mer realistisk. På standen vil SR Display bli brukt til å vise 3D datagrafikkinnhold med applikasjoner innen ulike felt, for eksempel punktskydata brukt i VR (virtuell virkelighet) og AR (augmented reality), samt arkitektur og datastøttet design (CAD), i et virtuelt rom. I tillegg kan flervisningsvideo (multi-view) laget av Hawk-Eyes live sportsdata og virtuelle karakterer nå reproduseres på SR Display som en ny underholdningsstil.

• Previsualization Powered by «mocopi»

Previsualiseringsteknologi vil bli demonstrert ved hjelp av Sonys mobile motion capture-system «mocopi», som lar skapere sjekke kameraarbeidet og karakterposisjonene deres med VFX*-redigering på forproduksjonsstadiet. En CG-modell (datagrafikk) vises på visningsmonitoren, som er synkronisert i sanntid med bevegelsen til en presterende modell som har på seg «mocopi»-enheten. Denne teknologien bidrar til strømlinjeformet produksjonsarbeidsflyt, slik at skapere kan simulere produksjon på et tidlig stadium, og forbedre kvaliteten på arbeidet sitt.

* Visuelle effekter: Prosessen i filmskaping og videoproduksjon der bilder lages eller manipuleres utenfor live-action-opptak.

• PlayStation®VR2 and PlayStation®5

Sony vil vise frem PlayStation®VR2 (PS VR2), neste generasjons virtual reality-headset for PlayStation®5 (PS5™), som gir en oppslukende spillopplevelse som aldri før. PS VR2 har noen nøkkelfunksjoner som realiseres gjennom PS VR2 Sense-teknologi, som headset-feedback, øyesporing, 3D-lyd og adaptive triggere, samt haptisk tilbakemelding fra PS VR2 Sense™-kontroller. Utvalgte PS VR2- og PS5-spill er tilgjengelige for prøving, sammen med PS5-tilbehør som vil bli vist frem på standen.

• Evolving Mobility Experience
  • Sony Honda Mobility

Et nytt prototypekjøretøy vil bli stilt ut fra Sony Honda Mobility, hvis formål er å «bevege mennesker, gjennom jakten på innovasjon med mangfoldige inspirasjoner».