Sony viser frem sine nyeste teknologier og løsninger på CES 2024

Sony Group stiller ut på CES® 2024 under temaet «Powering Creativity with Technology». CES finner sted i Las Vegas fra tirsdag 9. januar. Sonys utstilling kan også ses på online-plattformen Sony Square.

Styreformann og adm. direktør i Sony Group Corporation, Kenichiro Yoshida, tok scenen på Sonys pressekonferanse som ble holdt mandag 8. januar i forkant av utstillingens offentlige åpning. Han innledet med å si at som et kreativt underholdningsselskap har Sony alltid plassert mennesker i hjertet av kreativiteten, og har vært forpliktet til å være en kraft for det gode ved å styrke de som skaper. Yoshida fikk selskap av et mangfold av eksperter, og sammen introduserte de initiativer for å støtte skapere på tvers av Sonys musikk-, film og TV-produksjonsvirksomheter, nye løsninger for visuell produksjon og romlig innholdsproduksjon, engasjement for fanfellesskap innen områder som anime, sport og spill, samt initiativer innen underholdning og sikkerhet for å fremme mobilitet.

Sonys pressekonferanse på CES 2024 kan sees på Sonys offisielle YouTube-kanal.

Foredragsholdere på pressekonferansen (i rekkefølge):

• Kenichiro Yoshida (Chairman and CEO, Sony Group Corporation)
  • Jon Platt (Chairman and CEO, Sony Music Publishing)
  • Neal Manowitz (President and COO, Sony Electronics Inc.)
  • Katherine Pope (President, Sony Pictures Television Studios)
  • Toshihiro Mibe (President and Representative Executive Officer, Honda Motor Co., Ltd.)
  • Izumi Kawanishi (Representative Director, President and COO, Sony Honda Mobility Inc.)
  • Jessica Hawk (Corporate Vice President, Microsoft)

Oversikt, Sonys stand
Datoer: Tirsdag 9. januar-fredag 12. januar 2024
Sted: Las Vegas Convention Center, Booth # 21800

Hovedutstillinger

Fra kreasjonsteknologi til fanengasjement, til utvidelse av rom for Kando, vil utstillingen fokusere på hvordan Sony gir skapere mulighet til å gjøre mer, utforske mer og skape mer ved å tilby innovative teknologier for historiefortelling, underholdning og mer, og muliggjøre nye måter å fylle verden med følelser.

Sony jobber også med å redusere miljøpåvirkningen av utstillingen sin, ved å gjenbruke materialer fra i fjor og ta i bruk et layoutdesign som reduserer bruken av storskalastrukturer. Videre er informasjonspanelene i standen laget av Original Blended Material1, et papirmateriale utviklet av Sony.

Utvid kreativiteten: Nye muligheter i produksjon med innovative teknologier

• Sony Pictures Entertainment (SPE)s nye avanserte visualiseringsfasilitet, Torchlight
    Sony introduserer Torchlight, et nytt banebrytende visualiseringsrom med det siste innen proprietær teknologi fra Sony Group-selskaper i samarbeid med Epic Games’ Unreal Engine, verdens mest åpne og avanserte 3D-verktøy i sanntid. Torchlight lar filmskapere lage digitale scener før hovedfotografering i et praktisk virtuelt miljø ved hjelp av Unreal Engine og virtuelle kameraer, inkludert Virtual Production Tool Set, som sømløst kobler virtuelle miljøer med produksjon ved hjelp av Sonys digitale VENICE filmkamera. I tillegg vil skapere ha tilgang til ulike proprietære Sony-teknologier, inkludert det mobile motion capture-systemet mocopi™. Disse teknologiene og mer er integrert i arbeidsflyten hos Torchlight, og støtter skapere til å slippe kreativiteten løs i sanntid.
    *For ytterligere detaljer, se pressemeldingen her.
  • Fremtiden for innholdsproduksjon – virtuell produksjon
    For å styrke skapere ytterligere, støtter Sony veksten av Virtual Production, en ny form for innholdsproduksjon, helt fra teknologisk utvikling til produksjonsløsninger. På dette feltet kombinerer Sony fremskritt innen bildebehandling, sensing og visningsteknologi, og utnytter sanntidsgjengivelse ved hjelp av spillmotorer. Pixomondo, Sony PCL og SPE leverer ende-til-ende kreative tjenester og sceneinfrastruktur globalt for å dekke hele produksjonsprosessen, fra pre-produksjon og on-set-filming ved bruk av Virtual Production, til post-produksjon.

Fanengasjement: Banebrytende opplevelser for fans gjennom ekte og virtuell integrasjon

• PlayStation®5 produkter og spill
    Sony Interactive Entertainment viser frem det nyeste PlayStation 5-maskinvareutvalget, med innovative produkter som den nye PlayStation 5-konsollen i en mindre formfaktor, PlayStation Portal™ remote player, Pulse Explore™ trådløse ørepropper, Access™ av stilige metalliske PS5® konsolldeksler og DualSense® trådløse kontrollere vil også bli vist frem. Deltakerne kan også oppleve Gran Turismo 7® på både PS5 og PlayStation®VR2 (PS VR2) i oppslukende racing pods på standen, samt få en forhåndsvisning av den splitter nye No Return-modusen i Naughty Dogs The Last of Us™ Part II Remastered, som lanseres 19. januar.
  • Ny måte for fans å engasjere seg på ved hjelp av teknologi og underholdning
    Sony fremmer initiativer for fanengasjement innen sport. Sammen med Manchester City Football Club gjennomfører Sony for tiden et proof of concept (PoC) med mål om å tilby nye tjenester som skaper et globalt nettbasert fanfellesskap. En betatjeneste vil bli lansert for fans senere i år. Lukket testing har allerede startet, og fansen var fascinert og begeistret for prosjektet. På standen kan besøkende se nytt innhold fra Virtual Etihad Stadium og engasjere seg i opplevelser for å dele sin lidenskap for laget og spillerne. Sonys sportsvirksomheter viser initiativer over hele kloden, som samler Hawk-Eye Innovations’ optiske sporing, Beyond Sports’ datavisualiseringsteknologi og Pulselives ekspertise innen fanengasjement for å skape fanopplevelser ulikt noe man tidligere har sett, rettet mot varierte publikum, inkludert yngre generasjoner.
  • Neste generasjons oppslukende musikkopplevelser
    Sony Music utvikler nye muligheter for artister til å utvide sitt engasjement med fans på spillplattformer og i andre underholdningsmiljøer ved å bruke spillmotorskaping og virtuell produksjonsteknologi. Besøkende på standen kan prøve tre typer neste generasjons oppslukende musikkopplevelser. Utstillingen vil vise hvordan Sonys virtuelle produksjonsmuligheter og Unreal Editor for Fortnite (UEFN) fra Epic Games ble brukt til å lage musikkvideoen til sangen «Jericho» fra Columbia Records-artist Iniko, samt Journey Through Jericho, en Fortnite-øy basert på videoen. Besøkende på standen vil også kunne oppleve Nitwave, en ny musikkfokusert øy for Fortnite bygget med UEFN. I tillegg vil de kunne spille AVNU: Where Music Meets, en musikkdestinasjon for Roblox sentrert rundt musikkrelatert spilling, utfordringer og samling av virtuelle varer med musikk fra Sony Music-talenter, inkludert Arista Records-artist Paul Russell.
  • Sony Pictures Virtual Reality
    Sony Pictures Virtual Reality (SPVR) viser frem sitt nyeste VR-spill for flere plattformer, Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord, en verdensbyggende utvidelse av det elskede Ghostbusters-universet. Utstillingen vil inkludere eye-tracking og headset feedback av PS VR2, den nyeste generasjonen av virtual reality-headset for PS5, sammen med adaptive triggere for PS VR2 Sense-kontroller. SPVR utvider SPEs bruk av IP ved å tilby oppslukende underholdning gjennom produksjon og distribusjon av VR-spill og opplevelser globalt på tvers av alle forbrukerkanaler, inkludert hjemme- og stedsbasert underholdning.

Oppslukende historiefortelling: Skaper håndgripelige, viscerale opplevelser som utvider IP i den virkelige verden gjennom stedsbasert underholdning

• Sansende og interaktiv teknologiutstilling for stedsbasert underholdning
    For å gi skapere nye uttrykksmuligheter og utvide verdien av innholds-IP, promoterer Sony PoC-er for oppslukende opplevelser som bruker sansende og interaktive teknologier gjennom konsernomfattende samarbeid. I denne demonstrasjonen kan besøkende oppleve den oppslukende verdenen til Ghostbusters ved å bruke Sonys unike haptics-teknologi, markørfri bevegelsesfangst og mocopi™ mobile motion capture-systemet. I tillegg fokuserer SPE på stedsbasert underholdning over hele verden, inkludert Thailands Columbia Pictures Aquaverse som ble valgt som en av CNN Worlds beste nye temaparker. Denne utstillingen introduserer en video av disse initiativene, inkludert studioets første internt opererte underholdningsdestinasjon, Wonderverse, som åpner i Chicago-området i januar.

Nye kreative rom: Fremtiden er definert av flere rom for Kando-øyeblikk

• Sensing-teknologi for å øke mobilitetssikkerheten
    «Safety Cocoon» er et konsept for å fremme kjøretøysikkerhet ved å detektere 360 grader rundt kjøretøyet i ulike daglige kjøresituasjoner, slik at sjåførene kan ta tidlige tiltak for å unngå risiko. På standen kan besøkende oppleve Sonys mangfoldige sensorteknologier som støtter realiseringen av dette konseptet. Ved å etterstrebe oppløsning og følsomhet som overskrider det menneskelige øyet, har Sonys sanseteknologi som mål å øke sikkerheten ved å tjene som mobilitetens øyne, og bidra til å levere nye mobilitetsopplevelser.

*Utstillingen presenteres også på nettplattformen Sony Square.

Bilder fra Sony på CES® 2024 kan lastes ned her

Mediehenvendelser: Corporate Communications Department, Sony Group Corporation
Sony.Pressroom@sony.co.jp

__________

1 Et miljøbevisst papirmateriale laget av bambus, sukkerrør og resirkulert papir, hvis opprinnelse er spesifisert.